28 Temmuz 1932 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 4

28 Temmuz 1932 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 4

132 SERVETİFÜNUN No.1876—191 Konya ilk yerli mallar sergisi Konya muhabirimizden : Milli İktisat ve Tasarruf Oe- miyeti memleketin her köşesin- de şuurlu bir surette faaliyetine devam ediyor. Büyük şehirleri- mizde aştığı sergiler memle- ketin her tarafında yetişen ma- mulat ve her köşedeki firmaların çıkardığı malları halka tanıt- mas itibarile çok büyük bir kıymeti haizdir. Konya'da açılan birinci Milli Sanayi sergisinin de işte böyle bir kıymet ve ehemmiyeti vardır. Bu sergi devam ettiği onbeş gün zarlında fevkalâde bir rağbete mazhar olmuştur. Sergi ayın 15 inde kapanmış- tar. Sergi çok alâka görmüş, tah- minen yüz bin vatandaş tarafın- dan ziyaret edilmiştir, Milli İk- tisat ve Tasarruf Cemiyeti ser- giye iştirak eden fabrikatörlerden bazılarına ironz madalya vermek tasavvurundadır. Sergiye iştirak edenlere Halkevinde bir çay ziyafeti verilmiş, şehrin şayanı temaşa mahalleri gezilerek Çayırbağına bir tenezzüh yapılmıştır, Cümbüş mucidi Zeynel Abidin Bey sergi hakkında firmalar namına Vali Beye ve halka teşekkür etmiş, sergide ilk olmasına rağmen muvaffak olunduğunu ve memnun kaldıklarını ilâve eylemiştir. Firmalar Cümhuriyet Halk Fırkası İstasyon semt Ocağı fakir çocuklara yardım şubesinin tertip ettiği piyangoya birçok eşya vermişlerdir. Zaman gazetesi sergi müuasebetile yazdığı bir yazıda diyor ki: <Türk dünyasının azim s&hibi ve ibdâkâr evlatları — Yerli mallar sergisine iştirak eden firmalar. Konya Yerli Mallar Sergisinin açıldığı Gazi ilk mektep binası. bugün cihanı hayrete düşüren İktisadi bir harika yaratmışlardır. Türkün tarihile beraber doğan ( Milli Sanayii ) bütün medeniyet âleminin gayrı kabili taklit birer nefis örnekleri olmuşken; vatanımız için bu kıymetli refah vasıtasını zamanla (BI işçiliği) nden kurtarıpta ( Fabrika sanayii ) şekline koymıyan ve sırf kendi havai heveslerile zevk ve sefahetlerini düşünen sal- tanat hükümetine ne kadar lânet etsek gene azdır. Milli tarihimizde nibai ve lâyemut zeferi yaratan biricik kurtarıcımız ve büyük cümhur Reisimiz Gazi Mustafa Kemal Paşa Hazretleri, bu ihtiyacı Milli mücadelenin daha ilk günlerinde derin bir nüfuzla görerek «yurdumuzun payidar olması için çok kuvvetli ve zen- gin olmaklığımız lâzımdır. Bina- enaleyh bu mesut gayeye vasıl olmaklık için de şimdiden mü- cehhez bulunmak mecburiyetin- deyiz» diye iktisadi bir çehrah küşat buyurmuşlardı, İşte büyük Mürşidimizin bu nurlu ve emsalsiz irşadları ( İk- tısadi ) bir ( Seferber ) le netice- lendi. Memleketimizin içinde yetişen bilumum mevaddi ibti- dâiye kudretli ( Cumhuriyet hü- kümetimizin ) yardımıyla dahil- deki yeni Fabrikalarımızla ma- sun, bir hale gelmiye başladı. Yeryer ( Mensucat, Şeker, kibrit, tütün, konserve, zeytin, yağı, kösele, Halıcılık...) gibi bir çok fabrikalar açıldı.»