Edebiyat âleminde Fransa'da Son zımanlard ntüşr sız ron.nlarında bir hususiyet göze çarpıyor. Her m slekt- olduğu gibi romancılıkta, mu telif kısmlara ay- rılmıştır. Fransız romancıları bu nok- taya pek fazla öhbrniklşet vermek - tedir. Mazı romanlar Sırf bir karak- teri anlamak, onu canlsdırmak için yazılı or. Bazı romanlarda yalnız tasvir kudreti yaşıyor Fransa meçmüasının mü- sabıkası a nan Si.ah kuşun , (Le mysterede Voiseu no- imi roman Sırf denizin güzel- e önun Dini üzerinde bırak- canlındırabilmek den Fran- vi muhur M.. Julien Gur a A alâkası olan bir öyilemdin babası de- akrabaları bahriye mes- GÖ denizin ver- nizde e me gibi üzerinde ne kadar acı tesirler yapac gını Öğ- renmiştir. İşte bu sebepten Güillem- ardın bu son eseri pek fazla mu- vaftak olmuştur. Zaten en kudretli muharrir, his ettiklerini pürüzsüz (€s- pit edebilendir. du ay zarfında Franssda intişar eden (o âsarın en mühim de -Henri Beraud''n nin. (14 pale) “on dört tem bir gekeinin şeyler göti beraberinde ceğini, kalpler eiabi tasvirl ol e bildiğinden tasvirleri bulunmaktadır. Gö- rüşlerini otespit Oederke edebiyat yapmağı ihmal etme © e enri Beraud “14 ve sanın ruhunu. anlatmıştı, eserlerinde ede ie Henri olduğu malı olmuş Bu hafta akne ismi henüz inn “ Louis Rouband , isminde t ğü Beran Taği; gibi bu eseri de bir Fransız m MR Borsa (La Boürse) isimli bir bir eser Gnl Borsanın daima di ra ve hessp işlerile alâkası olduğundan edebiyattan uzak bulunacağı o tahminlerine bu kitap nihayet vermektedir. Borsa eserinde, bir gazete muhabirinin tetkik ve he- sap ettiği sırlar, herkesin göremediği köşelerin tasviri vardır. Borsa eseri a ni zama mali cihetleri gözden kaçırmayan ilmi bir tetkik mahsulü- edebiyatla alakadar den nokta, sır bu eserde borsada tesadüf edilen simaların tetkik ve ruhlarının tahlilidir. Muharir bor- sada, kendisine başlı, başına mevzu edebilecek (| tipler ruhi tahlillerini ki bu malt sırlarını dür. Bu eseti Pp keşl edebiliyor Saffeti Ziya Bey ve ölümü Edebiyat cedide muharrirlerinden biri daha hayattan uzaklaştı. Memle- kette ilk defa garp usulünü taklit ederek yrli bir edebiyat meydana getiren “Edebiyatı cedide,, zümresinin Sesin ve renğin En güzel renklerini, kelebek, yaprak, çiçek, Toplanıp ta süzseler bir araya gelerei Buna hatta güneşin hüzmeleri karışsa, Ilahın rengi bile bu renklerle barışsa... Hayır senin renginde, güzel 5 renk olamaz Meleklerin gözyaşı göynüme dökülseler, Yüz bin çocuk önümde ağlasalar, gülseler, Sükünetin sesine Ilahın nefesinden saadetler katılsa, Bu sesle sevgililer gögüslerden atılsa. enin bir nefesine hiç biri denk olamaz! Çünkü sesin: mustarip gönüllerin sesidir; Çükü rengin: hayalin solmayan penbesidir... siması Olan aramızdan kiymetli ve sevimli bir Saffeti Ziya bey, ansızın yrıldı. Saffeti Ziya Beyin hayatını tetkik etmek için üç cepheden bakmalıdır. Saffeti Ziya B. memurdır, muharrir. dir, Ep Fakat bunlardan en fazla iz biraktığ a kısım hiç şüphesiz- dir ki muharrirliği “Salon köşe inde romanıyla ede- bi. hayatınını ilk adımını atmıştır. Sa- lon köşelerinde, meşrutiyetten evelki salon hayatı, tam manasıla canlan ti e Tİ olan Lida, ne güzel bir İngiliz tipidir. Garbın al hayatında, kadın üzerindeki tesiri, salon inde ceryan eden aşk mükâlemeleri bize gösteriyor ki, O zaman aşk daimi bir samimiyet tülü altında bulunuyor- Mis Lida ilk görünüşte souk. fakat konuştukça, samimivetine giri: dikçe sıcak ve sevimli bir tiptir. Ku dın gururu, genç kiz e kadar güzel anlatılmış & Meşrutiyetten evel muş. Beyo lundaki güzellik imbiğinden ündüz Gü