İNEMA Filmcilik Hldinci listo l exs.m filmleri gösteren ikinci lis- ni bir ithalâtçı tarafından yayınlandı Bu yeni ithalâtçı “Emek” ve “Küçük Emek” sinemalarını işle- ten Emekli Sandığıdır. İlgililer, l'.- mekli Sandığının bu çeşit işlere el at- masını tenkid ededursunlar, s:nema- mMmıziın bu yeni ithalâtçısının çalışma tarzı, öbürlerinden hiç farklı değildir. 5T !ılmlı.k listede yine Amerikan si- neması başta — geliyor, filmler yine mümk kluğu kadar isabetsizce se- çılmiş. Listenin en alâka çekici nlmi 1958 Bo_rlin Festivalinde zenci oyuncu Sid- ney Poitier'ye en ıyı oyuncu ıu'mag ık a bu yılın en iyi orijinal senaryo Osc.ı.r al. *““The Defiant Ones -Kader 'bağlayınca"dır. tanley Kramer'in çevirdiği film, bi- lindiği gıbi birbirine z.ınclrle bağlı o- hem de aymı tehlikeyle merikadaki zenci meselesinin yeniden dan ehemmiyet kazand Stanley Kramer'in usta tekniği, hikâ- yenin sade ve dümdüz kuruluşt. ıkı oyuncunun -Sidney Pofitier ile Ton Curtis- başarısı ile de dikkati çek- mektedir. “Kader bağlayınca”nın ardından yine 1957 Berlin Festivalinin büyük armağanını kazanan “Twelve Angrv n iki öfkeli adam” geliyor. Bir suclu mu sucsuz Mu okluğunu karar- laştırmak icin toplanan bir iliriyi in- celiyor. 12 kişilik iürinin ceşitli mese- leler karşısında 'birbirinden cok farklı olan davranıslarını. karşılıklı milna- sebetlerini, bütün film lirinin toplan- dığı dört duvar arasında gecmesine rağmen, sıkmadan ortaya koyuyor. Sidney Lumet'in bir muhakeme- nin jüri kısmını gösteren filmine kar- şımg Beilly, Wilder'in bir duruşmayı anlafan “Witness for tha ProRrecution d v ronAz .-. ği 2ü3re 3 Ebar «Beklenmiyen şahit”i ilk film kzyda: talihli çıkmıyor. Agatha Christie bir pivesinden adapte edilen * Bekle'ı— miyen şahit”, cinayetle itham edilen, bütün deliller aleyhinde olan, hattâ karıamın b!le aley mnd ŞA tığı bi amın -bey, rdes lünü oynı)an Tymne Pum er-, uqta bir avukat tarafından temize çıkarılma- sını anlatıyor. Hitchcock'un “Paradine else açılıyor”'unu hatırlatan bu hikâye, ancak oradaki “Suüspense”, teknik cambazlık ve o- yundaki ustalıkla kurulabileceğinden, Bily Wilder de bütün gayretini bu noktalar Üzerine teksif eliyor. Avu- kat rolündeki Charles I.aughton'un hastabakıcı rolündeki karısı Lanchester'in, kocasının idama m küm olmasını tevcih eden Marlene Dietrich'in ve Tyrone Power'in başa- rılı oyunları Wilder'in işini kolaylaş- ıiriyor, Komediler İ) eklenmiyen şahit”teki ciddi ha- ksine — Lubitch'vari bir havasımn hâkim oldugu ve yı- <İ he noon -Arıane, Öğleden sonra aşk”' da ancak yarım bır başarı sayı- labilir. Bu başarı da yine daha çok o- romanından adapte edile Ar ğ yaşlı bir çapkın, bunu gözetlemek için tutulan bir özel detektif ve detektifin İ Yaşı bakı- medilerindeki alışkanlığını burada bir hayli kaybetmiş görünmektedir. Buna karşılık, bir başkasının hesabına Coo- per'in çapkınlık maceralarını rapor “Oniki öfkeli adam”dan bir sahne Telerizyon filmi “Gurur ve ihtıras"ta S. Lon:n ve C Grant BSüper pnodüksiyonun iyicesi