fik kullanıcıları tarafından ziyaret ediliyor. BİT 4 - ÇOK-RENKLİLİK MODU Yazı için çok-renklilik modunu POKE 53270, PEEK (53270) OR 16 ile açıp POKE 53270, PEEI( (532'.—'0) AND 239 ile kapatabilirsiniz Normalde her 1000 ekran pozisyo- nunun veya bloğun, bir arkaplan ren- gi veya bir yazı rengi olmak üzere sa- dece iki rengi olabilir. Örneğin, bil- gisayarınızı açtığınızda her bloğun ar- kaplan rengi koyu mavi, yazı rengi ise açık mavidir. Bu adresi POKE ederek iki adet fazladan renk kazanabilirsiniz. Böy- lece bir ekran rengi (adr.53281) ve üç karakter rengine sahip oluyorsunuz (adr.53281-53284). Fakat bazı deza- vantajlarınız var. Çok-renklilik mo- du sadece karakter setinin ilk 64 ka- rakteri ile çalışıyor ve renkleri tarif edebilmek için aşağıdaki gibi iki bit'e ihtiyaç duyuyor. (Şekil 1) 00000006 1 65 33 2 10 Ekrana yazılan her harf aslında içinde bazı pixeller açık bazılarıysa kapalı olan 8 x 8 pixellik bloklardır. Açık olan pixeller gördüğünüz harfi meydana getirir. Yukarıdaki örnek pixel satırında İ, 4, 6 ve 7 numaralı pixeller açıktır. Çok-renklilik modunda bunlar çiftler halindedir. (Şekil 2) © Oo O| |O 76 SEZ A B C D A kutusu bilgisayara rengi arkap- lan — 2'den (adr.53283) almasını söy- ler. B gerekli bilgiyi ekran rengi olan O'dan (adr.53281) alır. C rengin ar- kaplan — 1'den (adr.53282) geldiği- ni belirtir ve D kendisi için gerekli bil- giyi 55296-56295 arasında her ekran konumu için farklı olarak alır. Bu iki-bit halinde okuma nedeniy- le ekran çözünürlüğü azalırken renk sayısı artacaktır. ÇOK-RENKLİ BİTMAP MODU Burada iki adres birden yetkili: 53270 ve 53265. Yukarıda olduğu gibi mod için de aynı bit-çifti prensipleri kullanılmakta. Etkin hale getirmek için: POKE 53270, PEEK (53270) OR 16 POKE 53265, PEEK (53265) OR 32 Yatay çözünürlüğün azaldığını unutmayın. BİT 3 - 38/4d0 KOLON MODU SEÇİMİ Bu bit'i O ile POKE etmek ekran alanını daraltacaktır. Düzgün bir kaydırma işleminden önce bu yolla ekranın her iki yanında boşluk kaza- nabilirsiniz. BİT 2 - KAYDIRMA Program 2'ye 1365 POKE 53270, (PEEK (53270) AND 248)4- P satırını ekleyerek Proto'yu çapraz kaydırabilirsiniz. Tabii yine gerçek- ten düzgün bir kaydırma yapmak için bir makine dili rutini gerekli olacak. 53265 adresindeki BASIC örnek sa- dece yazı ve klavye grafik karakter- leri kaydırmanız içindir. DO17 53271 (V 4 23) 0-'7 arasındaki sprite'- arı dikey olarak iki katı bü_yotme. Sprite — 0O'ı büyütmek için: POKE 53271, PEEK (53271) OR 1 Sprite'ı normal büyüklüğüne dön- dürmek için: POKE 53271, PEEK (53271) AND (255-1) 7 ve için: POKE 53271, PEEK (53271) OR 130 komutlarını verebilirsiniz. 1 sprite'larını büyütmek DO18 53272 (V-4-24) — VIC belleği kont- rol sicili 7-4 video matrix ta- ban adresi (VIC içinde) 3-1 karakter nokta- data taban adre- si (VIC içinde) Hem ekran hem de karakter belle- ğinden bu adres sorumludur. POKE 53272,23 ekranı küçük karakterlere POKE 53272,21 ekranı büyük ka- rakterlere döndürür. Bu adresle ilgi- li bir kullanım önce numa- ralı adreste gösterilmişti. Aynı zamanda ekran bellek adresi olan 53272'nin son dört biti bu işi üzerine almıştır kranın yerini değiş- tirmek için şu komutu kullanın: POKE 53272, (PEEK (53272) AND 15) OR A A, aşağıdaki tablodaki ondalık sa- yılardan biri olabilir. (Şekil 3) Â Adres Heksadesimal 0 0 s0000. 16 1024 80400 32 2048 s0800 48 3072 8s0C00 64 4096 $1000 80 5120 81400 96 6144 $1800 112 7168 / $S1000 128 8192 82000 144 9216 82400 160 10240 82800 176 11264 82000 .192 2288 83000 208 13312 $3400 224 14336 83800 240 15360 $3C00. ekran 1024'ten Kendi karakter setinizi yaratmak için — 3-1 numaralı bitleri değiştirme- POKE 5321'2 (PEEK(53272) AND 240) O B'yi &sağldan ondalık bir sayı ola- rak seçebilirsiniz. (Şekil 4) Normalde, A'nın değeri 16'dır ve başlar. H EK: 0 0 $0000-507FF 2 2048 $0800-50) 4 4096 $1000 -SI7FF 6 6144 $1800-51FFF 8 8192 $2000-827) 10 10240 $2800-52FFF 12 12288 $3000-537FF 14 14336 — | $3800-$3FFF B normal olarak 4'e ayarlıdır. DO19 53273 (V-425) VIC Interrupt flag sicili (bit - 1:1RO) 7 herhangi bir VIC IRO şaı'tına ayarlı 3 light-pen ile başla- tılan IRO flag'ı 2 sprite-sprite çarpış- ması İROÖ flag'ı 1 sprite-arkaplan çarpışması IRO Ü raster IRO flag'ı Bu adres en iyi olarak makine dili 25