kaplan meydana geliyor ve spiral yer- leştiriliyor. Bu işlem bittiğinde sol üst köşede siyah bir kare beliriyor. Nor- mal ekrana dönmek için RUN/STOP ve RESTORE 'a basın (Program 1). Ekrandaki pixelleri tek tek nasıl açıp kapatabilirsiniz? Ekran boyut- larının 40 sütun ve 25 satır olduğunu herhalde hatırlıyorsunuzdur. Bu da ekrana 1000 karakter yazılabileceği- ni gösterir. Şimdi bu yerlerden her bi- rine KARAKTER POZİSYONU di- yelim. Sonra açmak istediğiniz pixel için şu formülü kullanın: Önce karakter pozisyonunu bul- mak için, KARAKTER POZİSYONU - INT (X/8)*8 4 INT (Y/8) X ve Y burada açmak istediğiniz pixelin yatay ve düşey koordinatları- dır. X, O ile 320 Y ise O ile 190 ara- sında bir sayı olacaktır. SATIR - (Y/8 - INT(Y/8))*8 Buradan da X,Y'nin hangi bayt içinde yeraldığını bulmak için: BAYT — 1023 4 KARAKTER P.*8--SATIR Değişecek olan bit ise BİT - ? —(X—(ÜNT(X/8)*8) Son olarak bit'i yakmak için POKE BAYT, PEEK (BAYT) OR (2İBİT) BİT 4 - EKRANI KAPATMA Ekranda yazılı herhangi bir şeyi POKE 53265, PEEK (53265) AND 239 ile görünmez hale getirebilirsiniz. Ekran sınır rengiyle aynı olacaktır. POKE 53265, PEEK (53265) OR 16 ekranı yeniden görünebilir hale ge- tirir. Bu adresi kullanarak ekranı kapat- tıktan sonra mesajları ve grafikleri ekrana koyup bir anda hepsini birden ekranda gösterebilirsiniz. Aşağıdaki program: 1) Ekranı kapatır. 2) Bir mesaj yazar. 3) Ekranı yeniden açar. (Program 2) BİT 2-0 - KAYDIRMA Ekrandaki bilgileri, dört yönden biri yönünde 1-8 pixel arasında hız- larda hareket ettirerek kaydırabilir- Bunu yaparken ekran büyüklüğü- nü kaydırma yapmak istediğiniz yö- ne bağlı olarak 40'tan 39 sütuna ve PROGRAM ADI t PRG-İ 91088 PRINT CRRS<147) <B11> 81818 PRINT <894)> Sti1620 PRINT <104) 81048 PRINT “SPIRAL EGRİ TAMAMLANDIĞGINDA <180) 81850 PRINT “SOL UST KÜSEDE KARA BIR <167)> 81868 PRINT “KUTU BELRECEK." <115) 01870 PRINT <156) 61088 PRINT “NORMAL EKRÂNA DONMEK ICIN" <840)> 61890 PRINT "RUN”STOP RESTÜRE TUSLARINA B ASIN" <216)> 81182 PRINT e <186> Bl1a820 PRINT <206> 61138 PRİNT “"BASLAMAK ICIN HERHANGI BIR T USA BASIN" <öze> Ol1140 GET A$rIF A$s"" THEN 11498 <LLL> 81158 PRINT CKR4<147) <163) 81160 REM --Gl192D0EKİ BİTMAP <L37)> BL1170 BASE-2K4O9SIPOKE 53278 .PEEKC53272) OR 8 <145)> 61188 REMİ —--BITMAP MODUNA GİR <a217)> 81190 POKE 53265.9::&(53365) OrR 3a <B214> 81208 REM --BITMAP'I BOSAL. <1a2) 81210 FOR I-BASE TO ms:—maıpaxz I.GINE : KT <165> BiZ220 REM —--ARKAPLAN VE SINIR RENKLERİNİ ş AYARLA <157) 81230 POKE 53260,31REM 'SINIR SIYAN <a203)> Bl12dö FOR I-1024 TÜ 2Z0231POKE İ.LENEKT <17a)> 81850 REM --EĞGRİ EKRANI DOLDURACAK <146> 01268 FOR Sağ TO 17 STEP 38 <093> 81270 Xz150*1NTC1SOKEKPC-5/20)4SINCS/4)) <065)> 01888 Ya90-1NTC 180*EKP(-5/10)400505/2)) <194)> 812890 CH-INTC(X/8) <859) 61300 ROD-INT(Y/8) <a25)> 81318 LN-Y AND 7 <167) 01320 BY-BASE*ROK320484CHLN W> 81330 BI-7-(X AND 7) <ıBza) 81340 POKE BY.PEEK<BY) ÜR <BtBİ) <aaa> 81350 NEKXT S <Ba4)> 81368 ROKE 1024.16 <a7a> 81370 GOTÜ 13878 <056> PROGRAM ADI : PRG-2 | 08818 PRINT CHR$C147) & <939)> 080286 PRINT "ISTE BURADAYIMI " <es5a> 00038 PRINT "SIMDILIK EYVALLAH" <201> 80048 FOR PAS1İ TO 18881NEKT <125> 90050 POKE 53265.PEEKC53265) AND 239 <239)> 680068 PRINT <162)> 88878 PRINT "GERİ DÜONDÜMI " <165> 80080 FOR PASİ TO 1008:NEKT <165) 00090 POKE 53265.PEEK<53265) OR 16 <154)> 25'ten 24 satıra indirin. Bu işlem ek- ranı kaydırmadan önce bilgisayara bilgiyi toplayıp sıraya koymak için yer sağlayacaktır. Gerçekten net bir kaydırma yap- mak için bir makine dili rutinine ih- 23