Ateş tuşu basılı Sola 90 CTRL tuşu basılmış gibi Sağa 91 Aşağı 88 92 SHİFT tuşu basılmış gibi Aşağıdaki ufak programla BASIC 7.0'daki GETKEY komutunu gerçekleştirebilirsiniz: 10 1F PEEK(213)—88 THEN 10 20 GET AS$ 30 PRİNT AS 40 GOÖOTO 10 Aynı programı Makine Dilinde üç satırda yazabiliriz: Loop LDA $D5 CMP 558 BE& Loop Döngüden çıktığımızda A yazmacında basılan tu- şun değeri bulunur. Geçen bölümde çubuk grafikleri C128'in hazır gra- fik komutlarını kullanarak gerçekleştirdik. Bu bölüm- de dailre grafik yapacak bir programımız var. Prog- ramın kendisini program döküm ekinde bulabilirsi- niz. (Program 1) Programımızın ana hatlarını açıklayalım: 100-140 Kullanılacak renkler ayarlanıp ekran temiz- leniyor. 170-190 Programda kullanılacak diziler hazırlanı- yor. Commodore 200-260 Seçtiğiniz madde sayısınca verileri giriyor- sunuz. 270-370 Alınan veriler işleniyor. 380-410 Ekran temizlenip grafik ekranına geçiliyor ve daire çiziliyor. 420-680 Grafik çiziliyor. 730-780 Programın nasıl devam etmesi gerektiği kullanıcıdan soruluyor,. Program döküm ekinde 6 numaralı programı ya- zarak bilgisayarınızda hem analog hem de dijital bir saat sahibi olabilirsiniz. Programın açıklanması: 130-220: Saat çiziliyor. 230-430: ZAMAN yaazısı çiziliyor. 440-570: Saati kuruyoruz. 580-800: Her defasında zamanı yeniliyor ve her sa- niye sonunda ses çıkartıyor. KENDİNİ DEĞİŞTİREN PROGRAMLAR Bir program yazarken genellikle programımızı be- lirli bir konuyu halledecek şekilde hazırlarız. Bizim amacımız hazırladığımız programın çalışırken kendisine yeni program satırları eklemesi, yani ken- disini değiştirmesidir. Sanırım çalışan bir programa yeni program satır- ları eklemek teknik açıdan oldukça zor, ancak biz daha kolay bir yol kullanacağız. İlk olarak programı durduracak sonra ekleyeceğimiz satırları ekleyip programı tekrar çalıştıracağız. Bütün bu işleri yapma- mızda klavye tamponu büyük rol oynuyor. Aşağıda- ki kısa programı yazıp çallıştırın. 10 TP-842 20 POKE TP,ASC(“L”) 30 POKE TP -- 1,ASC('I”) 40 POKE TP 4 2,ASC(“S”) 50 POKE TP 4 3,ASC('T”) 60 POKE TP-4-4,13:REM RETURN tuşu 70: 80 POKE 208,5 END Üstteki ufak programı çalıştırdığınızda programın devamlı olarak kendisini LIST ettiğini göreceksiniz. Programımız 20-50 satırlar arasındaki komutlar ile klavye tamponuna LİST komutunu gönderiyor, 60 nu- maralı satırda ise tampona RETURN tuşu gönderiliyor. 80 numaralı satır ile klavye tamponuna beş karak- ter gönderdiğimizi belirtiyoruz. Programımız nasıl çalışıyor? Program 90'ıncı satıra geldiğinde çalışmasını bitiriyor, ancak daha evvel klavye tamponuna konmuş olan LİST komutu prog- ramın LİST edilmesini sağlıyor. İsterseniz siz de programı değiştirerek LIST yerine RUN komutunu yazdırın, bu arada en sona RETURN tuşunun kodunu eklemeyi unutmayın. FORMÜUL GİRİŞİ Şimdi de yazımızın başında belirttiğimiz gibi çalı- şan bir programı değiştirelim. Program döküm ekin-