1 Ekim 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

1 Ekim 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

il . Bakanı olan TARİH ehm teklifin reddini, nazilerin hiç kimseyle uyuşmayıp iktidara tek başlarına gitmelerini, Brüning'in du- rumunun kuvvetlendirilmemesini 1s- tiyorlardı. Strasser ise aksi düşün. cedeydi, Cumhurbaşkanlığı için bir seçime gidildiği takdirde Hinden- burg'un Hitleri yeneceğini, bunun da prestij kaybına yol açacağını söy- lüyordu. Bu arada Hugenberg, tekli- fi açıkça reddetti, Hitler öyle yapmadı. Başbakamın Üstünden, cevabını doğrudan doğru” ya Hindenburg'a gönderdi, Brünin- &'in teklifi Anayasaya aykırıydı. O- nun o kabul etmelerine Oimkân ema a Mareşal adaylığını ko- egede naziler kendisini eye. İhtiyar Cumhur , cevaba fena halde kızdı. Zi- ra Hitler, Cumhurbaşkanının çevre” sindeki başka bir entrikacıya, aşağı yukarı Cumhurbaşkanlığı Genel Sek- reteri durumundaki Otto von Meiss* otelinde yaptığı gizli görüş- mede bu desteğin şartlarını yi mişti: Hindenburg Brüning'i Başba uzaklaştıracak, bir “Milli Hükümet” kuracak, Reichstag'ı da gıtarak yeni seçimlere gidecekti! 'Te- pesi atan Hindenburg bu desteği 1is- temediğini, seçimlere girip mücadele edeceğini bildirdi. Ancak Hindenburg'un hiddeti sâ- dece Hitlere ve kendisinden saydığı Milliyetçilerin şeft Hugenberg'e kar- şı olmadi, İhtiyar Başkan, işi iyi i- dare edemedi diye Başbakanından da fena halde soğudu. Bu arada, kendi tavsiye ettiği . Brüning'ile Savunma Groener'in artık işine yaramadığını gören Schleicher de Ma- reşali kışkırtmaktan geri kalmadı, Mareşalin adaylığı belli olunca, nazi çevreleri bir yeni — tereddüde düştüler. Acaba Mitler, ihtiyar Ma- rTeşâle karşı çıkmali mıydı? Acaka bir kazanma şansı var mıydı? Aca- ba yenilgiye uğranılırsa bu, bir çu val inciri berbat eder miydi? Bu Konularda her kafadan bir ses çıkı” yordu. Nihayet Hitler, bunun göz» alınması gereken bir tehlike Ooldü- ğuna karar verdi ve 22 Şubatta Gv- ebels Führerin adaylığını Spor Sa rayındaki bir dev gösteride ilân et- ti, Bir komedi ve bir kampanya Bu sırada, inanılmaz bir komedi cereyan etti. Hitler, 22 Şubatta Mareşal Hindenburg'a karşı Alman- ya Cumhurbaşkanlığı için adaylığını koyan Hitler alman tebası bile de giüldi, Avusturvalıydı. Hemen bir çâ- te düşünüldü Weimar Cumhuriyetini teşkil eden devletlerden Brunswick'in Mareşal von Hindenburg Iskartada bir adam bir nazi İçişleri Bakanı vardı. Ba- kan Hitleri, Brunswick'in Berlindeki elçiliğine ataşe olarak tayin etü! Bu suretle: Hitler otomatik- şekilde Brunswick, yani alman tebası oldu. Hâdise, nazilerin iktidara gelişindeki anormal şartların güzel bir sembolü- dür, Zira Hitlerin tayini, 22 Şubattan da ilç gün sonra, 25 Şubatta akla geldi, Seçim kampanyası, belki de Al- manyada görülen kampanyaların en karışığını teşkil etti. Reichstag'da Goebels çıktı ve Mareşali “asker ka” çağı” olmakla suçladı! Nazilerin müs. takbel Propaganda Bakanı Cumhur“ başkanıma hakaret ettiği için Parla” mentodan atıldı, Naziler, Hinden- burg'u “Almanyayı felakete sürükle- yeri o barişçı domuzlar”ın temsilcisi olarak ilân ettiler, Seçim harareti içinde bütün ölçüler altüst oldu, her şey inanılmaz hale geldi. çok kimse aklını şaşırdı. BeMrli oistikametteki gruplar, istikametlerini kaybettiler. Aynı safta bulunanlar birbirlerinden ayrıldılar, Zira htiraslar ve hisle? bir defa alevlenmişti. Bir protestan, bir Prusyalı, bir muhafazakâr ve bir asker olan Hindenburg'u sosyalist ler, sendikalar, Brüning'in Merkcz Katolik Partisi mensupları ile libe- ral ve demokratik orta sınıf parti" ler desteklediler, Bir katolik, bir a- vusturyalh, bir eski serseri, bir nas“ yonal sosyalist, ortadan aşağı sınıf” ların temsilcisi olan Hitlerin safında ise kendi taraftarlarının yanında ku” zeyin varlıklı protestanları, asil Prusyalı Junker'ler, başta eski Ve- liaht olmak üzere bir takım monar- şistler yer aldılar, İki büyük adaya iki başka aday eklendi, Bunların ga- yeleri seçimi kazanmaktan Ziyade ortalığı daha da karıştırmaktı. Milli- yetçiler, Hitlerden oy çalacağı ümi- diyle Duesterberg adında birim, Ko- münistler ise Sosyal Demokratların Hindenburg'u tutması karşısında kız” gin halde kendi liderleri 'Thael. mann'ı ortaya attılar. Kızıllar bunu yaparken emri doğrudan doğruya Moskovadan aldılar, Yani alman ko" mtüinistleri, Hindenburg'a karşı Hit- leri tutmayı menfaatlerine daha uy- gun buldular. Zira, daha başka bir çokları gibi onlar da “Avusturyalı Onbaşı”yı ciddiye almıyorlar ve onu kolaylıkla bertaraf edeceklerinden €- min bulunuyorlardı, Nitekim Komü- nistler, Moskovadan aldıkları emi" lerle Hitleri iktidar yarışında daha bir çok defalar tuttular, Naziler, zenginlerden aldıkları paralarla o tarihe kadar görülmemiş çapta bir propaganda kampanyası yürüttüler, Duvarlara bir milyon 8 fış yapıştırdılar, Sekiz milyon bro. şiir dağıttılar. Gazetelerinden oniki milyon fazla nüshayı bedava yaydılar, AKİS, 1 Ekim 1962