Belliydi ki düğün, bir saray düğünü değil: Bü, çöl Hüösrevide göz tığı anda nasıl bir memlektin ri iti derhal izah eden © en gümrük teşkilâtı, şoselerin o virajları DA korkuluklar, Hazerdeki ka- rahavyar, Kirmanşah'daki “petrol, İsfa- handaki halıcının veya sadefçinin eser- dömdüz yollar, leri, Tahran caddelerinin osfaltı, Aw- rupada en dikkatli saray olarak göste rilen ö Löndranın meşhur Bukingam palasındaki tesrifalçılara parmak ısırta- cak derecede bir nezaket ve intizam kaynağı olan saraylar, kuruluşunda ve kuvvetlenişinde sezilen süratle İranda ki Avrupa hayrete sevkeden ordu, yerli mallar sergisindeki ataşemilterlerini mamulâtiyle inkişafının yüksek derece sini gördüğümüz endüstri hep ve yal. niz önün eseridir. Hüsrevinin göze çarptığı anda do. ğan müsbet tesiri Aşkâbad, Kermanşah, Hamedan ve Kazvin'i geçince düş. m iyor, azalmiyor, artıyor, İrak hududundan sobra Elvend, Ese- dâbâd üzerinde ve Akdağ kenarından evilen bir asil çocuğunu evlendiriy geçtikçe zemin, deniz sathından Basıl binlerce metre yükseliyorsa, Kazvini, geçip Tahrana sevgisi içinizde fazlalaşıyor ve Rıza Şahın üksek eserine karşı duyduğunuz hay» ranlık Demavend'in irtifaıma ulaşıyor. ulaşınca İran «. Demav Tahrana şimalinden ve kısmen cenubundan fon yapan Alburz sıradağlarının en yalçın tepesiolan bu Demavend yanında İranın herhangi bir dağı çocuk kalırsa, eski tarihten fışkıran bütün İran büyükleri yanında da Rıza Şah mutlaka böyle yüksek bir endamla görülecektir, end garbinden, üne kadar seyyahların, garp ve şark gazetecilerinin, poletikacıların ve coğrafyanın bize bildirdiği bütün men- fi bakikatlar İrandan uzaklaştırılmıştır. şam, güneş batarken, Alburz'un karlı fepelerini yalıyarak inen sislerle yarı örtülü ilk damlarını gördüğüm anda Tahran bu kanaati bir kat daha kuw vetlendirdi, Geniş caddeler bütün karak- terini asfalttan ve betondan almağa a2“ Mısır Melikesi Nazlı mabeyincileri refak atinde Gülüstan sarayına giderken... bir memleket e Belliydi ki bu millet imparatorunun oğlunu ve Velialıdım değil, ok 8 Or. metmiş bir modern şehrin caddeleri bayraklar, taklar ve avizelerle donatılı, caddeler. Tak deyip geçmeyiniz. OBunl milan herbiri on binlerce liraya çıkar miyde bilmem. Her tarafta mızraklı Dârâ'ların, üç atlı, beş atlı zafer arabalarını sütez cengâverlerin, heykelleri.. Kleopatralar, isfenksler, eİsaneniş 9 meşhur kanatlı İran boğaları Belliydi ki bu düğün, bir saray dü. günü değil. Bu bir memleket düğünü Belliydi ki İm paratorürun oğlunu ve Veliahdını değil, çok sevilen bir asil çocuğunu evlendiriyor. Ve Tak rana ulaşınca anladım ki Melike Nazh, kızı Fevziye'yi bu Veliahda yalnız bir yakışıklı şark prensi olduğu için değil, bu millet biraz da muasır dünyada en medeni cehdi lan göstermiş olan bir büyük insanın oğlu dah olduğu için vermiştir. bir Mısır Hanedanın bu izdivaca bu fişk derece ehemmiyet vermesinde, iki gerç gönlün biribirine duyduğu ateşli yakın lık kadar kudretli bir iradeye, azme karşı duyduğu sevginin de tesiri var. Bunu Gülistan sarayında verilen ziyafet ve balolarda yakından sezdim. Prenses Fevziye, sâadetini saklıyamı: yordu: Bol kirpikli, Portsait açıkların dan alınmış iki damla Akdeniz suyu gibi parlak yeşil gözlerindeki pırıltıyla, ve genç kızlığın bütün sihrini göze vir ran dudaklarındaki masum gülümse meyle, biribirinden kıymetli pırlanta bi ziklerle süslü kolunu Veliahdın sırmalı üniformasına ekleyişile Mısır melikesi haşmetlâ Nazlının büyük kızı en mu vaffak bestgârın san'atı üstünde bir ahenkle bunu duyuyordu. Sahneyi: şöyle bit düşünümüz : 7 Taht salonu. aki eski İran şahlarından meş bur Nadir hanın Hindistanı zaptedip Ekber şahdan aldığı hazinelerle dolu. Karşıda Babür şah evlâtlarının ba rikulâde kıymetli bir eser olan büyük ve mütassa tahtı: