3 Kasım 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 35

3 Kasım 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 35
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

TİYATRO Ankara Yeni oyunlar Dp”: Tiyatrosu, mevsimin, ikinci tur oyunlarım provaya okoymıya başlamıştır. o Bunlardan ilki Nazım Kurşunlunun "Dumanlıda Telaki Var" adlı yeni telif piyesidir. Yazarın, bi- lindiği gibi, daha önce Devlet sahne- lerinde "Melekler- Şeytanlar", "Bran- B İstanbul Şehir Tiyatrosunda da geçen mevsim "İpler Elimizde Değil" ve "Çivi Çiviyi Söker" adlı birer perde- lik oyunları sahneye konulmuştur. Ziya Demirelin EN koyaca- ğı "Dumanlıda Telaki Var", Bursada, "Göç"ü oynamakta olan kadro ile çıkarılacaktır. Onun için eserin pro- valarına da Bursada başlanmıştır. Piraikon Tiyatrosu geliyor DE“ Tiyatrosunun 1960'da Atina- sındaki sanat ve kültür hareketlerini geliştirmek amacıyla Yunan Hükü- meti, bu mevsim Atmadan ayrılması mümkün olmıyan Devlet Tiyatroları yerine, Avrupa ve Amerikada büyük başarı kazanmış olan, Piraikon antik trajedi topluluğunu Ankaraya ogön- dermeğe karar vermiştir. Bu konuda her iki memleketin Dış Münasebetler daireleriyle muta- bakata varılmış olduğundan, sözü ge- çen topluluğun sanat işlerini yöneten, Atina Devlet Tiyatrosunun eski Ge- nel Müdürlerinden, tanınmış rejisör Dimitris Rondiris ile idarecisi T Kri- tas geçen hakta Ankaraya gelmişler, Devlet Tiyatrosu ileri gelenleri ve tek- nisyenleriyle ilk temasları yapmışlar dır. Bu temaslar sonunda Piraikon trajedi topluluğunun 24 Kasımda An- karaya gelmesi ve ilk temsilini 26 Ka- hokles'in "Elektra"sı, ikinci ve son temsilini de 27 Kasım akşamı Euri- pides'in "Medea"sıyla vermesi (o Ka- rarlaştırılmıştır. o Misafir (o topluluk, undan sonra İstanbula gidecek ve repertuarındaki eserleri, daha uzun- ca bir süre, orada da oynıyacaktır. Yurdumuza Bükreşte verecekleri bir seri temsilden sonra gelecek olan yu- nanlı sanatçılar Ankarada Milli E- gitim Bakanlığının ve Devlet Tiyat- rosunun misafiri olacaklardır. 7 Piyes gördüm Oyun : "Mor Defter" -Piyes, 3 perde- Yazan : Çetin Altan Tiyatro : Devlet Tiyatrosu (Küçük Tiyatro) Sahneye koyan : Ziya Demirci Dekor, kostüm : Seza Altındağ, Konu: Alkolik, paranoyak bir gencin, Suphinin, mor renkli hatıra der terine yazdıklarının canlandırılması. Toplumun kurulu düzenine uyam yan, hasta, ama bu düvenin gerisindeki çarpıklıkları, acı gerçekleri sö. ren uyanık bir zekânın isyanları.. Oynıyanlar : Erol Amaç (Profesör İsmail Sami), Nihal Türkmen (Pro- fesörün karısı Binnaz), Yalın Tolga (Dr. Kerim), Tomris Oğuzalp (Pro- fesörün genç asistanı Meryem), Fikret Tartan (Şoför Ahmet), Ejder Akışık (Suphi). Beğendiğim : Yazarın akıcı, a diyalogu. Yeni m eskimiş toplum düzenine duydukları "öfke"yi -Osborne'vari - dile getirmesi. Pro- fesörün karısında Nihal Türkmenin rahat, tabii oyunu. Suphi'de Ejder Akışıkın, nekrofil morg doktoru Kerim'de Yalın Tolganın başarılı kom- pozisyonları. Seza Altındağın itinalı dekoru Beğenmediğim : Yararın, kendini çok dn ran, o doktoral "fıkracı" edası... Seyirciyi ille de şoke etmek gayretiyle "bok? kelimesinden medet umması... Söyliyeceği -çok söylenmiş- epin söyleyebilmek için bir sinir hastasının vehimleri arkasına gizlenmesi -sonra da bunu tiyatroda bir yenilik sanması... Finalde, oyunun sonunu in bağlıyacağını pek bile- miyecek kadar acemilik göstermesi - 4. esinde! Hocası profesöre kı- rtan, Suphi'ye zaaf duyan ve telefonda konuştuğu gençle düşüp kalktı- ğı anlaşılan asistan Meryem karakterinin pek iyi işlenmemiş olması.- Oyun düzeninde cinayet hikâyesinin ön plâna geçirilmesi, bu yüzden "policier" tarafın "fikir" tarafını gölgede bırakması. Zehirlenerek o öl- düğü farzedilen Suphinin eniştesi (Profesörün cesedi yerde yatarken, birşeycikler olmamış gibi, konuşmaların devam etmesi... Tımarhaneye kapatılmamış olan Suphinin, finalde, hoparlörden seyirciye seslendiril- mesindeki yapmacık. Sonuç : Toplum ve aile hayatımızda Batılılaşmak isterken bir türlü kurtulamadığımız alaturkalıkları Çetin Akandan dinlemek isterseniz "Mor Defter"i görünüz. Naciye SİBEL "Mor Defter"den bir sahne Sahnede bir fikracı AKİS/35

Bu sayıdan diğer sayfalar: