SİNEMA etmek icin çalışan detektif rolündeki gurice Lheva. er ile uy.ı çap kım detektir r arinımn Lubitsch'vari komedileri tipidek, bu Beç Kkalmış eseri seyredilev. dir hele gei.riyor. Kistede, Billy Wikler'ın bir filmi daha yer alımukladır. Yine künedi çe- şiline giren bu eser, tvauerin usla otluğu niciv sahasından ziyaıe Müarx Kardeşlerin “buriesgüe ' eserlerine aa- ha yakındır. Bu bakımdan bu eser de yarım başarıdan öteye geçmiyor. Ma- , bir “gangster ko- medisi”dir. Meşhur St. Valent.ne kat- bâmına şahit olan Curtis tle iemon'un gangsterlerden kurtulmak içın kadın kılığına girip kaçmaları, kajın kılı- gındaki Lemon'a bir zamanıarın Üünlü oyuncusu “lâstik ağız” Buovwnun canlandırdığı milyonerin aşık olması, rangsterlerden kaçan iki gencin bir yatta bunların arasına düşmesi gibi, daha çok Marx Kardeşlerin tfilmlerini ve Draz da geçenlerde ölen Preston Stuürges'ün eserlerini hatırlatan sah- neler yer a'maktadır. Komedi sahasında en ehemmiyetli sayılabilecek eser, Sturges'dan once 1930-1940 vellarının hemen bütün A- merikan komedisine hâkım oxa'ı Frank Capra'nın yeniden « nemaya dönüşünde cevirdıği “A H le ad t sonra canlılığından hicçbir şey kaybet- meldiğini ortaya koymakt L/'stede iki de Bab Hope komodis. " almaktadır. Bunlaı'dan biri Ame migin Fransız komiği Fern- ganester cevresinde secen bir hikâve- vi anlatmakts ve Sturges ile Marx Kardesler tesirini ondan daha fazla taşımaktadır -galiha bundan JdJolavı olacek Sturges'ün kendisi de 'bu fil- min hirkar sahnesinde görünmekte- dir-. Bob Hope'lnin ikinci komedisi. A- merikada düzünelercesi cevrilen Jesse James maceralarını hicve calışan bir “kavkay kamedisi”dir. Bob Hope'un kordudn “Pame Entreprises”'iın eseri alan “AHas Jesse James. -Zorrk: hay- dut”. amcek kovbav fi'mlerinin belir- B Teheatas'ıla Sive ettiği vakit eğlen- celi olabilmektedir. Dramlar erence Rattigan'ın bir piyesirden te edilen ve Delbert Mann ta- “Separate Tables ötelde toplanan avrı ka ra! eM»— imnn ların davranız- rbirleriyle münasebetlerini hi 42 fnpl'.ıluğılnıı -Deborah , David Niven, Wendy Ililler, Burt Lan- 82'. “ caster, Rita Ha;wo*th Gladys Coo- per, Felix Aylmı - bir araya getir- mesi, dixkate değer tlpleri ele alma- sı; filmin oldukça tiyatro “kokması- ve şahısla; Man azılarm'n işleni- şınin yarıda bırakılnmasına rağmen, sonuna Kudar alâkayla seyredilebili- Yyor. “Ayrı masalar” gibi yine “Hecht, Hill and Lancastâr” şirketinin eseri olan “Run Silent, Run Deep -Sessiz Ve derin git”, İkinci Dünya Harbinde Japon kıyılarında Amerikan denizal- tı ve savaş gemilerinin harekâtını ele alan, daha çok denizaltıların faaliyet- lerini teferruatlı bir şekilde gösterme- si bakımından doküman değeri taşı- yan bir eserdir. Robert Wise'ın çevir- diği film, bunun dışında, kumandan ve subaylar arasındaki anlaşma ve çatış- maları her zamanki khşeler içinde ele almaktan öteye geçm De!mer Daves'in “Kings Go Forth -Krallar önde gider”i de yine İkinci vaşan kahramanlar''ı da yine Kore sa- vaşlarını mevzu alıyor ve Milestone'- unkine yakın bir başarıya erişiyor. Vvaş şan insanların yaşayışlarının Mann i gerçekçilikie aksettirikliği görülmektedir. Buna karşılık yine usta bir Trejisör olan Manklewlez ise Çin Hindindeki Do- ğgu-Batı Ççatışmasını anlatan “'The Çujiet American -Sâkin Amerikalı”sı, üstelik Graham Greene'in 'başarılı bir romanına dayunmasma rağmen ayni kuvvette değilâ Westernler, “süper”ler XW illam Wryler, listenin en iyi kov- boy filmi olan “The Bigğ Country -Büyük ülke”de bir yandan Goerge Stevens'in “Giant”ındaki destan ha- vasını bir yandan da kendi eseri olan ““The Friendiy Persuation -Kan dökmi yelim”deki barısşçı tuttumunu biraraya getirme”e çalışıyor, fakat buna an- » Dünya Harbini, fakat bu defa Fransa- nın Alpler kesimindeki cepheyi ele al- maktadır. Frank Sinatra, Tony Cur- tis ve Nâthalie Wooğ, Almanlarla çar- pışan, ölüm dirim mücadelesine gir- miş 'bir ordunun yanı sıra Üçlü bir aşk ve kıskançlık macerasına fırsat bul- mak gibi hiç de inandırıcı tarafı olmı- yan bir hikâyeyi canlandırmaya çalı- şıyorlar. Listedeki savaş filmlerinin ylic şüphesiz en iyisi, bu çeşidin en us- ta rejisörlerinden olan Lewis Milesto- ne'un “Pork Chop Hill - Mücadele te- pesi”dir. Korede Panmunjom mütare- ke görüşmelerinin devamı sırasında, askeri olmaktan çok siyasi değer ta- g'yan bir tepenin küçük bir Amerikan birliği tarafından ele geçirilişini an- Yatan film, Hollywood'un savaş film- lerindeki belli klişelere sık sık baş- vurmasına, Milestone'un önceki eser- lerinin kuvvetine erişememesine rağ- men yine de dikkate değer bir filmdir. Anthony Mann'ın “Men in War -Sa- “Ayrı masalar”ın oyuncuları Artist koleksiyonu cak sınırlı bir ölçüde muvaffak ola- biliyor. Anthony Mann ise “Savaşan kahramanlnr”daki başarısını, kötünün çatışmasını anlatıyor. Liste- nin en iyi kovboy filmlerinin bbunlar olduğu göz önünde tutulursa, lîstenln hemen hemen ücte bir'ni kaplıyan ö- bür kovbay filmlerinin birer dbkuntü— den ibaret olduğu kolaylıkla anlaşılır. Listenin süver-prodüksiyonları a- rasında Kirk Douglas'ın hem prodük- tör hem de oyuncu olarak calısştığı, Richand Fleischer'in rejisörlüğünde çevrilmiş “The Vikings -Vikings” var. AKİS, 8 EYLÜL 1959 —