tuş iki renkte yazılmıştır. COMMODORE basılı tutulur- ken bu tuşlardan birine basılırsa kursor alttaki renge geçer. Yukarıda sözü edilmeyen tüm tuşlar üzerinde COM- MODORE tuşunun etkisi SHİFT İle aynıdır. CTRL ve CONTROL tuşları sayı tuşlarını COMMODO- RE gibi etkiler, yalnız üst taraftaki renklere göre yazar. (1-8 arasında) 9 ya da O ile kullanıldığında RVS mo- duna geçirir ya da o moddan çıkartır. A-Z arasındaki alfabetik tuşlarda, CTRL harfin alfa- bedeki pozisyonuna eşdeğer bir CHR$ kodu çıkartır. A 1 olur, B 2 olur, vs. ALT, Commodore bilgisayarlarında çok nadir kul- lanılır. Eğer karşınıza çıkacak olursa ilk önce ona, son- - TA da diğer tuşa basmayı unutmayın. ESC Yalnızca 128'de bulunan ESC tuşu yukarıda sözü- nü ettiğimiz diğer tuşlardan farklı çalışır. Diğer tuşlar- la birlikte kullanıldığında ona önce basılır sonra da bırakılır. Diğer tuş ya da tuşlara da sonradan basılır. Öbür tuşu basılırken ESC basılı tutulmaz. Escape de denilen ESC kendi karakter kodunu gön- derir, CHR$(27). Bu kod özellikle printerlarla sık kulla- nılır. Printer'ı onu izleyecek özel kodlara hazırlar. Baş- ka bir kullanımı da ekran düzenleme komutlarıdır. DOSYALARIN YERİNİ DEĞİŞTİRMEK Bu program formatlanmış bir disketteki iki progra- mın yerlerini değiştirmeye yarar. Bu, özellikle bir prog- ramı directory'deki ilk program olarak koyarak LOAD komutuyla dosya adlı olarak bir (*) ile kolayca yük- lenmesini sağlayacaktır. ©0108 PRİNT *<CLRİ<RYSON> DOĞYALARIN YERİ Nİ DEĞGİSTİRMEK * <1T77) 00110 OPEN 15.,8.15 <d12) OĞLZ0 PRİNT “<DOWM) DİSKECTİ DÖSYALARLA YE RLESTIR" <1Ğ0)> 00130 PRİNT TADCLI"DOĞYALARIN YERLERİNİ DEGİSTİR<DOLM)* <1706) Odid0 PRİNT TABCİĞ)İ"BİTİRMEK İCİN ü'YÜU G IR< e <öz20) * 80150 PRINT “YER ÖEĞİSTİRECEK ILK DOSYANI N ADINI GİR “GtiİNPUT N& <034) 00160 IF N&Es*ü: EKD cı23) 00170 PRINTW15."COLMOVE 01 " 1 NB <154) 8180 PRINTWİS5.“501*/NE <(052)> 00190 PRİNTE15.“ROL*İNE" 01 MOVE " iPRİNT <120) 80200 PRINT "YER DEĞİSTİRECEK İKİNCİ DüSY AHIN ADINI GİR"LİNPUT AŞ <OTa> GOZ10 IF Ağe-0" EnD <069) BöZ20 PRİNTWH15.COLMOVES0L " YAS <106) 00230 PRINTW15."SOL"JAS <150) OOZdÜ PRİINTALS."RO JA EÖLMOVE"1CLÖOSE 5 (033) 64 MAKİNA DİLİ SAVE EDİCİSİ Verdiğimiz program her tür bellek alanını diskte sa- ve etmekte kullanılabilir. Onu makina dilinde yararlı bulabilirsiniz. Bu programı kullanmak için makina dilinizi, sprite'ı- nızı hafızaya verin ve başlangıç ve bitiş adreslerini not edin. Save etmek için bir dosya adı seçin ve progra- mı çalıştırın. Dosya adı, başlangıç adresi ve bitiş adresi için promptlara cevap verirken İki adres arasındaki tüm hafıza alanı baştan sona kaydedilmiş olacak. Eğer diskette aynı ad altında başka bir dosya var- sa, yenisi save edilmeden önce o iptal edilecektir. PROGRAM AÂDI 1 MAKİINA DİLİ KAYDEOİC ©81080 PRİRHT “<CLR)G4 MK İN DİLİ KOYOCONC GOLl1O Ds8 REM SURUCU KUMARASI OO120 PRİNT “HAFIZANIN KERHANĞI BİR YERİN YOEDER <DOLKN> " YA ADI"IFSCINPUT SLANGIC ADRESİ"YALCINPUT “<35PAC EBITİS ADRESL"YAZ 00140 ÖPEM 15.G.15."S00*eFSICLOGE 15 00150 AsaF$ıLAPEEK (53) 4256 #PCEK 094 ) -LENCA H *L2256 00160 POKC — 7G6L.L-PEEKCTO2)42561PÖOKE — 7a0 *LENKASİSYS 65463 POKC 7G0.1:POKE T781.DıPOKE T7ö2.1 5YS 65466 ; 254 .T”ESGLPOKE — 253.T-PC EK(29482561POKE — 700,0953 00190 TsAZtLIPOKE 702.T/8561POKE — 761.T- PCEKCTO2)825616YE 654096 Sget * 15.8.15tINPUTKİS.A.BE, C#,DENCLÖSE ISEPRİNT "<OOMLO * JAYDE PESJCEI 5$ Mi 64 ARAMA YARDIMCISI (UTILITY) Uzun programlar yazarker listelerde belli değişken- leri bulmak ya da altrutin çağrılan için çok zaman har- camak zorunda kalabilirsiniz. Verdiğimiz program her tür değişken, dizi (string) ya da BASIC keyword bul- makta her tür BASIC 64 programında yararlı olacaktır. Aranan şeyi içeren her satır ekranda gösterilecek ve yazıcıya CMD komutuyla havale edilebilecektir. Yardımcıyı kullanmak için verdiğimiz programı ça- lıştırmanız yeter. Sonra da araştırma yapmak İstedi- ğiniz BASIC programını yükleyin ve ara komutunu ŞU formatta girin: * SYS49152.searchitem Bu programdaki herhangi birşey olabilir ve arzu ederseniz BASIC komutları kısaltılabilir. Özellikle onları aramıyorsanız, parantez kullanmaktan kaçının. Yardımcının yararı, özellikle uzun programlarda or- taya çıkıyor. Örneğin 1056 satırlık bir program üzerin- de çalışırken bir altrutinin başlangıç satır numarasını değiştirmek zorunda kaldığınızı düşünelim. Bu yardım- cı olmazsa 1055 satır boyunca bu altrutinin nerede çağrıldığını anlamak için dolaşmanız gerekebilirdi. Bunun yerine altrutinin eski satır numarasını searchi- tem (aranan item) olarak kullanarak araştır komutu- nu vermeniz yeterli olacaktır. Bu yardımcıyı kullanmak eğer makina dilini direkt olarak save ederseniz daha da kolay hale gelir. Son- ra onu gerektiğinde yeniden yükleyebilirsiniz. Başlan- gıç adresi 49152, bitiş adresi de 49354'dür. 64 BASIC LİNKER YARDIMCISI Bir BASIC programının bir başkasını yükleyip çalıştı- rabilmesi yararlı olabilir ama sorunlar da çıkabilir. Bir programın içinden sadece LOAD komutunu kullanır- sanız başınız derde girebilir. Herşeyden önce program modunda bir LOAD yük- 59