1 Aralık 1986 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 64

1 Aralık 1986 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 64
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

PRİNT CHRS0 komutunda, paran- tezlerin içine yerleştirerek, sözko- nusu konitrol işlevinin yerine gel- mesi sağlanabilir. 4- DEL: Bir karakter geriye gitme komutudur. Normal olarak ekran- daki hataları düzeltmek için kul- lanılır. Kodu 20'dir. Yalnızca ek- randa kullanılmasının nedeni, ek- randa doğru simge yazıldığında yanlışının silinebilmesindendir. 2- RETURN: İşlevini zaten biliyo- ruz, şaryoyu geriye döndürme ko- mutudur. Bilgiyazarlarda şaryo- nun hareketini, ekranda iİse kursö- rün yerini etkiler. Kodu 30'dur. 3- INST: İşlevini anlatmıştık; yaz- mış olduğunuz karakterlerin ara- sına karakter girmenizi sağlar. 4- SPACE:Boşluk tuşunun ASCIİ kodu ise 160'tır. Dolayısıyla PRİNT CHRS(160) komutu, ekranda bir boşluk yazılmasını sağlayacaktır. Diğer kontrol karakterlerinin kod- larını da istediğiniz takdirde Prog- ramcının El Kitabı'nda EK C olarak bulabilirsiniz. Harfler Nasıl kontrol karakterleri özel hiçbir anlama gelmeyen sayılar- la temsil ediliyorsa, harfler ve ra- kamlar da böyle temsil edilir. Ra- kamlar da nerden çıktı, diyecek- siniz. Unutmayın ki, rakamları da birer karakter olarak kullanmak mümkün. Başka bir deyişle, tırncık içerisinde verilen *1“ rakamı, ar- tık aritmetik bir işlem için bir girdi teşkil edebilecek bir sayı değil, sadece grafik bir anlamı olan harfsayıscıl bir simgedir. Ve dola- yısıyla sayıları kodlayan kodlama sistemi ile değil, harfleri kodlayan ASCI kodu ile kodlanır. Neyse ki, harfleri ve rakamların kodlarını ezberlememize gerek yok. Commodore ö4'ün Basic'i özel bir fonksiyon aracılığıyla iste- diğimiz karakterin ASCII kodunu öğrenmemnizi sağlıyor. (Acele et- meyin, “fonksiyon” demenin de, bu Basic denen tuhaf dilde ne anlama geldiğini göreceğiz.) Bu fonksiyonun adı ASC. Dolayısıyla, örneğin, PRİNT ASC(“H”) yazdığınızda, ekranda 72 raka- mını göreceksiniz; çünkü 72,H'nın ĞA ASCII kodu. Bu anlamda, ASCİ) fonksiyonu CHRS0) fonksiyonun tam tersi işlevi görüyor. CHRS0) herhangi bir sayı verdiğinizde, o sayının ASCİİ kodu olan işlevi ye- rine getiriyor (dolayısıyla, PRINT CHRS(7”) yazdığınız takdirde, ek- randa H harfinin yazıldığını görür- sünüz). ASCİ) ise parantez içinde verilen karakterin ASCIİ kodu olan sayıyı veriyor. Sayılar ve kontrol işaretlerinden başka, büyük ve küçük harflerle, yazarken kullanılan diğer bazı simgeler de ASCİII koduna dahil- dir. yının bilgisayarda nasıl temsil edi- lebileceği meselesini çözmüş de- giliz. Kendisi, eninde sonunda sa- dece bir dizi elektrik devresinden oluşan bilgisayar, bilgileri hangi anlamda sayar? Bu bölümde sim- gelerimize (yani rakam ya da harflere) bilgisayarın kullanılabi- leceği bir biçim verme yollarını göstereceğiz. Bölümün sonunda, bu simgeler- den hesap yaparken, yararlan- ma metodlarını da vereceğiz. Yalnız dikkat! Bizim mantığımız, çağrışımlarımız ve içgüdülerimiz- le beslenen çok ince ve zengin “BU KOMUTA UYMALISIN” cüm- lesini yazabilmesi için, bilgiyaza- ra verilmesi gereken komutları görelim: | 4- Önce “Sayfanın başından baş- la” (FF) komutu verilir. 2- Bunu yazılacak cümlenin kod- ları izler. 3- Yeniden bir sayfa başı komutu (FF) verilir. Birinci ve üçüncü adımlarda kullandığımız FF ko- mutunun kodu 10 tabanlı 12'dir (— 16 tabanlı C). İkinci adımda ise cümle harf kodlanır. Sayfa 114'teki ASCII kodları tablosun- dan bu cümle için bize gerekli olan kodları buraya aktaralım: Sayılama Sistemleri Dikkatli (ve sabırlı) okurlarımız, ASCI kodlarının, problemin an- cak bir kısmını çözdüğünü fark- etmiş olacaklardır. ASCII kodları, karakterleri sayılara çeviriyor. An- cak henüz hâlâ herhangi bir sa- Commodore bir mantıktır. Ama bu bölüm oku- nurken tamamen unutulması ge- rekir, çünkü bilgisayarın düz man- tığı okurun mantığının incelikleri- ni ve zenginliklerini yorumlaya- mMaz, Bu yüzden bu bölüm ilk bakışta sevimsiz ve hatta zor gelebilir. Dik- katinizi, verilen örneklerin ayrıntı- sındansa, sorunun kavramsal yö- nüne yoğunlaştırmanıza salık ve- ririz. Bilgisayarla bir problem çöz- mek ilk bakışta zor görünse de, aslında çok basittir. Vereceğimiz örnekler Basic dilini kullanmakla, bilgisayara ne yaptırmakta oldu- ğunuz hakkında bir fikir sahibi ol- manıza yardımcı olacaktır. Darbeler Hangi elektronik sayısal cihaza bakacak olursak olalım, yalnızca iki durum tanıdığını görürüz: VAR (ON)-Sinyal var YOK (OFF)-Sinyal yok

Bu sayıdan diğer sayfalar: