S | Filmler "Kırmızı Dudaklar | ç ve dış pazar acısından (yıllık apım sayısı normalinin çok üs- tündeki İtalyan sinemasında her tür- den İlime rastlanır. Korka filmleri, es- ki çağların uydurma kahramanlık hi- i, mitolojiden fırlamış gülünç, gülünç olduğu kadar da garip yaratık- ların akıl almaz serüvenleri: doğunun çekici havasına uygun (o harmaniyli, benbiyeli, yağız atlı gözde <çöl aslan- NEM A ei a üzerinde (o dur- makta <abbr rosse-Kırmızı o Dudak- larsın rejisörü Giusseppe Bennati, çiz- gi olarak yeni kuşak sinemacılarından sayılmamaktadır. Levi ve Zardi ile ortaklaşa yazdıkları senaryosu, gerçi günümüzdeki çözümlenmemiş bir prob- leme, eski ve yeni kuşak çatışmasına parmak basmaktadır ama, Bennati ne bu problemin altından (kalkacak, ne de herhangi bir çözüm yolu gösterebi- lecek güçte bir rejisördür. Hikâyeye göre, avukat Martini —Gabriele Farzetti—, tatile giden kı- zı Baby —Christine Kaufmann— den bir haber alamayınca, soruşturmalara Arada, nın direnmesiyle toplumsal yeni fenşak sinemacıları- sorunlara da eğil inmez değildir. Ama savaş son- rası italyan sinemasının Xeni Gerçek- çilik dönemi çoktan (kapandığından, bu çeşitten filmlerde bile bir yavanlık, bir yapmacıklı «pembelik» derhal gö- ze çarpar. Eski ustalar yorulmuşlar- dır. Birçoğu, tükenmenin O çizgisinde bıkıntısıyla yürümektedir. Orta kuşak ya yol değiştirmiş, ya da giderek «so- yuba kaymıştır. Cristaldi ve benzeri, cesur yapımcıların ellerinden tuttuk- ları gençler ise, eski ustalardan daha değişik bir açıda gerçeklere eğilmekte ve ele alıp işledikleri gerçeklerin ço- AKİS/28 girişir ve şimdiye kadar farkına var- madığı bir takım gerçeklerle karşıla- şır. Soruşturma, babayı kızının yakın arkadaşı İrene —Teanne Valerie— ile karşıkarşıya getirir. İrene'in aracılı- ğında Baby'nin evli ve yaşlı bir erkek- le münasebet kurmuş olduğunu öğre- nir ve kızının dostu"Carrel —Giorgip Albertazzi— e gider. Bennatl-Levi ve Zardi üçlüsü tarafından kurulan hikâ- ye, bir aralık Broadway aracılığında Hollywood sinemasının üzerine (opek düştüğü yaşlı erkek, ya da yaşlı kadın seks dramına kayar. Carrel, Martini- ye Baby ile olan tutkulu aşkını anla- tır. Dolayısıyla da dramı babalarla ocuklar arası çatışmayı değil, yaşlı lele münasebet kuran genç. kız- ların bu yenilmez tutkusunu işlemeye yönelir. Martini, hikâyeye göre yıkılmış —perdedeki yoruma ve oyuna göre yı- kılmamış— Carrel'den ayrılır. Baby hâla ortalarda yoktur ve ken- disinden herhangi bir haber alınama- mıştır. Martini, tek ipucunun İrene- de olduğu kanısıyla gençkızı o bulur ve ona kızı bakında bildiklerini, söy- lemesi için baskı yapar. Burada olay, yine Baby'nin hikâyesi olmaktan çıkar ve bu defa da Martini İrene askını oluşturmaya başlar. Carrel - Baby'de- ki yaşlı erkek seks dramı, Martini- irene'de daha da koyulur. Bundan sonrasında ise, herşey seyircinin bek- lediği nitelilkte gelişir: Martini, kısa bir anlığına da olsa, Baby'yi unutur ve İren'e tutulur. Sonra kızının ger- çeği ile karşıkarşıya gelince —yine seyircinin istediği ve beklediği gibi— geriye çark eder. Inız «son», yeni kuşaklarla bü- Ş şaklar arasındaki çelişmeyi açık ola- rak ortaya koymaktadır. Martini, evi- ne döner. Henüz gelişme çağındaki ikinci kızının bir arkadaşı ile olan te- lefon konuşmasına şahit olur. Telefon konuşması, çocukluktan o gen geçmenin bütün özelliklerini taşımak- tadır. Baby olayına sosyal mev layısıyla susup göz yuman eski kuşağın örnek e küçük, kızının üzerine saldırır ve ona tokatlar. - Bennati'nin filmi "Labbra rosse- Kırmızı Dudaklar» da seyircisine oku- tacağı tek rahmet budur. "Gangsterin Sevgilisi" B ir Nicholas Ray düşününüz iki bir «Johnny Guitar - Gitaralı Hay- dut» u, bir «Rebel Without A Cause - Asi Gençlik» i, bir «Bigger Than Life - Tehlikeli Arzular» 1 la ve batili tenkitçilerce <«Hollyw masının beş ustasından biriz. sayılmak. tadır. «Gitaralı Haydut» la değişik bir anlatımlı westem'i, «Asi Gençlik» de savaşın etkilediği günümüz gençli- ğini ve problemlerini büyük bir rahat- tık ve kişiliği üstünde veren Ray, «Teh- likeli Arzular» da beklenmedik bir du- raklamaya girin iş ve bunu hiç bir ümit ışığı getirmeyen «The 'James Brothers - Sevimli Haydut> la izlemişti. «Party Girl .«Gangter'in Sevgili- si» de Ray için kurtarıcı bir film de- ildir. Ünlü yapımcı Joe Pasternak'ın yapım ölçülerine tıpatıp uygunluk gös- teren hikayesiyle, elde mevcut kabili- yetsiz oyuncularla —Robert Taylor, Cyd Charisse ve Kent Smith gibi— ortaya konulan «Party Girl - Gangste- rin Sevgilisi», Hollywood sinemasında wester'n'ler gibi kendine' özgü bir tü-