SİNEMA İkinci skandal Ştrick'ir in telgrafını gönderdiği ay- nı gün, festivale yine İngiltere adına katılan bir başka film ikinci bir skandale yol açtı. Üstelik bu ikinci skandal, o uluslararası film festivallerinin perde arkasını arala- ması bakımından ilgi çekiciydi. Fes- tivale yarışma dışı katılan "Privi- adına katılan bir başka film ikinci leg - İmtiyaz" filminin yönetmeni Peter Watkins, bir basın toplan- tısı yaparak, filminin neden yarış- ma dışı gösterildiğini açıkladı. Watkins'e göre, o "Privilege", festi- valin seçme komitesine sunulduğu vakit, filmde baş rolü oynayan, dünya çapında ünlü manken Jean Shrimpton'un Cannes'a gelip gelme- 34 yeceği kendisine sorulmuş, bunun festivalle ilgisini (Ogörmediği o için "bilmiyorum" diye cevap verince, "Shripmton gelmezse, film de ya- rışmaya girmez" karşılığını almış- tır. Bu iki skandal ile iki siyasi olay -festivalin ilk günü "Herkese kendi payı" adlı italyan filmindeki başa- rısından dolayı alkışlanan yunanlı kadın oyuncu lren Papasın ve fil- minin yunanlı yeni yöneticiler tara- fından festivale okatılması yasakla- nan yunanlı yönetmen Robert Mant- houlis'in Yunanistana dönmeyecek- lerini açıklamaları- bir yana bırakı- lırsa, Cannes'ın ilk festivali hem o- laylar, hem de sanat yönünden dur- gun geçti. Bu arada, danimarkalı AKİS yönetmen Gabriel Axel'in eski bir danimarka o efsanesinden aktardığı ve XLI. yüzyılda bir "James Bond"u hatırlatan filmi "Den Rode kappe- Kızıl manto", genç çek yönetmen Antonin Masanın "Hotel pro çizin- ce - Yabancılar oteli", uluslararası festivallerde ohemen her vakit bü- yük bir başarı kazanan arjantinli yönetmen Leopoldo Torre - Nils- son'un "Monday's Child - Pazartesi çocuğu", yine geçen yıl "Genç öğren- ci Törless'in huzursuzlukları" adlı filmiyle başarı kazanan alman yö- netmen (o Volker (o Scholondorff'un "Mord und Totuchlag - Ne pahasına olursa olsun yaşamak" adli filmleri seyirciler ve eleştirmeciler tarafın- dan "orta" değerde eserler olarak karşılandılar. Buna karşılık, 1! lında "Karga mahallesi" adlı filmiy- le Cannes'da dikkati çeken genç is- veçli yönetmen Bo Widerberg'in "EL vira Modigani"si, bu yılki festiva- lin ilk başarılı filmlerinden biri sa- yıldı. Konusunu ünlü bir iskandi- nav baladından alan bu filmde bir aşk hikâyesi, son derece güzel gö- rüntülerle ortaya konulmaktaydı. Amerikanın bu yıl Cannes'da ya- rışmaya giren filmi "You're a Big Boy Now - Artık koca adam oldun "u ise, seyircilere (eğlenceli dakikalar yaşatmakla birlikte, bir festival fil- mi olmaktan oldukça uzak sayıldı. Merakla beklenenler öylelikle, Cannes festivali ilk haf B tasını doldururken başarısı üze- rinde herkesin birleştiği herhangi bir film ortaya çıkmadığı halde, italyan yönetmen Luigi Comenci'- nin "Incompresso - Anlaşılmayan insan" adlı filmi, festivalin "oybirli- ğiyle yuhalanan" ilk filmi olmak ta- lihsizliğine uğradı. Yufka yüreklile- ri ağlatmak için çevrilmiş bu katık- sız melodramın festivale niye gön- derildiğini kimse anlamadı. Festi- valin ilk "haftaym'"ı da, sovyet yö- netmen Sergey Bondarçukun 8 saat- lik "Savaş ve Barış"ının üçüncü kıs- mının yarışma dışı ve büyük bir tö- renle gösterilmesiyle sona erdi. Bu- nunla birlikte, festivalin ikinci ya- rısında yer alan filmlerden, özellikle Michelangelo oAntonioni'nin "The Blow-Up - Büyütme", Joseph Lo- sey'nin "Accident - Kaza”, Alain Jes- suanın "Jeu de Massacre - Cinayet oyunu", Mihail Şapironun "Kateri- na İzmailova", Robert Bresson'un "Mouchette"i büyük bir merakla beklenmektedir. 13 Mayıs 1967