No. 92038—518 UYANIŞ Kısa Tiyatro Bilgileri Amatör bir artist nasıl oynamalıdır ? Nurulinh Kâzım Tilgen Evvelemirde bir sahne artistin sahneye adım attığı andan itibaren hususi hayatındaki hâdise- leri unutrması ve yalnız o anda oynıyacağı rolü düşünmesi lâzımdır. Almanlar: «Bir öğretmen sınıfa, bir artist sahneye girerken bütün neş'e- sini, aşkını, elemini, kederini, ızdırabını ve hasılı bütün ruhu hâdiselerden doğan tesiratını kapının eşiğine gülerek sınıfa veya sahneye girmelidir? derler. Çok yerinde bir sözdür. Bun- dan başka bir artistte bulunması icab eden ev- saf şunlardır. 1) Aksion (Jest: vücudün heyeti mecmuası- nın veya her hangi bir uzvun yaptığı hareketler) 3) Mimik (yüzde yapılan hareketler) 3) Maske (Makyaj: yüzü boyamak) 4) Konuşma Şüphesiz ki, bir artistin sahnede yüksek ve (düzgün) fasih konuşması riayet edeceği kai- delerin en ön safında gelir. Temsil esnasında bir artistin kulağı süflörde, yapması icab eden hareketler için de rejisör ve kondüitte olmalıdır. Alman trajedi artisti Ri- çhard Wagner rollerini âdetâ ezberliyerek oy- nar ve sütlörden bir kelime bile almaz. Busu- retle bütünbütün dikkat ve fikrini süflöre değil yapacağı jest ve mimiklere sarf eder. Bundan Çeviren : başka bütün artistlerin de aralarında bir ahenk ve hirlik bulması lâzımdır. Bunu da rejisör ta-. rafından provalarda yapılan yanlışları teshih ve tenkit ile temin edilir. Amatörlerin eseri muvaffakiyetle başarabil- mesi için artistlerin komedyen ve trajediyen © , larak ayrılması ve komedide rol alan bir artis- tin trajedide rol almaması, keza trajedide rol alan bir artistin komedide rol almaması en mü- him meselelerden biridir. Bütün Avrupa ve Ame- rikadaki artistler yalnız trajedi veya yalnız ko- meğdide çalışmak Suretile temayfiz etmişlerdir. Şüphesiz ki, bizim profesiyonellerimiz maişet derdinde olduklarından her komedide ve hem de trajedide hattâ operette, flimde, orta oyununda ve sairede oynamak mecburiyetinde kalıyorlar. Temsil esnasında seyirciler arasında artist- leri: tenkit edecek bir münekkit bulunmalıdır. Yalnız bizde tenkit, yapılan bir şeyin yalnış fena taraflarını söylemek, olarak anlaşılıyor. EHenebi lisanında tenkit yani kıritik, yapılan şeyin hem iyi ve hem de fena taraflarını ayrı i © olarak artist sahnede rejisör te diğ ayrı teşrih ve tahlil ederek onları hiç bir saha ye veya menfaatin tesiri altında kalmryatuk rafane söyleiektedir. Bir artist angık tenkit İle yükselir. Bilhassa ematörlerde tepkit edileniz onların yanlışları teshih edilmelidir. tenkidin de ehil hir kimse tarafından y hiç şüphe yok ki, en mühüide ve nagik E seledir. İşte gösterit kolu veya rejişör © dan intihab edilen böyle bir münekkit esnasında seyirciler arasında oturusalı ve ertiği” lerin rollerdeki kusur, meziyet ve yanlığlarşdi bir kâğıda not etmelidir. Tenkidin temsil bit- meden söylenmesi artistin üzerinde menfi tesir icma edeceğinden bunun temsilden maşa yapili * “ması dha feydalı olur, Münekkit hazırisdığı be tankit raporuna kendi tavsiyelerini de ilve edi rek rejisöre verir. Rejisör bu tenkit pp iyice inceler ve altına kendi ielerini Gö: ve ederek artistlere bildirir. mağ Şimiz gibi temsil esnasında bilhassa sında ber kim olursa olsun bir artisti g3 mesi onun manevi kuvvetini kırarYe ğe olmıyarak fena oynar. Çök defslar g A de yapılan tenkitldre çok kereler Tastlaj Bunun amatör arkadaş afak bir Yulunacağız. Tenkide mazüz kala b #ün yapacağı yegâne şey bunlari dldiriş etmemesi yalnız röjisörü, â /Muvatfak olan artistler rejisörün, Sinliyenlerdir. Rejisörü dinlemiği temsil esnasında çok ke ve muvaliakiyeti de yarı giynarken artistin gözleri m ,Mejisör, süflörde ve kondüitte oliğ nya Si isinde çalışanların bir kuklasıği? x Tramvay yollarını yağlışan iett Son zamanda Almanyada (Alman Fi Mfüy tramvay raylarını yağlamak için hususi dig kullanmağa başlamıştıt, *