© İİ Filmler Üç film e ve a m problemleri üze- rine film çevirmek, bir zamanlar bütün dünya mlm pek mo- daydı. Sonra sonra bu moda tavsadı, gücünü kaybetti. Ama yine de çiz- meden yukarı çıkan usta, ya da ba- remli rejisörler tarafından arada bir de olsa, denenmekten geri kalmamak- tadır. Macar asıllı rejisör Geza Rad- vanyi, "..Und so was nennt sich leben - Asi Gençlik" adlı filminde sözde genç- tik ve gençlik problemlerine eğiliyor, fakat bu eğilişin arkasına saklandığı gözden kaçmıyan ticari kaygılar hep ta plâna çıkarıldığından, filmin ba- NEM A ciye bu yoldan da yapımcı, rejisör ve oyuncular pek "şirin" Oo görünecekler- dir! Radvanyi'nin kahramanları belirli bir katın kişileri de değildir. e Karin Baal'in, Elke Sommer'in, Klaus Wile- ke'nin ve wolfgang Luckschy'nin can- landırdıkları kişiler, ayakları yerden kesilmiş kişilerdir. . Bir bodrum ka- tındaki gece kulübünde toplanıyorlar, cazın ezgisinde dansediyorlar, içki içi- yorlar ve sürekli olarak, kimin kimin- le yatacağının düşünü kuruyorlar. A- raya bir burjuva delikanlısı Hinz) da karışıyor: Silik, kişiliksiz ve ailenin geleneksel (o baskıları altında büyümüş bir piyanist... Delikanlı Ki- rin Baal'a âşık oluyor, ama gençkadın başka birine Otutkundur. İki erkeği Marlon Brando. Marlo Brando'nun “Aşk ve İntikam" ında İkiz başarı ından sonuna, ortada ne problem ka- lıyor, ne de herhangi bir çözüm yolu... Radvanyi'ye göre, gençlik başıboş-, tur, cinsel tutkularının ardından git- mektedir ve âile ile olan bağları bü- tün bütüne kopmuştur. Ama neden ve niçin kopmuştur? Radvanyi, işin bu yakasını açıklamış değildir. e Gençliği etkileyen, onu bu çeşit bir davranışa iten nedenler - gerçek nedenler - ne- tür? Radvanyi'yi ilgilendiren (o bunlar olamaz ve olmamıştır da... Radvanvi için önemsenen tek şey, cinsel tutku- lardır. Çünkü, bu yön ele alınırsa, el- deki oyuncular büyük bir rahatlıkla syundurulacak, o giyindirilecek, seyir- AKİS/32 önce birbirine düşürüyor, sonra ara- dan çekiliyor, yeniden giriyor v3 işleri gittikçe arap saçına çeviriyor. Böyle bir hikâye, o sinematografik açıdan nasıl gelişir ve nasıl bir sona ulaşır? Radvanyi, bizim yeril film öl- çülerimize son derece uygun bir ge- lişimi üstün tutmuş. Bir yerden son- ra başıboşluğun tadını çıkaran, bağım- sızlık ardında deliler gibi koşar görü- nen gençkadın, sonradan masum, el değmedik bir gençkız kişiliğine bürün- dürülüyor ve seyircinin acıma duygu- larına bırakılıyor. Birinci erkekten mi, piyanistten mi, yoksa piyanistin baba- sından mı gebe kaldığı bilinmemekte- dır. Bu durumda, gençkadın, her üç tutkununu da dolaşıyor. Önce göz- yaşı sonra acındırma, daha sonra da gözdağı verme yollarını deniyor. Ama.- cı, doğacak çocuğuna bir baba, bir ad bulabilmek! oOÜç erkeğin üçünden da yüz bulamıyor. Sonunda kendini öl- dürmeye kalkışıyor ve bunu da başa- rıyor. Radvanyi'nin filmi ".Und so was nenn't sieh leben - Asi Gençlik'"i, reji- sörünün dilsizliği beceriksizliği re hep- sinin. Üstünde baremli bir aptal oluşu dolayısıyla yine aptalca bir film ola- rak seyirci karşısına çıkıyor. (o Seyirci için tek kazanç kaynağı, bir-iki; zevk- sizce düzenlenmiş sevişme sahnesi ile, yosma Elke Sommer'in soyunuk hal- leridir. Başka birşey değil! "Çıldırtan Arzu" Beylik üçgen, yani "koca-kadın-aşık" üçgeni Val Guest'in yeni filmi "Stop Me Before I Kill - Çıldırtan Arzu'nun üç temel direğini teşkil etmektedir. A- ma Guest'in, ayni haftanın vizyon meslektaşı Geza Radvanyi'ye karşı çe- demektir. Gerçek de budur. Val Guest, ingiliz sinemasının orta kuşak rejisör- leri arasında - dengesizliği caba - yar almaktadır. Bugüne kadar çevirdikle- rinde sağlam bir sinema mimarisine sahip olduğunu (açıklamıştır. (o Eline söylenecek söze yatkın o bir senaryo geçtiğinde Val Guest, bunun altından kalkmaya hazırlıklı bir rejisör kişili- ğini de taşımaktadır. "Stop Me Before | Kill - re öbür filmlerden ayrılmamaktadır. İki mutlu kişinin arasına bir rastlantı ile üçün- cü kişi giriyor. Çokluk, bu tür oluşlar- da gerçek güç erkekte olduğundan, tehlikeli kişi de yine (oerkek oluyor. "Stop Me Beofre I Kili - Çıldırtan Ar- zu" da mutlu, çifti Ronald Lewis ile Diane Cilento canlandırıyorlar. Hikâ- yeyi düz bir polisiye film çizgisinden çekip kurtarmak amacıyla senaryocu ve rejisör, gerilimi bu sefer Hitcrtcock özentisi içinde psikolojik bir düzeye çı karmaya bakıyorlar. Başlangıçta bir otomobil kazası o- luyor. Ünlü. otomobil yarışçısı (o Colby (R. Lewis) yeni evlendiği karısı (D. Celantano) ile çıktığı balayı gezisin- de beklenmedik bir kazaya uğruyor- lar ve yarışçı büyüt bir iç sarsıntısı ge- çiriyor. Sonradan iyileşiyor ve balayı yeniden düzenleniyor, bir dinlenme ye- rine geliyorlar ve burada esrarengiz bir kişiliğe sahip doktor Freay (Claude Dauphin ile tanışıyorlar. Hikayenin