iğ No: 1818 — 137 «Çıkrıklar durunca gimdi realist, biriz ötede ro- mamik ve öledle berile olgun ral tahlilleri yapan bir edebi türz halitası ... Kesrin. mevgüu şü: Geyele veivatında hir köyde, ehli altmış sene evvel tüteyetn ve peygamberlik ildin öden iki kadının başlıyan ösyamı bir müddet için Gerede, Mengen, ve Bela civanm tehdit ediyor, Fükat az bir saman İçinde isyanın başlımudan olan bir eşkiya çetesinin teslim olmasile bastırılıyor.... Hükümetin, mütegalfibenin. zaptiyenin ve tahsil- darı yororuğu altında eğileri köylü en ufak bir işarete müheyya bekliyor,. İste bu esnada çü evlâdi da askerden dönmeyen şıriru mühtel bir kadınla hükme etmek ihtiyasını küçük yaşındanberi kanımda daya bir gönç kadim nüfuzu altında kalan köylüler hiç yaklan bir bürbe ve onun etrafında bir ölorite tesis ediyor. Bu öyle bit oloritedir ki idaresi altindaki inannlürm yermi yok, züptiye korkusu yok, eşraltan tehlike yok, yok yok... Tügallübün her nevinden bik miş alanlar bü teşekkülün etrafına toklanıyorlar. Bu dsi daire gittikçe genişliyor, Şehirdeki mustaripler, köylerdeki eefakeşler bn yeni kadın peygamberleri semavi birer işaret telâkki ediyorlar.Kadınlardan genei bir #amatilar eşkiyaların dağ başı meclislerinde hayli göbek sallamış olan bu kahpe, bu vesile ile bir völkun gibi içinde yanan hükim olmak emelini tatmin etmek imkânım buluyor. Fakat hükümetin şiddetli tedabiri ve aradaki wifak üzerine İsvan favsyor köyler birer birör teslim ölüyorlar. Peygamber kadınların bulunduğu köy son bir mukavemet gösteriyor. Bir müddet sonra silâh sesleri kesilince korka korka ilerliyen zaptiyeler ölüler arasında iki kadının da oesedini bülüyorlar., Koman burada bitiyor. 285 saylanın içerisine sığdırılan bu vak'anın İnreket, hadise ve tasvirlerden garlınazar en kuvvetli kısmı, bence, genç peygamber kadınn sit ruhi tahliller ve onün ihtirasın, aşkının kana ve ölüme kadar etrafındakileri sürükleyen kudretini hikâye eden yerleridir. Bundanbaşka isyanın sür'atla ilerlemesinin esbalmı sosyolojikman iza eden kekmları çok iyidir. Sadri Etem, Cennbi Afrikadaki çifilik hayatından bahseden tağlın lüzumunda pek musr ve bunun romanın üki- şının bir icnbi olduğunu söylüyor. Ben bu fikirde değilim. Bu parça âdein muharririnin iktisadi akide- lerini Made için yer ilmuış gibi görünüyor, Bir iesele daha var. Asıl vak'a ile münasebeti ikinci derecede olan çoban Hasamu macerasına neden bukudar yer veriliyor! Diyecekler ki Hasan isyan leşvik cden en kuvvetli Amildi İyi ama bu mesele düha du Kisi kesilebilidi. Fikret Adil Beyin de dediği gibi Hekiyn Kecebin Pazvant oğluna aulattığı uzun hikâye öyle at sırtında, dolu dizgin giderken anlatılamaz; ben de bu fikirdeyim. Mühürririn bu iki yerde kitaba biraz kalınlık vermek için eebri bir hereket yapmış olduğu seziliyor. G «Cümalinriyetein ağır başlı, baba tavırlı ve herkeze nasihat veren #linı münekkidi de dahil olmak iizere belki yirmi kalemin hakkında yazdığı bu 285 sayfalık kitap işin herkes başka birşey söyledi. Kimi zem, SERVETİFÜNUN 35 Saz benizlim ben akşamı istemem, Batısı var ökşümini.. Bülbüle aşık demem, Kumrusu var aşkımın. Çayır, gimen düz olur Derlerse de inanman,. Bahar baha güz olur, Koncaya, güle kanmam.. Sari yollar ucünda, Saz behizlim var benim, Küçücük avucunda Namemi saklar benii. Seldmlar mişanlıma, Başımdan esen rüzgür |; Pal ağsın gü bahtıma Kararınca mor dağlar. Reşat Feyzi Gelecek nüshalarda «“Potrarko» dan tercümeler Halit Fabri p « Şiirler 5 Mehmet Selim Tandevnlr Mudam Beyan Ölümü Hüseyin Necmettin Yaşlı erkekler « Hikâye » Reşat Feyzi Frendisme'e göre san'at « Tetkik » Kemsi Tevfik kimi methetti; kimi ikisi orlasi, suya sabuna dökün: madan geçti, <Keği pençesi » sütununun #uherriri zarif arkadaşımın saydığı gibi, bizdeki bu üç tenkit şeklinin hiç birinden hoşlanmıyan bu satirları vağın istedi ki buraya ökseden fikirler hakiki intibaları ve dürüst mülübazaları muhtevi olsnn. ğer muvaffak olmadise kuurunu Küsnüniyetine atfetsinler... ; gt Hasan Refik Sn r dü