No.1850 —165 SERVETİFÜNUN 197 San'atte “ Futurisme ,, mektebinin banisi Meşhur İtalyan Şairi F.T. Marinetti İstanbulda Şehrimize meşhur bir İtalyan şairi ve âyan azası geldi: Sinyor Marinetti.. San'atte ve aklâkta, hatta siyasette pek çok gürültülü tezahürlere bâis olan «/w- turismes akidesi- ni ortaya atan bu meşhur sima- dan evvelce de bahsetmiş ve Ma- rinetti'nin tama- mile milli bir his tahtında hareket ederek | İtalyan- ları o şişmanlatı- 5 yor, bunun için ( futurisie o değil- dir iddiasile nasıl makarne aleyhi- ne de Roma so- kaklarında nüma- yişler (o yaptığını bir Fransız mec- muasından nak- len yazmıştık. İşte Marinetti denen zat, bu eşi nâdir tesadüf (o edilen, her sözü, her hali ve milli, bedii, ahlâki her akidesi daima istikbalin maverasına dayanarak etrafında mütemadi bir hay- ranlık uyandıran (şahsiyettir. San'atkâr misafirimiz Marinetti'nin hayatı ve mesleki: Masinetti 1876 tarihinde İskenderiye'de doğmuşlur. 1896 da Sorbonne Darülfünunundan Edebiyat bache- Ker'si olarak çıkmış ve üç sene sonra da <Cinovar» da hukuk tahsilini ikmal etmiştir. Marinetli 1912 sene- sinde Balkan harbi esnasında harp muhabiri olarak Çatalca, Çorlu, Bulayir'de bulunmuş ve Bulgar ordu- su ile birlikle Edirnenin muhasarasında haz bulum muştur. M. Marinetti İtalya'ya avdetinde en güzel eser- lerinden biri olan «Edirne'nin bombardımanı» o isimli eserini yazmışlır. M. Marinelti bu eserine ayni zaman da top seslerini iakli eden «Zang - Tumb- Temb» unvanını vermiştir, Marinetli henüz 14 yaşında iken şiirde hocalarının nazarı dikkalini oelbelmiştir. Pek genç iken yazdığı «Genç bahriyelir isimli giiri Sarah Bernardi tarafın- Meşhur İtalyan şairi F. T. Marinetti İstanbulda İstanbul'da bir İtalyan kulübünde üst üste İtalyanca ve Fransızca iki konferans verdi. Bu satırları yazdığımız esnada, bugünlerde Darülfünun'da da ge- ne “futurisme,e dair mükemmel bir konferans ve- receğini de işit- miş bulunuyoruz. Bu münasebetle aşağıda Marinet- ti'nin tercümei ha- il ile san'atı hak- kında kısa bir görüş kaydedi- yor ve bunu mü- teakip (meşhur bir şiirinin tam tercümesini tak- dim (ediyoruz. Hernekadar as- kaybolması ile tesirinin mühim bir kısmını kay- betmiş bile olsa bu (tercümenin gene (o şairdeki his ve hayal incelik ve yenilikleri hakkında karile- rimize az çok bir fikir vereceği kanaatindeyiz. dan inşat edilmistir. M. Marinetti mesleğinin müessi- sidir. 1909 senesinde Paris'te çıkan «Figaro» gazetesi arinetii'nin futurişme hakkındaki bıyanmamesini neş- relmiştir. Marinelti bu beyannamede futurismin esas- larını izah ediyordu. Marinetiö'nin bu beyannamesi edebiyat ve san'at âleminde büyük bir alâka uyandır- maş, birçok şairler, musikişinaslar, ressamlar kendisi- ne iltikak ötmiştir. Marinetli futurisme gp kak la maziye ve tarihe kargı ildnt he i, ede biyat, musiki, ve resim ve keyililranlliz 1 gr ve an'aneleri külüyen reddetmiştir. Martnerti diyor kt; «Biz edebiyatta, motor ve makinenin Rayalını ya- gatmak EM eni bir şair için bir piyanonun harekeli kadar amı dikkat bir şey olamaz, e bize oüzülere ayrılan ve SONA ii trekküp eden bi: oişmin dansetmesini, insani bir tonal şeklinde gözleri, yor. pad estetik, insan dehasının en kuvmetli ve en