p Yirtan ; ÇCah N “ —— 5 *3 vllrlamız sihnesi, bir şah ber daha kKüsandı: Obsdin.., > Meri Fransız modern tiyat- Jesu Girnudoux see Jean Girandonr piye- Mevimunu; kafâsını gebe eş İ zmejh- n& ait elsanelerden ibti- siştir. #Öndim? in mev- # akişından sibekinden kur- ei : p güğvzed kısaca şu- vamtdsile kızı #İlends saray 4 Billasen kralın Gk İle evlen. indtliriyetinde kalıyor. Kp muhayilesinden doğur- SERVETİFÜNUN ANOt Köşesi ÖNDİN .. Saffet Pakat «Ondin>e olan aşkından vaz geçmiş değildir. Tutğunlu- gu günden güne artmaktadır... Gene <Berta> nın dalavereleri neticesi saray mabeyincileri ve büyücü, kızı eskiden balık av- lağığı nehire fırlatıp atıyorlar... «*Öndin? kurtuluyor.. Her iki şevgili arasında gizli aşk liği gittikce kuvvetleni- . Birgün < Hans» balıkcı kim, Şiğdin> in dizlerinde dm gd kızları <Ondin*e «Hans» ın; öleceğini haber ve- siyorlar. Neticede: « Hans» *Öndin» in dizlerinde tekrar gözlerini yumuyor. Fakat bu; Sgon göz yhmuştur... Büyücünün söylediği gibi mukadderat her kuvvete .hakim geliyor.... Ve <Ondin> balıkcılık etmek üzere ndhife dönüyor... Bu fnevzuda belki biraz İb- sen koktsu sezilmektedir. İbsen diyince aklımıza <Peer Gynt> gelir... İlk bakışta «Ondine»i “«Çirandonx» nun ile İbsen'in « Peer Gynt» ü arasında bir benzeyiş sezebiliriz.. Fakat ne- tice itibarile her iki mevzuda birbirine yakın iklimlerin ma- lıdır... Bu benzeyişi; büyücü, çin ve melek #ahneleri hatırlat- maktadır... Meselâ; «Peer Gy. n£» de cin kızı, cinler, eserin kanavakimün bir çatıdır. «Ondi. ne» dede büyücünün bir el çır- Ne. 9242—557 pışı ile semadan inen Seyyâ- reler eserin yürüyüşüne hakim- pa K : . Fakat hangi itibarla olursa olsun <Ondine» Frausiz sahne- si için olduğu kadar dünya tiyatrosu içinde ölmez bir ka- zanctır... Daerin sahneye konuşu; “Bir istidad elinden çıktığı ilk “nazarda belli.. Birinci perdede fakir bir balıkçı evinde, ikinci perde: sarayın muazzam holünde, üçü- nel perde; sarayın iç bahçele- rinin birinde geçiyor... Mizansen Eetet vecaziböli... kelimenin tam manasile; <ha- rukulade! > ' «Öndine? rolini < Madeline Ozetay» oynuyor. <Şuvalya Hans> da «Louis Jouvet? yi yeni bir Crâation ile görüyoruz.. «Berta» yi Je- an Hardeyn, büyücüyü de Aw- guste Bovario yaşatıyorlar... Eser üç ay evvel «Athânde; "Theatre Louis Jouvet» de sah- neye konmuştur. Bütün muvaf- fakiyetile halâ devam ediyor. Jean Giraudout nın yazdığı son egeri ustad Louis Jouvet dünya salınesine takdim etmiş bulunuyor... Ne Kaybettim ?.. Ne kaybettim, ne buldum ? Ne oldum, ne anladım? Ne sattım, ne kazandım ? Ne yıktım, ne arttırdım ? Ne aldattım, ne kurtardım? Ne bilirdim, ne tamamladım? Suliy * Andrd Peyre Cahid Saffet.