«Hayal» felsefi Maksadım son ın 1B2 inci sayısında bir fantazi yazmıştım. zamanlarda pek çok işitmeğe başladığım bir sö- zün mahiyetini idi. Halbuki sayısında Mehmet Servet araştırmak 168 ür « Hayat» ım ü Bey, “kalarını teşhir etmesini beni, be seven bir cüretkâr tavsif ettiler. kimseyi diye Ben ise, o yazıda hiç bir ve et Netekim Servet atabik Filhakika Aristo'dan teşhir etmedim. mek istemedim. ımza deyin N. N. diye mesi bunu gösterir. “bugünkü talebenin daha âlim oldukları» (2) mes'ele- si evvelce derste alenen söylen- dikten sonra hususi bir mecliste meyzuubahs olduysa da, bundan epice bir müddet sonra aym esas sözün muaddel bir şekline Hayat mecmusında Servet Beyin tekrar rastladım. 122 inci biz bugün Eflatun'dan daha âli- bir yazısında «Hayat» im sayısında, miz, deniyordu. Bu cümleyi gör- saklıyas Aristo, bun düğüm zaman, neden yım, ürktüm. Evvelâ sonra Eflatun; ve dedim, dan sonra, bir kaç ay fasıla ile, dünyanın ne kadar tanınmış büyük âlimleri, filozofları varsa hepsi birer cahillik vesikası ala- saklar, fikirlerile uğraştığımız için hacil bir yaziyette kalacağız... Bundan bu pilin doğru Be ve biz de, bu adamların Şahsiyata Girişmiyelim binaenâleyh hatalı olduğu gös Makalemde, bu yanlış terilmelidir. SÜ- zün meden olduğunu ispat ettiğim zaman Servet Bey karşıma çıktılar ve gösterdiğim delilleri cerhedecek yerde şah- sıma hücum ettiler; ve şunları söylediler: İ - Yazımda «Eflatun'un dia- loglarındaki haşmet : varmış; 2 - Aristo'nun Elektron (— kel- libar) için hayretbalış bir buluş» imiş; sözünü bilmesi felsefe 3 - bana cevap verirlerse «sinir- lenirmişim » ve « darılmadan dinleyeymişim »; 4 Avrupa şehirlerinde yaşayup ezberledik- leri cümleleri anlatmağa çalışan» ir zat imişim; 5 - Servet Beyin bildikle- rinizi bilmeyen ve bundan dolayı akli olan talebem: « Aristo hakkında Sizin selimlerini o kaybetmemiş dediğine naza 'an aklı selimini kaybetmiş bir ac b - söylenince Orhan Bey am imişim ; Aristo'nun «ismi kendin: den geçer » imiş ve putperest- likten onda parçalar varmiş; Eneye- lopaedia Britannica'yı ezberle 3M6- 7 -« Aristo olacağım diye ge vebunu başkalarına tavsiyeye» . Iki sahi- fazla kalkmışım v. S., felik yazıda ni şah- siyata girişmek acaba mümkün- müdür ? < Avrupa şehirlerinde yaşarken ezberlediğim (2) cüm- lelerden biri, bu nevi şahsi mü- —a Dİ la ii — Mehmet Servet Beye — nakaşalara girişmemek” olduğu için, bu sahaya girmeğe tenezzül beni affederler etmezsem, zan nediyorum. Bugünkü Aristo” bir diğer talebenin âlim iddia taraftan bu dan daha olduğunu ederken muayyen bir taraftan sözü gayeye vasıl olmak için söyle: anlatıyorsunuz. Maksa- hakiki, doğru olduğunu mu söylemektir, yoksa, diğinizi dınız cümlenin bu ciheti nazarı itibara almadan sırf «putları yıkmak: için tara fnızdan istimal olunan bir harp aleti midir demek istiyorsunuz; Fakat | yaparak burasını anlıyamadım. en umumi farazıyeyi her ikisinin de k sdolunduğunü kabul ediyorum. 1. Bugün lisede okuyan d biti Aristo” gil hatta yüksek tahsilini iş olan kimseler bile dan daha âlimdir denemez. Zi âlim mefhumu sırf yali Âlimlik malümatın derinliği ve işlenmiş çokluğu ifade etmez. olması zaruri cihetlerdir; bundan dolayi bir kamusu © berleyen bir kimse âlim olam Netekim türkçemizde bumu idi eden "çok bilmiş» ve almancal, daki <viel wissereis sözl işavet edebilirim. Hele in deki bir ve babusus |