114 SERVETİFÜNUN «Perişkos» un Atila'nın otağını ziyaretine ait verdiği malümadtır. Bu malümat Hügeyin Namık Beyin «Atila» ismindeki henüz lisilitiiğnli eserinden &lın- mıştır. Diğer bir vesika da 629 senesinde Türkelini ziyaret eden Çin seyyahı Yuan- Şuang ve yahut «Hiven - Taiangs ın seyahşinümesidir. Nihayet İb- nibatmtanın birinci cildinde Sultan Mehmet Öz Bey otağını ziyareti ile diğer eserlerdeki Cengiz'in otağı hakkındaki malümata müracaat edilmiştir, Çin pro- tokollarında kayıtlı Türk merasimi de gözden geçiril miş ve müşterek noktalar bulunmuştur. Şunu da kaydetmek lâzımdır ki birbirinden çok uzak zaman- ların ve diyarlarda geçen bu merasimin müşterek noktaları pek çoktur. Selâm tarzları, giyiniş ve otakların inşa ve döşeniş tarzları hemen tamamen müşterektir. Eski Türklerin selâm yerine kımız veyâ şarap içtikleri bu merasimi ayağa kalkarak ve kadeh- lerini uzatarak yaptıkları teferruatile tespit edilebilmiş ve sahueye aynen konmuştur. Bütün hare- ketler, eşyanın yerleri ve mevi- leri tarihi verim- lere bağlanarak ve yeni bir sahne tekniği ile ayrıca renk ahengi göze alınsrak tayin edilmiştir. Dekor ve Kos- tümler: Dekor ve kos- timler, yüz bo- yalatı saçlar ve sakallar tamamen Aankara'da, imal edilmiştir. Bun- ların iptidai mal- zemeleri mümkün olduğu (okadar memleket malla- rından seçilmiş tir. Ne dekorda nede koştümlerde bir tek motif yok- tur ki uydurulmuş olsun, Hepsi bir vesikaya bağlan- mış, buna rağmen sahne tekniğinde esaslı yenilik gösterilmesi de feda edilmemiştir. Makyaj sistemi de Manakyandanberi sürüklenip gelen usulden tamamen başka, ve Garp memleketlerinde &on zamanlarda tecessüs eden bir şekildedir. Hakan otağının dekoraş- yonu en eski Sihir, Orta Asya, Sumir, Eti, ve Yakut Türkleri motiflerinden alınmış renkler buauşunda Fon Lokot'ün eseri esas tatulynuştur. unun içir şu yoldan gidil miştir. Halen Orta Asya'da yaşıyanlarla en eski büyük akını müteakip teessüs eden medeniyetlerin kıyafetleri tetkik edilmiş bunların müşterek vasıfları tesbit edilerek hali aali- sine irca e tir. Kalpağın, ucu sivri çizmenin, düşük şalvarın ve bir tarafa kapanan üst gömleklerinin, tunç kemer ve bileziklerin şekil ve motifleri bunlardan çıkarıl- mıştır. Akın piyesinin oynandığı Ankara Halkevi tiyatrosu salonu No, 1948—163 Dekorlarda ve kostümlerde bir yenilik de bunların ziya dekoru olmasıdır. Muhtelif renkler altında muhtelif renkler alan tertibat yapılmış, güneş ve ayın âoğup batması sahnemizde ilk defa tatbik edilmiştir. “Akın,ın Temsili; «Akın: ı temsil edenler listesinde de görüleceği veçhile tanamen genç mekteplilerdir. Bunların hemen hepsi ilk defa olarak umumi sahneye çızkmak- tadırlar. Bu «Akın» ın temsil tarzında da eşaslı bir yenilik gösterilmesine mani olmamıştır. «Akın» ın bu temsili sahnemizde en temiz Türkçe talâftuz görülebi- İecektir denilebilir, Deklamasyon tarzı da tamamen yeni tiyatro tekniğine göre tanzim edilmiştir. Piyenin provalarına nezaret işini ve rejisörlüğünü Gazi Terbiye Enstitüsü Edebiyat Muallimi İbrahim Mecmi Beyle Ankara Erkek Lisesi Edebiyat Mualli- mi Halil Vedat Bey ifa etmişlerdir. Görülecektir ki temsilde, hareketlerde, ses tonla rıpda, konuşulan lisanda (o profes- yonel (o tiyatro- muzda görülen mutat şeklin ta- mamen haricinde bir yenilik bu arkadaşların mes- aişinde hâkim ol- muştur. Baerde tagan- ni edilen musiki parçası (o İsmet Paşa Kız Enâti- tösü Musiki Mu- allimi (O Naciye Hanım tarafın- dan tanzim eğil- miştir. Bu par- çalar Ankara Kız Lisesi, Kız Orta Mektebi, Erkek Lisesi telebesi tara- fından taganni edilecektir. Gibiseler İsmet Paşa Kız Enatitüsünde dikilmiş, dekorlarda Ankara Erkek Lisesi talebesi çalışmıştır. «Halkevi» nde Akın temeilinin sahne hayatımızda bir inkilâp sayılabileceğinde memleket efkârı umu- miyesi müttefiktir. «Ancak» unutulmamalıdır ki bu da bir başlangıçtır, «Halkevi» ve gençlik bu işi bitirir- ken aynı prepsipi tekrar etmektedir: Daima daha ileri..