, ' & SIUSİKİ kabullenmişlerdi. Bunun sebebi ney- di? “A. Scarlatti Orkestrasının amacı dünyaya İtalyan müziğini -klâsik ve çağdaş- en iyı şekilde tanıtmaktı. Fa- kat orkestrayı kuran elemanlarının sadece bu yolda hayatlarını bağlamış olduklarını sanmak herhalde fazla bir idealistlik olurdu. Bu idealin yanında muhakkak ki başka bir idealin de yer aldığı düşünülebilirdi. O da: “Dalima bırb riyle alışmış sol st elemanlarla hş tarzına ulaştırma zevki idi.” stelik, İtalya Devleti tarafından hertürlü maddi ve manevi imkânlar da sağlandıktan sonra. “A. Scarlatti Orkestras'nın yabın Vusrlarda İt :anın mümtaz bir clçi... Ulması- na ne engel olubiliri. ? A B D. Callas'a bomba x dı son sıralarda gazete ve mecmu- l sütunlarından çok sösyete sütunlarında geçmiye başla- yan soprano Callas, adıyla kafiyeli Dallas şehrinde geçenlerde bir akşam, şehrin 3.500 kişilik büyük komser sa- Jonunu tiklim tikliım doldurmuş olan dinleyicilerin huzurunda verdiği khon- serde, progranıdaki llk aryayı yeni bıtıı'mışn ki, müt p arya başlıya- sopranonun yırtıcı Tek.qa.s Valisi James T. Biair'in sesi duyuldu. Vali, halkın der- hal salonu boşaltmasını istiyordu. Sa- lon yarım saat müddetle hoş ka.lacak komser ancak ondan sonra devam dobılecektı n başlamasına bir kaç da- K ıka Pa]a biri -tabil, adını vermiyen ve kim olduğu öğrenilemiyen biri- konser qalonu.na telefon etmiş, sah'ne- nin altına bir yere bir saatli bomba konmuş olduğunu, bombanın tam sa- at 9.30 da patlıyacağımı bildirmişti. Durumu öğrenince Callas, 'İlk arya- mı söyliyeceğim. ondan sonra ne ya- edi. Arya bittik- ten sonra Callas, yanında eski Cum- hurbaşkanı Truman ve Kansas valisi Docking olduğu halde salonu terket- ti. Yarım saat süreyle binanın her yeri arandı. Bomba filân bulunama- dı. Sonra herkes yerine döndü ve ko'n- ser devam etti. Bu tertibe, ya Callas' çekemeyip konnerinl baltalamak, yı sağlamak basvurmuş olduğu amnlaşılıyordu. Ni- hayvet ne olursa olsun, ikinci maksada hizmet edilmiş olduğu şüphesizdi. Besteciler Forumu nkaranın Besteciler Forumunun ömeğıni aldığını New York Beste- yâarmaibeş yıl önce Peters adlı bir papa- 28 | Maria Callas Bombası patlamadı!.. zın ortaya attığı fikirlerle kurulmuş- tu. Konserde Papaz Petersde hazırdı. Fakat, Forum —kurulduğundan beri her nedense bu konserlerle ilgilen- memiş olduğu için, dinleyicilerin ilk Forumlar ve bugünküler arasında- ki farklara dair sorduğu suancri ce- vapsız bırakmak zorunda ual ve cevap, bestecilerin hn'k!a karşı karşıya gelmeleri ve modern musikiyle ilgili meseleler iizerindeki görüşlerini halka açıklamaları, Fo- mlara ilgi cekiciliğini Kkazandıran bir özellikti Fakat 'bu çeşit toplantıla- MUHALEFET'TE İSMET İNÖNÜ'nün İkinci cildi çıktı 1956 - 1959 scnelerînde tnö- nü'nün mesaj, konuşma'armm hepsini ıginde bulacaksı l"lı atı : SOY Ödemeli sipariş ka.bul adilir. Adres; Sabahat Erdemir Nuruosmaniye Cad. No. 21 Re- fah Basımevi - İslanbul Not: 1950 - 1956 senelerini muhtevi birinci cilde mevcutur. Fiyatı: 10 T'IL hemen hemen hepsinde olduğu giİ- bi. dinleyiciler modern musiki hakkın- da doğru dürüst bir fikır sahibi olma- dıklarından, besteciler de daha baş- langıçta halkın karşısınn -haklı veya fazlası gösterilmiyor, konuşmaların sev'.yesi salon sohbetinden öteye gide- miyordu Forum iki besteci katılıyordu Bun- lardan biri, Ameri a WalterPiston- dan, Pariste de Pistonun öğretmeni Nadia Boulanger'den ders almış Noel Lee idi. Öteki besteci de, Amerikada yetişni:ş Ezra Sims.. İki besteci de dizisel metodla yazmışlardı. Lee, on- iki notaya bağlı kalmamış, diziyi to- ns.l neticelere varmak için kullanmış- Sims, diziciliğinde, Schönbergten Krcn vebern, ve eze kadar, dizi musıkls nin ileri gelen u:tala rını nül vermiş uslübuna kıyasla daha İle- Ti, fakat gene de bugün yazılması gereken musikiy öre, en azından bir yirmi yıl geri bır besteciydi Buglln musiki yaratıcılığının bir buhran i- çinde olduğu aşikârdı. Bu buhranın bulduklarından farklı bir malzeme, değ'şik bir teknik bulmayıp onları taklitten ileri gidememelerinden ileri geliyordu. Lce ile Sims, bugün bu yüz- yılın olsun, geçen zyılın olsun, bü- yük ustalarını taklitle yelinen yüzler- ce besteciden ancak iki tanesiyiiler. Yaratıcılığı, geçmiş veya geçerlikteki bir takım modalara uymaktan ibaret sanan genc besteciler cağdaş musiki- de kısır. bir ademizmin, verim- siz bir gelenekçiliğin doğmasına se- bep olmuşlardı. Halkın görüşü şin tuhaf tarafı, “yeni musiki, ileri musiki” etıketlen altında sunulan bu bayat, şahsıyets'z musikiyi hal- kın, “tahammiül mesi ve anlaşıl- ması imkânsıı. dorecede modern” say- “tahammül edilmez dere: sayıldığı oluyordu. ork Besteciler Forı.munun ilk konsenmn sual cevap safhası asıl bu gibi, ana mevzuyla aslında hlcbir cede modern” lâkazsı olmamas sürdiü gitti. İki be mn musikideki melodi yokluğu” itham- larına hedef & farkına vardığı şey, her iki bestecinin de, aslında bundan en az kırk yıl ön- cesinin dinleyicisine hitap etmesi, ge- reken, muhafazakâr, #stelik ş yetsiz bir musikisi yazmış olduklı-ny &. 4.KİS, 18 KASIM 1959