1411 LDA $D4A 1413 CMP # $57 1415 BE©O $1411 1417 CMP # $58 1419 BE© $ 1411 141B LDA — $OF iTuşun değeri :NO SCROLL tuşumu? ;Evet, bekle Bir sonraki BASIC komUfu 4141D STA $02 iÇalıştır 41441F LDA # $4A 1421 STA $03 1423 LDA # $A2 1425 STA $04 1427 LDA — $00 1429 STA $05 142B JMP $02E3 HELP ve RUN/STOP tuşları Bilgisayarımızın sekiz fonksiyon tuşu olduğunu söy- lemiştik. HELP ve RUN/STOP tuşlarını da saydığımızda bilgisayarımız on tane fonksiyon tuşuna sahip demek- tir. Ancak bu iki tuşa KEY komutu ile tanımlama ya- pamayız. Dokuz numaralı fonksiyonu kullanmak için SHIFT ve RUN/STOP tuşlarına basmamız yeterli olur. Bu fonksiyon DLOAD"* RUN komutlarını taşır. Disket sürücüdeki ilk programı bu- lup yüklemek isterseniz kullanabilirsiniz. Dokuz ve on numaralı fonksiyonları İstediğimiz şekilde tanımlamak için Program Döküm Eki'ndeki PROGRAM?7'Yİ yazın. Fonksiyon tuşuna RETURN tuşunu eklemek için '1” tu- şuna basmanız gerekiyor. Fonksiyon tuşlarına yazmış olduğumuz tanımlama- lar 4096 ($1000) ile 4352 (51100) adresleri arasında yer alır. İlk on byte fonksiyon tuşlarına tanımlanan ya- zıların uzunluğunu taşır. Bu değerlerden başlayarak fonksiyonların yazılarının başlama adreslerini bula- bilirsiniz. On fonksiyon tuşuna toplam 245 harf kulla- nabilirsiniz. Adres 24 24 numaralı adresle oldukça İlginç işler yapabili- riz. Mesela, POKE 24,37:LIST komutunu verdiğinizde programınızın satır numara- sı olmadan ekrana geldiğini göreceksiniz. Eğer FOR- MULA TOO COMPLEX ERROR ile karşılaşırsanız, POKE 24,27 deneyin, 27'den başka değerler BASIC listelerine çe- şitli değişiklikler yaparr. Almış olduğunuz herhangi bir hata mesajı 24 numaralı adresin içeriğini değiştirir. POKE 24,37 komutu satır numaralarını yok etmesin- den yararlanarak kendimize amatör bir kelime işlem programı yapaobiliriz. Mesela, 10 Bu bir kelime işlem 20 programı olarak kullanıma 30 örnektir. Yazdığımız programı normal bir program gibi ka- sete veya diskete kaydedebiliriz. Printer'a yazdırmak için, POKE24,37:OPEN4,4:CMD 4:LİST:PRİNT 4:CLOSE4 komuftunu yazın. Program Hataları C64'de çalışırken programınız bir hata yüzünden durursa hatanın nerede olduğunu ve neden kaynak- landığını sizin bulmanız gerekir. BASIC7.0'daki HELP tuşu sayesinde hatanın programın hangi satırında neden kaynaklandığını anlamanız mümkün olur. TRAP komutu sayesinde de normalde hata mesajı vererek duracak olan programınızın çalışmaya de- vam etmesini sağlayabilirsiniz. Programınızda bir ha- ta olduğunda program akışı programınızda yer alan TRAP komutundan sonraki satırda yer alan kısma at- K Sisteme ait olan ER değişkeni size iletilen hata me- sajının numarasını verir, PRİNT ERRS(ER) komutu vererek hatanın ne olduğunu ekrana basa- bilirsiniz. EL değişkeni ise hatalı satır numarasını taşır. 10 FOR1-1TO41 20 PRİNT ÇERRS(İ) 30 NEXT | programını çalıştırdığınızda mevcut olan hata me- sajları ekrana yazılır. Programınızda bir hata olduğunda konitrol TRAP'- den sonra gelen numaranın belirttiği satıra atlar ve burada durur. Bundan sonra RESUME komutunu üç ayrı şekilde kullanarak programın devamını sağla- yabilirsiniz. Sadece RESUME yazarsanız bilgisayar programı hatalı satırın bulunduğu yerden devam etmek İster. RESUME satır numarası şeklinde kullanırsanız program akışı verdiğiniz satır numarasından devam eder. Son olarak, RESUME NEXT komutu ile program akışı hataya neden olan satır- dan sonra gelen satırdan devam eder. Eğer programınızın çalışmasını satır satır görmek is- terseniz TRON ve TROFF komutlarını kullanabilirsiniz. RESUME komutunu satır numarasız kullanacak olur- sanız sonsuz döngüye girebilirsiniz. Aşağıdaki prog- ramı deneyin. Bu programda disket sürücü kapoallı ol- duğu sürece disket sürücüyü açın mesajı ekrana ya- zilacak. 10 TRAP 1000 20 DİRECTORY 30 END 41000 İF ER—S5 THEN PRİNT CHRS(419);“DİSKET SURUCUYU ACIN”:RESUME 1040 END Hoşça kalın.