hip. Megabyte'ı ya da megabütçesi olmayanlar için Byte by Byte Sculpt- Animate 4D Jr.'u sunuyor. Daha ucuz ama bunda ray tracking yok. Sculpt-Animate'in tahtına göz di- ken programsa Turbo Silver 3.0 (İmpulse) trimvura içinde en tuttu- ğum. Görüntüleri daha hızlı ve iyi ve yarattığı şekillerin üzerine bit- mapped imgeleri oturtabiliyor. Ani- masyonları oluşturmak kolay ve di- rekt bir süreç. Ama aynı öbür prog- ramdaki gibi arabirim sorunları var ve kullanım kılavuzu oldukça kısa. Hem sıraca hem de önemce en so- nuncusu ise VideoScape 3D (Aegis, IBM gerekiyor) AMIGA'nın öncü 3- D programı. Bu kadar zaman sonra Aegis'in tüm hataları gidermeye fır- sat bulmuş olması gerektiğini düşü- ama en son versiyonda bi- le ob_ıeleı' solid olması gereken yüzey- lerden görünebiliyor. Programın şekilleri birleştirme ye- teneğindeki eksikleri gidermek için bellekte daha çok nokta tutan bir z- buffer'ın yeterli olacağı düşünülüyor- du. İşe yarıyor ama rendering daha fazla zaman alıyor. Z-buffer açıldık- tan sonra rendering süresi diğer iki programınkine yaklaşıyor ya da ge- çiyor, üstelik onların ışık efektleri ol- madan. Buna karşılık, VideoScape her AMIĞGA modunda çalışabiliyor ve sonuçları Anim dosyalarında sak- lıyor. Uzun zamandır beklenen ve niha- yet çıkan Caligari Pro (Octree, IBM gerekiyor) iki önemli avantaja sahip: çok iyi bir-arabirim ve sürat. Tüm fonksiyonları için gerçek bir üç bo- yutlu ortam kullanıyor. Objeyi 3-D içinde yaratıyor, büküyor ve verebi- liyorsunuz. Rendering zamanı çok kı- sa ama yalnızca solid gölgeleme var. Ayrıca Caligari ile animasyon sizi bir çıkmaz sokağa götürüyor. IFF, ILBM, Anim ya da başka bir AMI- GA formatına uymuyor. Fiyatı da tüm bunların üzerine tuz biber eki- yor. Tüm bunlar sadece 2000 dolara sizin olabilir. YALNIZCA BÜYÜCÜLER İÇİN 3-D paketlerinin arasında ama ke- narda bir yerde Animatör: Appren- tice (Hash Enterprises, IBM gereki- yor) görünüyor. Apprentice mevcut 3-D modeling yaklaşımının kısıtlama- larını canlı, gerçek (life-like) karak- ter animasyonu yapmanızı sağlaya- rak aşmak üzere tasarlanmış. Nasıl çalıştığını ilk gördüğümde son derece heyecanlanmıştım. Bir animasyon oluşturmak için bir hare- keti hızla çizilmiş bir çöp adam figü- rüyle tanımlayın ve karakterin görü- nüşünün bir çizimini ekleyin. Geri kalanını program sizin için halledi- yor. Gövde dosyasını kemiklerin üze- rine yerleştiriyor, her yön ve açıdan çiziyor, gölge ve ışıkları da ekliyor ve en son kareler dizisini oluşturuyor. 'Tüm bunlar gerçek olmak için fazla güzel geliyordu kulağa. Öyleydi de. İlk engel arabirim ol- du -ya da ondan kalan neyse. Kıla- vuza yapılaı:ı zayıf bir hamle de bir- şey d . Ayrıca hatalı çizim- ler hep sonradan karelerime müdaha- le etmemi gerektirdi. Son olarak da tiplerimin ön, arka ve yandan görün-