> N ka bando geflerin- #fhekli bitbaşı (Hasan Niyazi i Ayin Balan: (Çayırcı Stiley- e Sorgular kazandan Kalından (Süleymanağs) meşhmr. bek» ve göhretile anıldığı için v maruf ol” ekil) Te allesine, bu kök» SERVETİFÜNUN No, 3943 —537 ININ SAN'AT BÜYÜKLERİ: 2 Mehmed Şevki Çayırcıoğlu | Vazan : Cemâleddin Server G. Saraylı | den gelen a lık eski bir 66 dad yadigârı ” Şevki, ilk — Saraçhane başındaki «Köprülüzâde Nümüne mektebi» nde, orta tahsilini, «Baye- gd rtişdiyesi» nde yapdı ve 1925 de mezün oldu... (Şevki) yi sahneye mal edeb (Nureddin Şefkati) olmuşdur. Gördüğü istidada binaen ona şefkat aguşunu açan (Şefkati bey) Nevki- nin ilk sahne babasıdır. Şimdi terk edilmiş, unutulmuş, ıstiraba pek yakın bir mahrumiyet içinde ömür süren, eahnemizin bu en kibar ve asil çocuğu, o zaman- lar «Ferah» da temsiller veren İstanbul «opereti» nin başında bu- lunpyordu. (Şevki) yi yanına aldı. Ona ilk defa Müsihib sade'nin macun hökkgs'nda Tol verdi, (1335) Türk sahnesi edebiyatının ilk şar- kılı «komedi>lerinden (9) biri olan bu eserdeki rolünü, büyük bir çevk ile başaran Şevkiden, o çocukluk hatıralarını, şöyle dinleyoruz : —' «On, onbir yaşlarında, ele avuca siğmez, n bir çocuk- dum. Yarştnazlıkda üstüme olma- dığı gibi sökâvetde de yekta idim. Kimi göttem taklit eder, he 80- rulaa cev&b verir çene çalar, hazır cavablık yapâr, hiç bir sözün al- tında kalmazdım. Arkadaşım (Rahmi Ergil) in p**J babası ( Edhem efendi )nin O Bayesidde berk#r dükkânı verdı. umanlar Şehzadebaşinıu ve bü- tini en kuvvetli tiyat- rosu, «İstanbul operoli idi. Bu «trp»u idar& edenler :(meşhur mu- siki üstadı İsmail Hakkı merhum, Pl Operet değil, (99) Eski «Fatih Cençler Birliğis baş- kanı olan arkadaşımız, şimdi «Uznnköprü» de sorgu hâkimidir. İsyiafl Faik bey (**J) Nutaddin Şefkati, Ömer Aydın) ve urkadaş- lari buraya gelib giderlerdi. Onlar taraş olurken, yanlarında oturub tiyatro hakkındaki görüş- melerini dinlemek, hoşuma giderdi. Bir gün Nureddin Şefkati geldi. «Oğlum ie deği, «Ben &izi bu işlere pek hararetli görüyorum, İsterseniz,. bu hafta (Ma'cun bokkası)nda rol verelim. Zaten çocuklara da lüzum var. İsti'dadınızı tecrübe etmiş 0-— larsunuz.» Tereddüd edebilir miydim? Ge- vinsimden çıldıracakdım. Zıplıya- taklak atarak kabül etdim... Hayalim geniştemeğe başladı; Bü- tün tiyatro halkı susacek yalnız. beni dinleyecek; yalnız ben söyle- yecekdim. Aman Yarabbi! Ne se adetdi 1, Provalarş başladık. Rolümtüz,. sahnenin bir köşesinde dükkân a$- mıs (Aktar amca) yı kızdırmakâdı. Afkar amca - aktar amca; » kaçar amca; Def, düdük gayda; Ver ver bize, kayda Kayda... Bak «Hacivad> «Karagöz» e, Al akçoyı ver ver bizo..> 19991 198ada Kurulan <Hizmeti unm. miye müçssesatır reisi ve «Yeni salınde nin bânleğilir. Türkiyede tiyatro medeniyetini tesis ve Inkişafa çalışanların başında gelen bu adam hakkında bilgimiz, « miş» sile «rivayet» edilen <menkebe» lerden | retdir. İltizam edilen şahsiyetleri, sahte göhretleri - lâzumundan fazla - gişirmek haksızlığında, yalnız bir insafsizlık Pdeğil, nankörlüğün de büyük-#iseesi vardır. Ça- İşmak ve uğraşmanın metlicesi, (unutulmak oldukdan sonra : — “Yazık olur emeklere, —