1 Mayıs 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

1 Mayıs 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 28
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

TİYATRO Ankara Shakespeare'in 400. yılı 2 Nisan akşamı, dünya tiyatroları, yüzyıllardanberi oyunlarını oyna- dıkları ünlü ingiliz şairi ve dram yaza ri William Shakepeare'in 400. doğum yıldönümünü kutladılar, ölümsüz eser- lerinden birini tekrar sahnelerine çı- karıp oynadılar. Ankara Devlet Tiyatrosu da bu önemli güne Büyük Tiyatroda (onun "Julius Caesar" ını, 22 yıllık bir ara ile tekrarlamakla katıldı. Devlet Baş- kanı Cemal Gürselin ve Milli Eğitim Bakanının hazır bulundukları bu tem- silden önce "Julius Caesar" 1 dilimize çevirmiş ve Shakespeare oyunları üze- rindeki çalışmalarıyla tanınmış olan Devlet Konservatuvarı Fonetik öğret- meni Nureddin Sevin, şairin hayatı, e serleri ve önemi üzerinde kısa bir konuşma yaptı. Bu vesile ile özel bir Shakespeare broşürü yayımlıyan Devlet Tiyatrosu ayrıca. 1958 denberi oynanmamış o- lan "Onikinci Gece" komedisini Ode hazırlamaktadır. 2 ve 3 Haziran ge- celeri Pariste, Milletler Tiyatrosunun Shakespeare oyunları arasında da tem sil edilecek bu güzel komedinin bu ay sonlarına doğru, birkaç defa da olsa, Büyük Tiyatroda sahneye konularak Parise götürülmeden önce Ankara seyircilerine de sunulacağı tahmin edil mektedir Son telif oyunlar pet Tiyatrosu sahnelerinde omev- simin son iki telif oyununun tem- siline 21 Nisan akşamından itibaren başlanılmıştır. Bunlardan irincisi Ankarada, Üçüncü Tiyatroda oyna- nan Çetin Altanın "Yedinci Köpek" adlı 3 perdelik oyunudur. Mahir Cano- yanın sahneye, koyduğu, Seza Altın- dağın dekorlarını çizdiği oyunda belli - başlı rolleri Hâşim Hekimoğlu; Hay- dar Ozansoy, Sadrettin Kılıç, Ümit Ki- per ve Zafer Ergin oynamaktadırlar. Bursada, Ahmet Vefik Paşa Tiyat- rosunda oynanan ikinci yerli oyun ise "Oktay Rıfatın "Çil Horoz" adlı, 3 per- delik yeni eseridir. Fikret Tartanın sah- neye koyduğu. Hüseyin Mumcunun da dekor ve kostümlerini çizdiği bu oyu- nun bellibaşlı rollerini de Sunay Ar- tuk. Dinç Sümer, Erol Amaç, Serpil Bodrumlu, İlkay Saran ve Coşkun Or- hon canlandırmaktadırlar. Gülriz Süruri - Engin Cezzar Topluluğunda "Keşanlı Ali Destanı" Konduların gülü ve bülbülü Oyun : "Keşanlı el ediy Yazan : Haldun Müzik : Yalçın TP Tiyatro : Gülriz Sürüri - Engin Cezzar Topluluğu (Karaca Toyatroda). Sahneye koyan : Genco Erkal!. Dekor : Duygu Sağıroğlu. Kostüm : Nil Gerede. Konu : Büyük bir gecekondu mahallesinde - Taşlıtarla, Altındağ gibi çeşitli ırktan, tabakadan, çeşitli diyalektlerle konuşan bir insan panayırı... Yazar, işlemediği bir cinayet yüzünden hapse giren, ama oradan bir masal kahramanı olarak çıkan ve Sineklidağın dediğidedik, astığıastık kabadayı- sı, gözbebeği - ve muhtarı - olmakta gecikmiyen Keşanlı Alisinden, gönül verdiği bataklı damın çiçeği Zilhasından, helâcı Şerifablasına, İzmarit Nu- risinden gazetecisine, şoförüne, profesörüne, politikacısına, zengin müteah- hidine ve - Zilhaya ikiz kardeş gibi benzeyen - yosma karısı Nevvareye va- rıncaya kadar sahneye çıkardığı elliye yakın kişiyle, sosyal bir ortamın ya- şantısını bütün gerçekleriyle canlandıran bir büyük tablo çiziyor. Ana tema - Cahit Atayın "Kerpiç Memet'inde ele alınmış olan - aynı temadır: "Bir cücenin gölgesini dev haline getiren" mythos, Sefalet içinde kendi haline, ilkel eğilimlerine ler insanların kendi kendilerine yarattıkları putlar... anlar a Aytepe (Hidayet), Semiha Berksoy (Şerifeabla), Genco Erkal izmarit. Nuri ve Politikacı), Çetin İpekkaya (Temel), Meh- met Akan (Derviş Dayı ve Serhoş Rasih), Hasan Kuruyazıcı (Beşvakit Ni- yazi), Gülriz Surüri (Zilha ve Nevvare), Şerafettin Bayraktar (Çakal Rüs- tem), Ferdi Atuner (Teke Kazım ve İhya Onaran), Mâdelet Tibet (Lutfiye), w) Cezzar (Keşanlı Ali), Ani İpekkaya (Madam Olga ve Suhandan Gül- (Müzikli oyun, 2 bölüm, 15 tablo). Beğendiğim : ? Yazarın, işlediği çok renkli, canlı malzemeyi, her plânda- ki kişileri ve olayları gün ışığına tutarak, epik tiyatro kuralarına tamamiy- le uygun, açık seçik belgeler halinde sunmakta gösterdiği başarı. Genco Er- kalın, epik tiyatronun özelliklerini yerli özelliklerimizle çok iyi bağdaştıran oyun düzeni. Duygu Sağıroğlunun hiçten, çuval parçalarından yaratmayı başardığı, pek havalı gecekondu dekoru... Semiha Berksoyun kolay unu- tulmıyacak, pittoresk Şerifeablası Genco Erkalın, biri öbüründen başarılı İzmarit Nurisi ile Politikacı'sı, Zilha ve Nevvare'de Gülriz Surürinin sevimli ve çekici oyunu. Keşanlı Alide Engin Cezzarın, Madam Olga'da Ani İpek- kayanın çizdikleri isabetli tipler. ğenemediğim : Haldun Tanerin, seçim ve oy avcılığı gibi çok didik- lenmiş bir e: tekrarladıklarının, çizdiği ihtişamlı tabloya düşürdüğü banal gölge... Yalçın Turanın, yer yer kulağı okşayan yerli motiflerine rağ- men, temsilden çıkarken hatırda pek kalmıyan etkisiz müziği. Sonuç : Yerli oyun yazarlarımız kadar özel tiyatrolarımız için de, parlak bir geleceği müjdeleyen, yeni ufuklar açan, güzel bir başarı LütfiAY

Bu sayıdan diğer sayfalar: