dizelerinden dolayı insanları XX. As. rın ikinci yansında ayırımlara tabi an hiç bir ve yoktur. Ni- eri n çıkan Medeni Haklar Kanunu da bu mantıki dü- şüncenin neticesidir. Ama o koku! O koku fizikidir ve hiç bir mantıkla bir beyazı bin- lerce zencinin kokusunu mecburen koklamaya razı etmek o kabil değil- dir. Medeni Haklar Kanunu nasıl mantığın icabıysa, ona karşı beli- ren mukavemeti de fizyolojik bir olay olarak değerlendirmek lâzım- dır. Zaten böyle bir temeli olma- saydı, Zenci Meselesi (o Amerikayı altüst edecek bir ölçüye yükselmez di. Bir Amerikalı bana şöyle dedi : «— İrk ayırımına karşı olmak kolaydır. Ama sorarım size, bir kı- zınız olsa, damadınızın zenci olma- sını arzular mısınız ve o çikolata rengi torunlar çok mu hoşunuza gider?» Bu sözde gerçek payı olduğunu kabul etmek lâzımdır. Rengi deği- şik damat veya gelin! Bengi deği- şik torunlar! Biz ki, dini değişik damat veya geline, dini değişik to- runlara tahammül etmek için ken- dimizi zorlamak mecburiyetindeyiz dir. Eğer Amerikalı, zenciyi eşit haklara sahip görmek İstemiyorsa onu tamamile haksız ve insafsız bulmanın da haklı ve insaflı bir tarafı yoktur. Bekâra kan boşamak kolay ge- lir. Onun gibi, bir Zenci Mesele- siyle karsı karşıya bulunmayanla- rın ırk ayırımının devamı için sa- vaşanları anlaması elbette kolay değildir. Değişik âdetler Bir başka Amerikalı, zenciler- le beyazların aynı yüzme ha- vuzuna girebilmeleri hakkının ha- vuz dışındakiler için başka, havuz içindekiler için başka mâna taşıdı- ğını hatırlattı. Bugün Amerikada bir füli durum vardır: Zenci, be- yaza nisbetle geridir ve geriliğin bütün handikaplarını taşımakta - dır. Pistir. Serkeştir. Bir hak ken- disine verildiğinde onu mutlaka su- istimal etmektedir. İçkiye (zerrece tahammülü yoktur. Cinsi hislerine hâkim değildir. 18 yaşındaki zenci çocuklar bir kadeh içki içtiklerin- de 70 yaşındaki kadınların zorla ırzına geçmektedirler. Gerçi bu bir «Tavuk mu yu - murtadan çıkar, yumurta mı ta- vuktan çıkar?», meselesidir. Zenci- nin bu hali mi ırk ayırımının neti- cesidir, yoksa ırk ayrımı zenci- nin bu halinin sebebidir, buna ke- sin cevap vermenin imkânı yok - tur. Bugün mamur ye müreffeh A- merikada dünya kadar gecekondu vardır, sefalet son haddindedir ve o hayatı yaşayanların çoğunluğu zencilerdir. NewYork'un Harlemin- deki sefalet çapında bir o sefalete rastlamak için Uzak Doğuya ve Güney Amerikaya gitmek lâzımdır. Hiç bir çevrede suç miktarı ve nis- beti Amerikadaki zenci çevresinde olduğu kadar büyük değildir. Be- yaz, zenciden korkmakta, onun ken disini ezeceğini düşünmektedir. O- nun için, Amerika nüfusundaki zen ci nisbetinin bilhassa (omuhaceret kanunlarıyla daima aynı, yüzde on civarında tutulması bir büyük me- seledir. Buna her Amerikan hükü- meti daima dikkat göstermiştir. Goldwater bütün bunların is- tismarcısıdır. Zenci meselesi halle- dilmek lâzımdır. Doğru. Zenciler insan gibi (o yaşamalıdırlar. O da doğru. Zenciler beyazlara tanınan haklardan faydalanmalıdırlar. Doğ- bunun neticesi, beyaz A- erikelnin zenci amelikalıların ko kusuna tahammülüdür. İş bu fiz- yolojik noktaya gelinde, Goldwa - ter onun istismarcısı olarak ortaya çıkmıştır. Ben, o kokuya üç gün dayanamadım. Ondan dolayıdır ki bu fizyolojik hadisenin kuvvetini kolaylıkla ve rahatlıkla anladım. Statlar - Hilton'dân ayrıldığım da- kikada emindim ki Goldwater bü- tün barikatları yıkıp geçecek (o ve Cumhuriyetçi Partinin (o adaylığını kazanacaktır. Nitekim, kazandı da... Başka hisler Zencilere karşı reaksiyon, A- merikalının içindeki tek re- aksiyon değildir. Amerikalı (Oo çok komplekse sahip bir insandır ve aslında bedbahttır. Dünya liderli- ği, omuzlarına fazla ağır gelmekte- dir. O kadar yardım yaptığı halde herkesin kendisini (tenkit etmesine ünizmden, o mikrop- tan korkar gibi korkmaktadır o ve onu bir umacı gözüyle görmekte - Goldwater Talihin kudreti eşi ile AKİS/17