PROGRAMS3'ü diskete kayıt etmeden otomatfik baş- lama yapılırsa FİLE NOT FOUND hata inesajı ile karşı- laşırız. PROGRAM2'nin 1040 numaralı satırına istediğiniz başka bir programın isminin harflerinin ASCI| değer- lerini yerleştirebilirsiniz. Yeni veri sayısına göre 40 nu- maralı satırdaki FOR döngüsünü tekrar ayarlamayı unutmayın. Disketten otomatik yükleme hakkındaki sözlerimizi tamamlamadan evvel TRACK1 SECTORO'da bulunan bloğun 256 byte'iınin dökümünü yapalım. BYTE : $48: (67) AŞCİİLC BYTE : $42 (66) ASCII-B BYTE : $4AD (77) ASCI-M BYTE : yüklenecek programın bulunduğu bloğu bildiren adresin LOW-BYTE'ı BYTE : HİGH-BYTE (üstteki adresin) BYTE ; Yüklenen blokların saklanacağı BANK numarası Kartuşlar ile Otomatik Başlama Bilgisayarımızın arkasında yer alan, EXPANSION PORT adı verilen yere takılan kartuşları bilirsiniz. Bil- gisayarı takmanızla birlikte kartuşta yer alan prog- ramın da karşınıza çıkması bir olur. Aslında kartuşlar- daki programın otomatik olarak yüklenerek çalışması ile, programınızın disketten otomatik olarak yüklene- rek çalışması birbirine benzer, Kartuş kullanmanın iki avantajı vardır. (41) SYS komutu veya RUN komutu vermenize gerek kalmadan program göz açıp kapayıncaya kadar yüklenip kendiliğinden çalışır. (2) Kartuşları kopyalamak daha zor olduğu İçin, si- zin için önemli olan bir programı korumuş olursunuz. Peki bilgisayarımız kendisine bir kartuş takılmış ol- duğunu nasıl anlıyor. İlk olarak Cö4'te nasıl anladı- ğını görelim: Bilgisayarımızı açtığımızda bilgisayar $8004-$8008 adreslerini kontrol eder. Eğer bu adreslerin değer- leri sırasi ile CBM80 yazısının ASCİ! değerlerine karşı- lık geliyorsa $8000-58004 adreslerindeki değerlerin işaret ettiği yere kontrol iletilir. Yani $8000 LOW-BYTE, s8001 HİGH-BYTE değerlerini taşır. C128'de Cö4'deki 58 gibi çalışır. Tek fark C128 için CBM yazısı yeterlidir. Aynı zamanda CBM yazısını disketten otomatik yük- lemede de kullandığımızı hatırlayalım. Fazladan Sekiz Fonksiyon Tuşu Bilgisayarımızın sekiz tane fonksiyon tuşu bulunuyor. KEY komutu ile fonksiyon tuşlarına çeşitli komutlar fa- nımlayabiliyoruz. Bilgisayarımızı açtığımızda çok sık kullanılan komutlar fonksiyon tuşlarına tanımlı halde- ler. Eğer sekiz fonksiyon tuşu İhtiyacımızı karşılamaz- sa ne yapacağız? Yeni fonksiyon tuşlarımıza onaltı karakter uzunlu- ğunda yazı veya kontrol karakteri girmemiz mümkün. Yeni fonksiyon tuşlarını kullanmak için ALT tuşundan yararlanacağız. İlk fonksiyon tuşu İçin ALT ve F4 tuşu- na, İkinci fonksiyon tuşu İçin ALT SHFT ve F tuşlarına basacağız. Program Döküm Eki'nde bulunan PROGRAMA se- kiz fonksiyon tuşunu tanımlamamızı sağlayan prog- ram, Yeni tanımlanan fonksiyon tuşlarıncı KEY komu- tu İle ulaşamayız. Ancak programımız sayesinde se- kiz tuşa birden istediğimiz komutları yüklememiz mümkün olur. Tuş Sesi Bazı bilgisayarlarda fuşlara basıldığında ses çıkar, Bilgisayarınızın böyle bir özell.ye sahip olmasını ister- seniz Program Döküm Eki'ndeki PROGRAM4'ü yazın. Kolaylık olması açısından RETURN tuşuna bastığınız- da daha farklı bir tonda ses duyacaksınız. Program IrRE vektörünü değiştirdiğinden basılan her tuşa çok çabuk cevap verir. Program Askıya Alma Önemli bir programla çalışıyorsunuz, tam bu sıra- da telefon veya kapı çalındı. Programı bıraksanız bir türlü bırakmasanız bir türlü. Artık böyle zor durumlar- da kalmak istemiyorsanız Program Döküm Eki'ndeki PROGRAME6'YI yazın. C128'de NO SCROOL tuşu program listesi alırken listeyi durdurmanızı sağlar. Programda NO SCROLL tuşunu kullanmak yerine başka bir tuş kullanmak İs- tTİyorsanız, POKE 5134,N POKE 5140,N komutlarını programa eklemeniz gerekiyor. N değiş- keni yerine istediğiniz tuşun değerini vermeniz lazım. Kesintiye uğrattığınız program siz tekrar tuşa bastığı- nızda kaldığı yerden devam edecektir. Maokine lli ile ilgilenen arkadaşlar için programı- mızı makine dilinde de veriyoruz. 1400 LDA #& $OB 1402 STA - $0308 1405 LDA # $14 1407 STA $0309 140A RTS ;Vektör değiştirme ;Daha sonraki BASIC içalıştırmak için ;BASİC'e geri dönüş 140B LDA $D4 /tuşun değeri 140D CMP #$57 NO SCROLL tuşumu? 440F BNE $141B ;Hayır