Eğer oyuncunuzun saniyede sekiz kareden daha hızlı hareket etmesini sağlayamazsanız hareketleri çok ani olacaktır. Bunu modelinizin iki kere arasında katettiği mesafeyi küçülte- rek önlemeye çalışmak, aşırı yavaş hareketlere yol açacaktır. Ayrıca ay- nı hareketi tamamlamak için daha çok kare çekmeniz gerekecektir. Bu- na da değmez. Kötü animasyon performansının en yaygın nedeni sıcak bir yoldan yükselen hava dalgalarından bir şe- ye ya da selofandan televizyona bak- maya benzeyen “parıltı” efektidir. Nedeni, kareler arasındaki küçük farklardır. Anim-format dosyalarıyla çalışıyorsanız bu dosyaların yalnızca kareler arasındaki farkları save ede- rek sıkıştırılabileceğini unutmayın. Bu farkları asgariye indirirseniz ta- mamlanmış Anim dosyanız daha kü- çük olacak ve daha hızlı çalışacaktır. Pırıltıyı azaltmak için kullanabilece- giniz çeşitli teknikler vardır: — Görüntüyü küçük tutun. Bu parlayabilecek alanları küçültecektir. Ekranın dörtte biriyle üçte biri arası iyi bir ölçüdür. — Çekimi siyah beyaz yapıp renk- leri sonradan ekleyin. Renkler daha çok parıltı yaratabilir. — Çekimi siyah kadife bir kuma- şın önünde yapın. Arka plan statik olsa bile parıltıya yol açabilir. — Kontrastı arttırın ve görüntüle- rinizin keskinliğini azaltın. Bu kare- ler arasında daha az değişiklik olma- sını sağlayacaktır. — Renk paletinizi öyle düzenleyin ki en sık kullandığınız renkler aşağı- larda yer alsın. — Son olarak her kareyi bir resim programı kullanarak elle rötuşlaya- bilir ya da bir image processor kul- lanabilirsiniz. Tabii bu harcadığınız çabayı arttıracaktır, onun için görün- tüyü ilk baştan mümkün olduğu ka- dar iyi elde etmeye çalışın. Ani, sarsak hareketler sorununa dönersek, zorluklar iyice artıyor. Ama animasyonlarınızın daha doğal görünmesini sağlamak üzere-yapabi- leceğiniz hareketler var. Bu profesyo- nellerin bile başına bela oluyor ve ne- den onların yetersizlikleri değil, stop- motion sürecinin doğası. Sorun stop-motion işleminin faz- la iyi olmasından kaynaklanıyor. Bir televizyon kamerası, film kamerası ve hatta gözünüz bile sekansın her aşa- masını net olarak göremez-bazı kare- ler bulanık olacaktır. Ama “stro- bing”' de denilen sarsak hareket efek- 12 tinin kendisi bir çözüme işaret ediyor. Eylemin en hızlı noktasını temsil eden kareleri bir resim programına yükle- yin, her birini fırçayla alıp hareket yönünün tersine sürükleyin ve birkaç pixel bulaştırın. Sonra kareleri yeni- den animasyonunuza yerleştirip da- ha doğal bir efekt elde edin. Hareketleri Yapalım Tüm animatörler Kafa Şablonu (Head guage) denilen bir aracı kulla- nırlar. Ayarlanabilir bir kol üzerin- de metal bir işaret çubuğundan iba- ret olan bu araç, animatör modeli sonraki pozu için yerleştirirken kuk- lanın pozisyonunu işaretlemek için kullanılır. Bunun nedeni tüm profes- yonel stop-motion animasyonun hâ- lâ filme kaydedilmesidir. Bu neden- le film basılana kadar ne yaptıkları- nı görme şansları yoktur. Körü kö- rüne ilerlerler. Ama AMIGA kullanan animatör- lerin ellerinde çok daha iyi bir seçe- nek var. Rotoscoping denilen (yeni bir karakter oluşturmak üzere pro- jekte edilmiş bir fotoğrafı bir animas- yon hücresine çıkartmak) eski bir ani- masyon işlemiyle Keying (Tek bir gö- rüntü oluşturmak üzere iki video gö- rüntüsünü birleştirmek) denilen bir video işlemini birleştirdim. Sonuç Rotomotion adını verdiğim bir işlem. Normal sayısallaştırma düzenekleri- mizin yanısıra Digital Creations'ın SuperGen'i ya da Magni Systems'in Genlock Encoder System'i gibi bir sisteme gereksinme duyacaksınız. Video kameranızın çıktısını siste- min “referans'' girdisine verin. Fa- der kontrollerini öyle ayarlayın ki yalnızca kamera girdisi verilsin AMI- GA'ya, Stop-motion sekansınızın ilk karesini sayısallaştırın (digitize). Son- ra da hem yeni sayısallaştırılmış gö- rüntüyü hem de canlı görüntüyü ek- randa çıkartın. Şimdi kuklanızı son karedeki durumuyla direkt bir karşı- laştırma yaparak yerleştirebilirsiniz. Sonra barları yeniden ayarlayıp yal- nızca kamera görüntüsünü bırakın. Yeni kareyi sayısallaştırın. Aynı işle- mi ne kadar kare varsa o kadar tek- rarlayın. Bu kadar basit bir prosedü- rün ne kadar çok zaman tasarrufu sağladığını görünce şaşıracaksınız. Stop-motion dersimiz, bu gerçek- ten heyecan verici animasyon alemi- ne yalnızca bir göz atıştı. Sunduğum teknik ve kavramlar bir başlangıç olarak alınmalı, son söz değil. Ani- masyonda en ilginç yönlerden biri ye- nilikleri denemektir. Profesyonel ani- masyon sanatçıları ne hikmetse hâlâ bilgisayar ve videodan uzak duruyor- lar. Bu biz AMIGA animatörlerini öncüler konumuna getiriyor. Yeni King Kong'lara doğru hep birlikte ilerleyelim.