1541'i TUNA ERTEMALP Geçen sayımızda başladığımız 18. track'in 00'ıncı bloğunu incelemeye devam ediyoruz: Üç numaralı byte ise daima sıfır degerını taşır Şimdi sıra geldi olduk- '? ol z on ığ Ö şına 140/35 - 4 byte düşüyor demek- tir. Yani, 4 byte içinde bir TRACK'- daki SECTOR'ler hakkındaki boş- luk/doluluk bilgisini verebilmeliyiz. Bu byte'ları 00-03 olarak numaralan- dırırsak, 00 numaralısının o TRACK'daki toplam boş SECTOR sayısını verdiğini söyleyebiliriz. Sonra gelen 01-03 arası byte'lar, her biri 8'er bit'den toplam 24 bit ederler. Bir TRACK'da en fazla 21 SECTOR ola- bildiğine göre, her bir SECTOR'ü bir bit ile temsil etme imkânımız var de- mektir. Bu, şu şekilde olur. 0l numa- ralı byte 00-07 numaralı SECTOR'- leri, 02 numaralı byte 08-15 numaral SECTOR'leri ve 03 numaralı b 16-21 numaralı SECTO temsil eıtıgı TRACK/ŞE' demektir. Dolayısı ile 1 değerini dığında ise, © blok kullanıma açık boş bir blok demektir. Bunu bir ör- nekle görelim... Diyelim ki, 18/00 blokunun 04, 05, 06 ve 07 numaralı byte'ları sırasıyla 8, O, 3, 252 değerlerini içeriyor. Bu dört byte, 140 byte'lik BAM'ın ilk dört beyte'ı olduğuna göre 0l numa- ralı TRACK'ı temsil ediyorlar de- mektir. 04 numaralı byte, içerdiği 8 ile, o TRACK'da 0 tane daha boş 48 Anlamak (6) blok oduğunu göstermekte. Şimdi ge- lelim diğer byte'lara. Bu byte'ların değerlerini ikilik sistemde yazarsak: 0 —00000000 3- —00000011 252—11111100 Görüldüğü gibi sekiz tane bir de- ğerini almış bit var. İşte bunlar boş blokları işaretliyorlar. Bu değerlere - boş olduğu ortaya çıkıyor. 18/00'ın diğer özelliklerine den, DISKMON'un BAM kon da bize neler bahsettiğine b lım. BAM'in bir tür harita olduğun söylemiştik. DISKMON yardımı ile bunu gerçek bir harita görünümüne sokabiliriz. Aşağıdaki komutu verin: .B BAM, bir tablo halinde karşınıza çıkacaktır. Ekrandaki tüm sayıların onaltılık sistemde yazıldığına dikkat edin. Sol kenarda aşağıdak yukarıya SECTOR numaraları ($00-$14), üst kenarda da TRACK numaraları ($00- $23) yeralacaktır. Eğer bir blok boş ise nokta, dolu ise çarpı işareti göre- eksiniz. 21'den az SECTOR'ü olan RACK'larda bazı SECTOR'lerin ıranarak iptal edildiği de gözünüze pacaktır başka noktaya daha dikkatinizi r blokun dolu sayılması Vda üzerine bir bilginin yazıl- rak gorunecek ve kullanılama- acaktır Diyelim ki, disketinizin bir TRACK'”ı devamlı olarak READ ER- ROR veriyor. Normalde bu, disketi kullanmanızı önler. Ancak, BAM'da bu TRACK'ın tüm SECTOR'lerini dolu göstererek DOS'un burayı kul- lanmaya kalkışmasını önleyebiliriz. Diğer kullanımları sizin hayal gücü- nüze bırakıyoruz. Ancak bir bloka ait bit'in bulunup doğrudan sıfırlanması zor bir iş. Bu- nun için DISKMON'da bir komutu- muz var. Ancak bu komutun çalış- ması için, disketin kenarında yazma korumasının olmaması lazım. Önce aşağıdaki komutlara bir bakın: <A 08 07 *A T 08 AA e (ele geçirme) komutunun best) komutunun üç şeklinden birini kullanmanız gerekiyor: .F 08 07 .F T 08 F'Â Hadi bakalım, işimize diğer byte'- lar ile devam edelim... 18/00'ın 144- 161 (890-$A1) arası byte'larında dis- keti formatlarken verdiğiniz isim AS- CII kodları halinde yeralmaktadır. Bunu da DISKMON ile görebilirsi- niz. Gerçekte disket adı en fazla 18 karakter olabileceği için, bu alanın 144-159 arası kullanılır. Eğer disket adı 16 karakterden az ise geriye ka- lan byte'lar SHIFT-SPACE karakte- rinin kodu olan 160 ($A0) ile doldu- rulmuşlardır. 162 ve 163 numaralı byte'lar ise disketin ID'sini saklarlar. 164 numa- ralı byte'ın içeriği hep 160'dır. 165 ve 166 numaralı byte'lar “2A” karak- terlerinin karşılığı olan 50 ve 65 ($32,$41) degerlennı taşımaktadır. Bu, VC-1541'in imzasıdır. Disketin hangi disk drive ile formatlandığını kullanıcıya directory ile birlikte gös- terebilmeyi sağlar. Bu son beş byte üzerinde bazı de- ğişiklikler yaparak, güzel efektler sağlanabilir. Öğleyse, diskete DISK-