No. 3269—577 tini bir birinden ayırmadığımız için onu iyi şairdir diye beğeniriz. Nesirdeki kabiliyetine (gelince şüphesiz ki nesri onun nazmından daha güzeldi. Zamanın en parlak en şaşaalı ve eski tabirile en «tannan» nesrini Namık Kemal yaz- mıştır. Fakat bu nesri de biraz tet- kik edecek olursak * nesrin bu san- atta da çok büyük bir üstad olma- dığını görürüz. Çünki onun hesri lüzumlu, lüzumsuz yere kullanılan teşbihlerle doludur, bu soğuk ve bulunması kolay teşbihleri o hemen hemen her nesrinde tekrarlar. Bu- nu gördüğümüz zaman Nanık Ke- mal için iyi bir nesir fakat nesrin büyük bir üstadı değildir demek mecburiyetindeyiz. Fakat onun edebiyatta teceddüd perver olduğu muhakkaktır. Türkçe yazılmış ilk tiyatro eseri roman onun kaleminden çıkmıştır. Vatan pyesi Türkçe yazılmış ilk sahne eseridir. “Cezmi, de kitap şeklin- de yazılan ilk romandır. Onun tiyatro eserleri ve roman- ları çok iptidai olmakla beraber edibin Türk edebiyatını eski şekil- lerden kurtarmak için göstermiş olduğu gayret şayanı takdirdir. Hayatının ilk devrelerinde divan şiiri olan Namık Kemalin edebiyat sahasında gösterdiği teceddüdper- verlik ve eskiye karşı git gide duy- duğu isyan ve ondan kurtulmak için çabalayışları onun en müsbet kıymetlerinden biridir. Namık Kemal edebiyatı yaşadı- ğı devrin haklı bir mücadelesine vasıta olarak telakkı etmesini de bilerek fikir mücadelesinde edebi- yat denilen bu kudretli vasıtanın ne olabileceğini idrak etmiş oldu- ğunu ispat etmiştir. Suad DERVİŞ UYANIŞ 87 Gözlerinden güzel, gözlerindeki : Orada, bir nöbet gibi geceler... İlk kadın oluşun orada beki. #4 Eşyâmda sıtması avuçlarının, Bana, -avucundaki iklimi ver. Ve tuzlu, denizli dudaklarını. Saçlarında, teninde getirdiğin Cenub, kalsın odamın her yerinde : Portakal kokan esvabını giyin. Gavsi Halid OZANSOY Gelecek sayıda: Namık Kemalin içtimai Hüviyeti Suad Derviş