29 Aralık 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

29 Aralık 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

tahliye (oolamıyacaktır. YTP, ve CKMP. de bu affın -mahkümiyetlerden 5 yıllık tenzilât- Kayseridekileri de şümulüne alması isteği belirtilmiştir, CHP, bu konuda itiraz etmemiştir. Tasarı bu şekilde kanunlaşırsa Kayseri mahküm” larından 15 yıla mahküm olanların kısa bir müddet sonra tahliyeleri icap etmektedir Tasarı henüz Adalet Bakanlığındadır ve Meclise bir kaç hafta sonra sevkedilecektir. İda are — Bu haftanın başında Başbakan İnönüye ve Koalisyon Hükümetinin diğer iki partisinin liderlerine birer telgraf çekildi. Telgraf bir Bakanın Danıştay ka” Tarına Tağmen, gerekli muameleyi uygulamadığını be- lirtiyordu. Bakanın adı Fethi Çelikbaştı. Hikâyenin başlangıcı bir hayli eskidir. Bir yıl ew vel Bakan Çelikbaşla, Sümerbank Genel Müdürü Selâ- hattin Akyol arasında çıkan anlaşmazlıkla ilgili olay» da 'Teftiş Heyeti Başkanı Naci Gürol, meseleyi incele- meğe memur edildi. Gürol bu konuyu bildiği gibi ince” ledi. Tahkikat Çelikbaşın istediği gibi olmadığından Gürol da Bakanın hışmına uğradı ve Enerji Dairesi uz” manlığına atandı, Güzol Danıştaya müracaat etti, Da- nıştay konuyla ilgili olarak tehir-i icra kararı verdi. Bu sırada Bakan Çelikbaş, Rahmi 'Tuncagil ismindeki bir zatı Gürolun yerine -Tuncagilin Çelikbaşın hemşehri” si olduğu söylenmektedir- tayin etmek istiyordu. Te- hir-i icra kararını hükümsüz kılmak üzere Gürolu ve- kâlet emrine aldı ve tayinini yaptı. İş bununla bitmedi. Gürolun Bakanlık emrine alın- masıyla ilgili 6434 sayılı kanın Anayasa mahkemesin” ce Anayasaya aykırı görüldüğünden iptal edildi Da“ nıştay bu karara dayanarak Gürolun Bakanlık enirine alınmasını ve Tuncagilin tayin kararnamesini durdur- du. Böylece iş kendiliğiden düzene girmiş, yani Gürol eski vazifesine -Teftiş Heyeti Başkanlığına- iade edil. miş oldu. Ancak kararın verildiği 17 Aralık tarihinden bu yana Gürol beklemektedir. Çelikbaş henüz Anayasay” la kaim işlemi yapmamıştır. Buna benzer idari bir olay Sağlık Bakanlığında da geçmiş, Nusret Fişek Danıştayın kararıyla vazifesi- ne iade edilmiştir. Ancak Sağlık Bakanlığında, Fişeki vazifesinden ayı'an Suat Serenin yerinde şimdi, bu gibi meselelerde son derece titiz olan Yusuf Azizoğlu vardır! Bir başka Bakanlıkta Naci Gürolun aaa tı patıp benzeyen bir olay daha cereyan etti; DDY Genel Müdür Muavini İbrahim Muallâ Sezel, meşhur Rifat Öçtenin bilinen tutumu yüzünden 18 Ara- lıkta emekliye sevkedildi. İ, Muallâ Sezel kararı gülerek karşıladı ve Danıştaya müracaat etti. Danıştay Bakan- lığın savunmasını aldıktan sonTa ittifakla tehiri icra kararı verdi. Ama eli çabuk Bakan bu arada yeni bir tayin yaptı ve Sezelin evvelâ şifahi, sonra yazılı ihtarı" nı bir kenara attı. Danıştayın tehir-i icra kararına rağmen Sezel va zifesine dönememiştir, Yerine bir tayin yapılmış, kendâi- sine cevap olarak da, emeklilik muamelesinin tamam- landığı, yerine tayin yapıldığı, bundan dolayı dileği nin kabul edilmeyeceği bildirilmiştir. Tezel verilen cevap aslında Danıştayın verdiği ka” Tarı hiçe saymaktan ibarettir, Tezel il hakkında kanuni takibat için müracaat etmiştir, Dünyadan Akisler Sovyet Rusya — Abstre sanata karşı açılan kampan- yada şimdiye kadar öne sürülmemiş yeni delillerden bahsedilmeye başlandı. Geçen hafta partinin resmi or- ganı Pravdada çıkan bir makalede abstre sanatı Tedde- den kampanyanın “Stalinizm”e karşı açılan miücadele- nin bir parçası olduğu iddia edildi, Stalinin soyut sana” tın en şiddetli muhaliflerinden biri olduğunu bilenler bu açıklama karşısında hayretler içinde kaldılar. Birlesmis Milletler — Sovyet Rusyanın Biileşmiş Milletlerdeki baş delegesi Valerian Zorin görevinden alınarak yerine Büyük Elçi Nikolai Fedorenko tayin edildi, Zaten geçen ekimde Küba buhranı sırasındaki müzakerelerden beri böyle bir karar beklenmekteydi. Zorin bu müzakerelerde çok müşkül durumlara gitmiş” ti. Kübada Sovyet tislerinin mevcudiyetini katiyetle ya lanlayan Zorin, bir müddet sonra Krutçef üslerin mevcudiyetini kabul edince ne yapacağını şaşırmıştı, Macaristan — Macaristan, Birleşik Amerika ile yaptığı gizli bir anlaşmayla, 1956 ihtilâlinden beri hapiste bu- lunan yüzlerce siyasi mahkümu affetmeyi kabul etti. Birçoğu müebbet hapse mahküm olan ihtilâlcilerin P. M. Genel Sekreteri U Thantım yeni yılda Macaristana ya” pacağı seyahat sırasında serbest bırakılacakları söy” leniyor, Buna mukabil Birleşik Amerika da dostlarını. Macaristandaki durumu tesbit etmek Üzere bir komite kurmak teklifinden vazgeçirecek, AKİS/3