günlerin getirdiği Yurttan Akisler Filmcilik - Geçenlerde, Meclis komisyonunda yeni Bütçe görüşülürken ortaya çıkan "Emekli Sandığının perişan hali"nin sebeplerini arayanlar bunu, gazetelerin sinema ilânları sayfasında buldular. Sinema mevsimi- nin sona ermek üzere bulunduğu şu günlerde -Mart so- nundan itibaren sinemalar ölü sezona girerler- İstan- bulda Rüya sinemasının temaşa hayatı"a girdiği şa- tafatla ilân edildi. Emek sinemasının da onu takip edeceği müjdelendi. Rüya sineması, Belediyenin bütün sinemalarda lü- zumlu gördüğü tamiratı yeni bitirmişti. Öteki de, bi- tirmek üzereydi. Halbuki Beyoğlunun diğer sinemaları bu tâmiratı yazın yapmışlar çoktan tamamlamışlar, yeni sezonda kaplarını Vakti zamanında açmışlardı. Gecikmenin sebebi pek basittir; Diğer sinemalar, zarar edince bunu sineye çeken ve o yüzden işletme ekonomisinin bütün şartlarına uyan ticaret erbabı tara- fından işletilmektedir. Rüya ve Emek ise, ziyadesiyle meşhur Emekli Sandığına atar ve onlar zarar etti mi. bu, zavallı emeklilerin sırtına yüklenmektedir. Emekli Sandığının dünya sinemasına kazandırdığı, sahip olduğu sinema binalarını bizzat işletmek için hu- susi şirket kurmuş olmasından ibaret değildir. Emekli Sandığı "İstanlbulun imarı deliliği" içinde İstanbul Be- lediyesine para temin etmek için Serkld oryan blokunu satin almak zorunda bırakılmış, böylece sinema larına isteristemez sahip olmuştur. Peki, bunları bir bi- lene kiraya verse ya! Hayır, bir şirket kurmuş, kendi- li sinema işletmeciliğine girişmiştir. Bununla da yetin- memiş, film ithalâtı işlerine (o dalmıştır. o Arkasında Emekli Sandığı olduğu için dünya piyasalarında "mi- rasyedi" ünvanını kolaylıkla kazanmış, film satın alma- larındaki cömetliğiyle "Ne iyi şirket bu, yahu!" dedirt- miştir. Getirdiği filmleri kendi sinemalarında gösterdi- gi gibi bunların dağıtımını da iki "becerikli iş adamı" na vermiş, onları da faaliyetinden ziyadesiyle müstefit kılmıştır. Emekli Sandığı sinemasının Kapısındaki levha et malı deniz. AKİS/4