Pr insan/bilgisayar ile- için kullanılan imgesel bir te- rimdir. Bilgisayara bir şey yapması- nı söylemek için onunla, kendisinin a.nlayabileoeğı bır dilde - bir prog- mmlama *Ona Bi]sisayar, bana bir tost yapıver'" yaygın l_ıiı_'çok programlama dillerin- ler konuşarak iletişim kurarız. Bilgi- sayarlar ise bu iş için sayıları kulla- nırlar. Bu sayılar daha önce muhte- melen duyup korkmuş olabileceğiniz aı:ıl(l 1'ler ve O'Iaı'du' Fnkat bı]gisa birOveyaldemedenbılıısnmmza neyıpmısıserekuğmıanlatabılım Programlamn dilleri karmaşık harfli kısalttmalardan oluşan şiire benzer bir sütunu andırıyor ve bu arada 1'ler ve O'lardan bir kademe daha yukarıda. Orta düzeyli dilin bu- lunduğu yer ikisinin ortasına yakın ir yerde. Programlamaya yeni başlıyorsanız muhtemelen tanıdık îngılıme ifade- leri kullanabileceğiniz kolay bir yük sek düzeyli bir dil siniz. SAVE FILE TO DISK (dosya- yı diskete kaydet) veya ADD 7 TO RESULT (sonuca 7 ekle) gibi prog- ramcılık ifadeleri yüksek düzeyli dil- larını (kelime hazinesi) ve dilin sen- taksını (kelimelerin dizilişi) bilmeniz gereklidir. tir). Bununla birlikte bir programla- ma dilinin sentaksını öğrenmek za- man ve pratik gerektiren bir süreçtir. Aslında bir dilin sentaksını unutmak (programcının başbelası olan syntax 10 error'ün kaynağı) sık meydana gelen hatalardan biridir. Unutulan bir nok- ta, virgül veya noktalı virgül en iyi programın bile canına okur Komutlar ve sentaks nzerınde bir kere ustalaştıktan sonra geriye kalan yalnızca pratikle öğrenmektir. Bilgi- sayarlar bir hatası yap- tığınızda patlamazlar. Hatta, bazı tığınızı gösterip çözümler bile suna- bilirler. Bir Sürü Dil Eğer yalnızca bir tane bilgisayar di- li olsaydı evrensel olarak konuşulan bir dil kadar hoş olurdu. Fakat olma- yan üzerinde durmak bize bir yarar sağlamadığından şimdi programlama dillerinin paylaştıkları özelliklere ba- Bilgisayar dillerinin hepsi bilgisa- yara talimat vermenize imkân sağla- maları açısından benzerdir. Ancak her şey bilgisayara talimat veya ko- mut vermekle bitmiyor. Bunun ya- nında biraz matematik ve karar ve- rici bir mekanizma bulunmakta, (Pa- bulacağmız temel fonksiyonların bir benzeridir.) Komutların ve matematiğin yanın- da hemen hemen bütün programla- ma dillerinde ortak olan diğer iki özellik değişkenler ve kontrol yapıla- rıdır. Bir bilgisayar değişkeni yüksek ce- birde gördüğünüz değişkenin aynısı- dır: Pro dilinin bir değeri (sayı) veya dızıyı (karakter veya ya- sakladığı layca değiştirilebilir. Böylelikle onla- ra değerler verebilir veya bu verilen değerlm değiştirerek idare edebilir- Kont.rol yapıları da bütün prog- ramlama dillerinde yaygındırlar. İki tipleri vardır: karar ve döngü, Bir karar yapısı çoğunlukla belli bir tipte “if (eğer * karşılaştırması- na dayanır. IFX—3 THEN BEEP buna iyi bir örnek. Bu tip kontrol ya- pısı bilgisayara, kendi işleme gücüy-