22 Eylül 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

22 Eylül 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 33
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

çıya yakışır ölüm”den sonra “Orpheu Negro” başarısına erişebiliyor. Louisg Malle'in “Ascenseur pour |' &hafaud “Darağacı asansörü”nü “Les amants -Âşıklar” — takibedebiliyor. —Claude Chabrol “Le heau Serge -Yakışıklı Serge”den sonra “Les cousins -Ye- ğgenler”i veva "A double tour -İkili tur”u vocrebili. François Truffaut kısa “Mıstons"dakı dikkati ceken us- alığı, uzun S cent coups -400 darbe”de gösterebiliyor. Büyüyen dalça n i, “dalga” devamlı... Za- ten ikı yılı aşmıyan bir mazisi olan “yeni dalga”, 1957 - 195€ — mevsi- mindeki sayının bu yıl en az biİr mis- line yükselmiştir. 28 yaşındaki Clau- e Bernard Awubert, geçen mevsim “Paırouılıe de choc -Komandolar” ile bir $gavaş muhabiri olarak az çok dik- kati toplarken, bu mevsim “Les tri- pes au Soleil -Güneşte barsaklar'da, Fransız sinemasında hemen hiç kim- senin el atmadığı zenci-beyaz müna- sebetlerini inceliyen olgun bir eserle ortaya çıkıyor. Michelangelo Antoni- onu'nin “In vinti -yenilmişler”inde o- yuncu, Georges Franju'nun ““Töte Contre lemttr -Duvara carpan kafa;'- sında oyuncu ve senaryocu olarak tanınan 30 yaşındaki ean-Pierre Mocky “Le3g dragueurs -Aylaklar”da başıboş gençliğin hikâyesini başarıy- la anlatıyor. 38 yaşındaki François Reichenbaeh, gecen mevsimlerde Bir- leşik Amerika Üzerine birkaç kısa film denemesi yaptıktan sonra bu mevsim “L m&örigue vue par un Francais -Bir Fransızın göziüyle A- mer.ka”da, Amerikan hayatının en sağlam tasvirlerinden birini yapıyor. 4Z yaşındaki etnolog Jean Rouch, Re- ichenbach gibi blr'-rnc denemeden son- ra'bu mevsim “Moi. un noir -Ben zenci”'de Orta Af nka vern:'mn haya- tını hem ilmi bir objektiflik hem bir Baratier iİle kısa bir dokümanter çe- virdikten sonra bu mevsim “La sen- tence -Hüküm”de, bir Gestapo zin- AKİS, 22 EVYLÜL 1959 n Ğ e “400 darbe”nin iki küçük oyuncusu Genç rojisörlere genç oyuncular danının dört duvarı aresındaki değişik tiplerin psikolojisin büyük bir kud- retle aksettiriyor. “Yeni dalga”nın n geç Üyesi, 22 yaşındaki Jean-Dani- el Pollet geçen yıl askerlik vazifesini yaparken hafta izinlesinden faydala- narak Paris'in kıyı bucağındaki dans salonlarında tek başma çevirdiği “Po- u aü'on ait |V ivresse” ile, acı ve tatlı cesıtli hatıralara sahne olan bu bir müşahade gücüyle kurduktan, 1958 Venedik Festivalinde kısa filmlere verilen se- ğanını kazandıktan son- ra bu mevsim kendi gibi amatör bir- kaç arkadaşının yardımiyle i!k uzun filmi olan “La ligne de mire -Nişan hattı”nda barış ve dostluk Üzerine bir denemeye girişiyor. “Yeni dalga”nın tesirini “eskiler”- de bile görmek mümkündür. Ağırbaş- h, muhtevanın saflanılığını herşey- in Üüstünde tutan bir Claude Autant- Lara'nın, “En cas malheur -Felâket anında” adlı eseı1ıız Roger Vad m'in rak daha Feniş ölcude tekrarlaması veya arcel Carn€'nin “Les triche, uvTa -Hilekâr!ar'da aylak ge'ıclığm: “kara — gönilekliler''in yasayışlımî anlatmaya kalkması başka türlü izali edilmez. 1958-1959 mevsiminde — Fransız sinemasının durunaccu anlamak İcin “yemi dalga'yı gözden gecçirmek kâ- fidir. Bunun dışında, va her mevsi- min kacınılmaz “döküntüler"ı yet al- makta, va da “eskiler'den bâzıları- nın teknik ustalık, sağlam mevzu ve- yYa İyi oyun gibi ayrmı ayrı ursurlara dayanarak avakta durabilen birkaç eseri bulunmaktadır. Henti Decoin'ın, mukavemet hareketini bir tasusluk hikâyesiyle veren “La chatte -Dişi kedi”si, Andr& Cayatte'ın cirkin bir kadının estetik ameliyat sonunda gü- zelleştiği vakit havatının alt ü:t ol- masını anlatan “Miroir â deux fac -İki yüzlü ayna”sı, Julien Duvh ier'- nin, Pierre Louys'nin romanını ve Birgitte Bardot'yu kullanarak mey- dana getirdiği “La Femme et le Pan- sebliş Te ' “Les tripes au Solsil' Siyah - beyaz çatışması tin -Kadın ve kukla”sı, Denys de la Patelliğre'in Fransanın mıeşhur “iki yüz aile”sinden birini hicveden “Les grandes familles -Büyük aileler'i, Michel Gast'ın Boris Vian'ın sânsür- le epey maceralar gecîrm romanın- dan aktardığı “J'irai c roma- -Kanun'u koyduğu e- scrler yanında zayıf kalmakla irrlik- sevsintTin toblosunu tamamlıyan başlıca. filmlerdir. Ovuncular D ikkate dcğer başka bir nokta da, eni dalga”nın sadece rejikörler- den meydana gelmemesi, rejımi ;—lcrle birlikte bir de öyuncuların moy getirdiği “yeni dalga”nın me) udıye- tidir. Vadim nasıl "yeni daı,,q rın re- jisörleri aresında deker hmımırdan ta goli)orsa Brigitte Ba n “ye- ni d lga” oyuncu'udı i ve erkekler ka?nu&hx bir & dana getiriyor. “Sorciems de -Salem büyvücüleri”nin, 'Fa'bles fem- me3z -Gönül avvıları'nan Mylene De- mongeot'su; yine “Salem büyücüle- ri'nin. “Üne vie -Bir hayat trileheurs -Hilekâ&rlar”"ın “Gönül av- ”nin - oyuncusu Pascale Petit; “L/eatr vive -Cenlı su”daki Pascalg Audret; “ILes cousms -Yekenler”'in Jüljette 'Maynie! "Lc beat Serge -Yakışıklı — Serge “RÜstons'un v- f.—i ’m un Bernad« ette Iaffohta “Horoshn:2. mon a- in Görari Bilnin'i, "i Marc Bory'si: — “Yakısıl ' Serge”in, “Yeğenler'in Je?r-CInuâç Brtaly'si; “Gönü avcıları”nın Alain Delon'u; “Hilekârlar'ın Laurent — Terzieff'ıi bunlar arasında sayılabilir. 33

Bu sayıdan diğer sayfalar: