Ressam Münif Fehim İzmit müdetumumisi tarafından müstehçen addedilerek, müstakil rer- samlar sergisinden kaldırılan tab- olar hddisesi, bütün memlekette hayretle karışık bir aldka uyandırdı. Çalışmasını daima ileri ve müs- bel fikre istinat etdiren ve yalnız o- nun organı olan Servetifünun - U- yanış, bu hddise karşısında sahat- kdr ve münevverlerimizin düşünosle- rini öğrenmek istedi. İşte bize veri. len cevablar: Müstehçen olunca, sanat olmaz. Artık, bunun hukuki tarifinin ya- pılmak zamanı da gelmiştir, sani- rım. Müştehçen addedilen resimler, SERVETIFÜNUÜN No. 2298—343 © SANATTA MÜSTEHÇEN VARMI DIR ? dYanatkârlar Güzel Sanatlar Akademisinde her güh tekrar edilen sanat çerçivesi içindeki eserlerdir. İnsan güzelliği üzerinde etüd yapan sanatkâr ortaya koyduğu eserde hiç bir zaman <müstehçen> bir netice aramaz. Sanat adamının bu çalışması, âdeta bir ibadet hâlini almıştır. Münif Fehim * Cinsiyet meselesi başka, güzellik meselesi başkadır. Çiçekler meselâ nebatauın âleti tenasülleridir. Şekil- leri, kokuları, renkleri güzeldir. Fakat çiçekler Onebatın âleti tenasülleridir diye çiçek resmi ya- pan ressamın yaptığı müstehçen mi dir? Ve çiçek resmine bakan adam da müstehçen duygular doğarsn, ka- bahat çiçekde midir? Eğer kabahat çiçekdeyse veyahut çiçeği yaratan tabiatteyse bu takdirde bülün ta- biati hapse sokmak lâzım gelir. Akademide çıplak modeller önünde çalışan talebeler cevdÖ veriyor / Çünkü renk ve kokudan mada, çis çeğe yaradılış arıların topladığı bal da koymuştur. Hattâ ateşbö- ceğinin ardına şimşek çaktırmak suretile çiçekte renkle yaptığının daha ilerisine gitmiştir. Öyle ki, bazı karanlık başlara kıyas ateşbö- ceğinin ardı, çok daha münevver olmuştur. Cevad Şakir * Sanat eserinde, müstehçen yok- tur. Hiç bir medeni millette sanat eseri olmak şertile <çıplak» müş- tehçen değildir. Ve hiç bir sansüre tâbi tutulmaz. Piâstik sanatlarda ister heykel, ister resim olsun res- sam ve heykeltraşta bir şehvet his- si uyandırsa bile; o his hayvani de- gil, tamamen süblime bir duygudur. Ancak, çıplak görmemiş olanlar, böyle bir sanat eseri karşısında, bir şehvet hissi duyabilirler. Çok gençken Pariste Grand Şo- miyer dedikleri bir atelyeye gidi- yordum. İlk defa çıplak modelle- rin önünde bulunuyordum. Bu ilk intiba, bende utanma oldu. Mama- fih, resim yapmıya başladıktan 8on- ra, sırf plâstik kıymetlerin güzel- liğini resmederek, çıplak vücud kar- şısında en temiz hislere tâbi bir hayranlık duydum. Arif Dino » Sanatta müstehçen olur mu di- ye sormak bile abestir, Hiç böyle birşey olabilir mi 1... Böyle birşeyi sormak yahud bir sanat sergisine girerek oradaki eserleri bu gözle görmek, manâ- sına benim aklımın ermediği, er- miyeceği birkhareketi yapmaktır. Bu mevzu üzerinde konuşmak adetâ dünya güneşin etrafında