00818 PRINT CHRS$C147) <033> O8020 INPUT "HANGIİ FREKÂANSI SECİYORSUNUZ " ,Fi <065> 00030 FisABSLFİ) <113) 00040 REM YÜKSEK BAYTI HESAPLA <176) 600050 FEsINT<F1/256) <ili> 68068 REM DUSUK BAYTI HESAPLA <ali) 00070 F3sFi-(F2x256) <215) 08888 PRINT "DUSUK BAYTI POKE ET -----"/F 3 <160> 80890 PRINT "YUKSEK BAYTI POKE ET ----"7F 5 <179)> reşimi) gibi tonlar da böyle çıkarıl- maktadır. Bu pulse (kare) dalga bi- çimi ile yapılmaktadır. Değişik dal- ga biçimlerini sonraki kütükte ince- leyeceğiz. 54274 sayılı yerde, 0-255 arasında bir sayı POKE edin 54275 sayılı yerde, 0-15 arasında bir sayı POKE edin Dd04 54276 (S4-4) Ses kontrol kütüğü 7 parazit (gürültü) dalga biçimi- ni seçin ) #« ACIK 6 pulse dalga biçimini seçin 1-AÇIK 5 testere dişi dalga biçimini se- çin | - AÇIK 4 üçgen dalga biçimini seçin -A 3 tesz bıt' 1— osilatör 1'i etki- sizleştir 2 osılaıör 1 ile 3 arasında modü- lasyon (ton geçişi) sağla çıktı 1 # AÇIK 1 osilatör | ile 3 arasında senk- ronizasyon sağla frekans 1 - AÇIK 0 kapı biti: başlangıç atak/dü- Şüş/süreklilik O-dağılmayı başlat İşte en önemli yer tam da burası! Burada okyanus dalgalarının çatla- masından keman sesine kadar ne cins bir nota çıkaracağınıza karar verebi- liyorsunuz. Her şey seçtiğiniz dalga biçiminin cinsine bağlı. Bu yerdeki (location) tüm bitlere bir göz atın. Ö, 4, 5, 6 ve 7 herkes ta- rafından sık sık kullanılacaktır. 1, 2 ve 3 numaralı bitler daha gelişmiş ses tekniklerinde kullanılmaktadır. Bit 0: Bu bit birinci sesin AÇ/KA- PA anahtarı görevindedir ama dalga biçimi bitlerinden birisi ile kullanıl- ması gereklidir. Bu bit 1 ile ayarlan- dığında atak, düşüş ve süreklilik devri başlayacaktır. O ile poke edilirse no- tanın dağılma süresi başlayacaktır. (Notanın bu süreçleri hakkında bilgi edinmek isteyenler 42. sayımızdaki Basic Ses Dünyası yazısına bakabilir- ler.) POKE 54276,17 n dalga biçiminin atak/dü- şüş/süreklılık devrini başlatacaktır. POKE 54276,16 dağılma devrini başlatacaktır. Dalga biçimleri her seferinde yal- nızca birinin kullanılabileceği şekilde design edilmiştir. Birden fazlasını bir- araya getirerek deneyler yapabilirsi- niz. Bit 1: Bu bit açıldığında 1 ve 3 no"- lu seslerin etkileşimini iki dalga biçi- mini karıştırarak sağlayacaktır. Du- yulabilmesi için 3. sesin frekansının 1.'den düşük olması gerekir. Bit 2: Modülasyon efekti gong ve çan sesleri çıkartır. 3. ses ile birlikte de kullanılır. Bunun yapılabilmesi için 1. seste üçgen dalga biçimi kul- lanılmalı ve 3. sesin frekansı sıfırdan yüksek olmalıdır. N Bit 3: Bu bit açılırsa ses 1'i sıfıra POKE edilene kadar resetleyecektir. Bit 4: Üçgen dalga biçimi flütü an- dırır. Ses bu biti ve kapı bitini aça- rak çıkartılır. AÇIK: POKE 54276,17 KAPALI: POKE 54276,16 AAA Bit 5: Testere dişi dalga biçiminin sesini dinleyin. AÇIK: POKE 54276,33 KAPALI: POKE 54276,36 4AAA Bit 6: Pulse dalga biçimi genişliği- ni değiştirmek üzere 54275 sayılı ye- ri kullanarak değiştirilebilir. Piyano sesinden klarnet sesine kadar pek çok ses yaratabilirsiniz. AÇIK: POKE 54276,65 KAPALI: POKE 54276,64 FATT Bit 7: Gürültü biti. Bununla roket patlamasından sörf sesine kadar çe- şitli sesler yaratabilirsiniz. AÇIK: POKE 54276,129 KAPALI: POKE 54276,128 Y Mp AAAi Ddü05 54277 (S4 S) Envelope jeneratörü 1: atak/düş devri 00100 REM —- A ATAK HIZI <088> 80118 REM - HER SAYI OLABILIR <B887)> 0120 REM - & IİLE i5 ARASINDA <8389) 00130 A-83 <i75) ©8140 REM - D DUSUS HIZI <049)> 00150 REM - HER SAYI OLABILIR <i27> 68160 REM - O IİLE 15 ARASINDA <823)> 086170 Ds5 <163)> 88160 REM —- ATAK#DUSUSU POKE ET <057)> 00190 POKE 54277.PEEKCSdET7) AND <AKİSB) <P2268> 60200 REM - SÜNRA DUSUSU EKLE <175> 00210 POKE 5d877.PEEK<C5SdE7T) * D <068)> 47