Konser dinledim Konserin verildiği yer : Fransız Kültür Merkezi Salonu, Ankara. Tarih : 26 Ekim 1962, Cuma. Çalan: ( İtalyan piyanisti Marcello Abbado. Program : Debussy'nin eserleri : Ballade, Danse, Nocturne, Yağmur Altında Bahçeler, Granadada Akşam, Mask'lar, Neşe Adası, Suda Yansı- malar, Mouvement, Batı Rüzgârının Gördükleri, Keten Saçlı Kız, Yarım Kalan Serenad, Batmış Katedral, dört prelüd ve dört etüd. Beğenmediğim : Bir yönü yok bu konserin, ama derginin usulünü boz- mıyalım da çok beğenmediğimiz ta- rafları yine bu başlık altında toplı- yalım. Resitalin ilk bölümü ile ikin- cisi birbirinden farklıydı. .— Marcello, Abbado, ilk bölümde biraz fazla ölçülü, biraz çekingen ve hattâ biraz korkaktı. Bu yüzden dinamik skala hep aynı basamaklara takılıp kaldı, yaşamıyan bir Debussy çıktı karşımıza.. Abbado, Debussy'ye bir gecelik giydirmiş, iki kanat takmış, papaz suratlı bestecinin kafası üzerine nur- dan bir halka oturtmuş. Kısacası, etli kemikli insan tarafını iyice yoket- miş diye düşündüm. Sanırdınız ki Abbado, komşunun çocuğunu uyandır- maktan çekiniyor. Debussy Beğendiğim : Ama ikinci bölümde rüzgâr birdenbire başka yönden es- miye başladı. Sayılı opiyanistlerde gördüğüm berrak, temiz dokunuşa, olağanüstü tekniğe renkli, duygulu bir çalış ekleniverince konserin ha- vası hemen değişti. Son radan öğrendik ki, Marcello Abbado, sahneye çıktığı vakit elini sandalyeye kıstırmış ve zedelenen parmağı yüzünden ilk bölümde rahat çalamamış. Aslında, sadece Suya Batmış Katedrali dinlemek bile Marcello Abbado hakkında bir yargıya varmıya yeterdi. Ankarada yıllardan beri bu kadar seçkin bir piyanist dinlemediğimi söy- lemeliyim. Tertemiz bir teknik, duygulu, kültürlü ve akıllıca bir yorum Marcello Abbado hem piyanist, hem müzisyen. Siz bu iki kutbu yanyana getiren kaç kişi gördünüz acaba? Ss Iyan ve Fransız kültür merkezlerinin elele ii düzen- vuç müziksever kolay kolay utamıya- caktır sanır ütün döküntüler Cumhu bo alanlıği Senfoni Or- kestrasıyla yu ser verir de, Marcello Abbado gibi seçkin bir sanatçı Ankaraya üç defa geldiği halde neden orkestra ile tek bir konçerto ça- lama?, her defasında kapalı kapılar arkasında konser verir ve sessiz se- dasız geçip gider? Ankaralı müzikseverler, ayaklarının alışmış olduğu salonların dışında verilen konserleri nedense izliyemiyorlar. Başkente üçüncü gelişi olduğu halde Marcello Abbado'yu ben bile dinlememişim. Suç elbet de İtalyan Kültür Merkezinin oHerhalde Abbado'nun nekadar iyi bir müzisyen olduğunu buradaki italyanlarla da pek bildiği yok. lediği Dı: ii resitalini bir . Acaba ii AKİS/34 MUSİKİ Orkestralar Bir solist Cas Yönetim Senfoni Orkest- telâş içinde sağa sola koşuyorlardı. Birleşmiş Milletler günü dolayısıyla verilecek olan konserin solisti çemba- list Ayşe Ekşi birdenbire hastalan- mış ve sahneye çıkamayacağını bil- dirmişti. Şimdi iki gün sonraki kon- ser için acele bir solist bulmak gere- kiyordu. Solisti bulmak güç olmadı. Orkestranın genç üyelerinden Oktay Dalaysel, Mozart'ın re majör keman Konçertosunu çalmayı kabul oetmiş- Bu şartlar altında verilen konser tekniği vardı ve sesleri temizdi. Va- kıa henüz "iyi bir öğrenci" olmaktan kurtulamamıştı vs Mozart'ın notala- rını çalmaktan öteye pek geçemiyor- du ama, ilk adımda küçümsenemiye- cek bir başarı kazandığı da inkâr edilemez. o Oda Orkestrası afta içinde Ankara Radyosunda bir Oda Orkestrası kuruldu. Otto Matzerath'ın yönetimindeki bu kü- çük topluluk, ayda iki konser vere- cek ve daha ziyade barok çağ eser- leriyle çağdaş bestecilerin kompozis- yonlarını çalacaktır. Radyo Oda Or kestrasının obaşkemancılığını Suna Kan yapmaktadır. Concerto Grosso'- larda solo partilerini Suna Kan, Ulvi Yücelen ve Nusret mi çalacaktır. 9 Kasım Cuma günkü "Stüd Konseri"nde Gluck'un m Uver- türü, Geminiani ve Haendel'in birer Concerto Grosso' su Ve Johann Ch- risttan Bach'ın "mi bemol majör Sinfonia"sı icra edilecektir. KİTAPLAR ALEMİ Aylık Bibliyografya Dergisi Yılık Abonesi 6 liradır. 6. Sayısı çıktı. P.K. 193 — Ankara İstanbul'da satış yerleri : Minnetoğlu Kitabevi - Cağaloğlu Elif Kitabevi - Beyazıt AKİS — 602