, hepleridi “ riyenin Lâzkiye - yını ı'_n_ılyqıılar fikirler edininiz. (*) Ben burada «Aleviye» usul .İııo“ : | ,. | sğBlLÜRREŞAD Cüt II, Sayı 28. tir ve- ebatile, temeh çürük — yalanlara re- vaç vermek, ileri hürriyeti, dalâletin, sapıklığın, zındikliğin mü- dafaası mıdır? Aydm]dtıcı, doğruya ,iyiye irşat eyleyıcı eserlere ıhtıyaeımız çoktur. Hayatta tek mi ilim olunca, ilmi değeri olan eser- leri mlıf terceme ve neşir; bunun imkânını el- . de eyleyen her devlet mak.ımmın vazifesi, hele iş dimağı hurafattan kurta.rmaya taallük eyle- “ yince Diyanet Işlerı Reıshoî—nm bas vazifesi- - dir. Üst tarafı Tâf-ü güz: ın:' . : 3. Alem'ye hududu içinde kısa bir dolaşma: “bir hareket midir? Vicdan :(Alevıye» admda bashbaîma bir din ve ezhep yı r. ; şia manasını nılıyorsa yine kat ıyyen yanhştır Şianın müm- taz kı ; nZeydıye ) ve (<1sna aşeriyye» dir. Birincisi Yemenin ıanm Tesmi mez- unlar haııcmde kalan şia kolları; gulâttır. Hatta, Zeydiye ve isnâ aşeriyye onları vşıadan 'saymazlar. Hepsinden teberri ederler. Şurasını söylemek de icap eyler ki kendilerini Şiâadan sayan, fakat Şiai' - mümtaze tarafından kabül olünmıyan «Nusayiye» vardır, bütün il- mi menbaların ve tarihçilerin ittifakiyle bunlar galiyedendir. Bunlar kendilerini Şiadan sayar ve «Aleviyyen, vAleviyyünn derler. Ancak Su- i bölgesinde bir cemaat. ha- Hindedirler, Hattâ; . .Suriye Fransızların man- dası altına alındıgı zaman bunlar doğrudan dağruya ansız “idâresini t ercih eylemışlerdı “Bunlar hakkında — Şark ve Gi - Hsant yazılmış çok eserler var- erif» isminde- ur. Ahrar a tirtsin, arapçadır, okutsun. Aleviye diye sayıla- gıkardıkları hatkında lüzumlu leri ve talimatı hakkında uzun boylu durmağa ihtiyaç göremem, fakat sayın Yalmana ihzari bir fikir vermek üzere mezhebin (?) esas çizgileri- ni, onların kitaplarına göre kısaca yazayım ki muhayye sayılarımna istinad en mefruz hakları- nın mudafaacılıgmı Üzerine aldığı bağlılıklar ve mançlarm, hakikatlere he dereceye kadar 'aykı- .rı düstugunu ıyıce kavraya! (*) Daha kolayı Cevdet târı.b_ınm hırmcı cıldı akı . 333 î!ncü sahifesme ınmda - kulla- - “devletinin 1945 yılı başında yap tistiğine göre, Lâzkiye bolgelerınde 187,830 dur. . Lâzkiye haricinde 45,188 dir. Şu halde, en top-' lu, hattâ hazı taraflarında ekseriyeti teşkil eyle- - kitabı ge- Aleviyeye göre; birinci makam «Ali» dir. Ruhlar bir cesetten'başkasıua geçer, insan'ruhu . hayvana da geçer. Üç şahsa (u.k_num) inanılır: : 1. Remzt lâhutiyet, ruhullah.. 2. Lâhutun .hariçteki mazharı. 3. Mezhebi şerhedecek hariçteki mazhar, Birinci şahıs; Alidir. İkinci, Muhammed (aleyhisselâm) dır. Üçüncü; Selmanı Farisidir. “Ali, nurların nurudur. «Nurülenvar», Mu- hammed, Aliden müteferridir. (yani ondan çık— madır). T! manı Farisî, kitabın hemilidir. Onlarca yalnız; a, Süleyman, İsa, Muhammed, Selmanı Fa- rist nebıdır]er Muhammed; güneştir, Farisi; aydır. Ali; sema ile birleşmiştir ve gü- neşte oturur ve Muhammed suretıne. temessül eylemiştir. Bu kadari yeteı mi; Ahmed Emin bu geri 'nazariyelerin tafsilâtını isterse, zahftnet saymam, -isteğini ziyadesile yerine getirirmi. Görülüyor ki, Âlevilik diye elle tutulur ve gözle görülür bir şey yoktur.'Zaten sapân gafiller de takiyye edip kendjleıin.i saklar. Şu halde 4,000,000 ne- reden çıkıyor Yanlış hesap Bağdattan değil, her yerden döner, Gene Aleviye kaynaklarına ve resmi is- tatistiğe dayanarak bir kaç gerçek rakam ver- - meme müsaade eder, sanırırn, Âşiretler (çünkü: * bu iş daha ziyade cahil bedevi aşiretler - içinde şayidir), kasaba ve şehirlerdeki Aleviler Suriye esmi ista- mek üzere yaşadıkları bölgelerdeki nüfusları en son resmi tahrire göre 232,918 i geçmezken, yalnız hudutlarımız içinde 4,000,000 Alevi var- dır, diyebilmek için ya sayı bilmemek, yahut aklını muvakkaten kaçırmak icap eyler! : 4. Batıniye ve Bamitler” haklcmda Isla.mlıı— ıpkı güneşten çıkan şualar gibi. Sel- - O van görüşleri: Batıniye; bademin kabuğu atılır, içi yenir, : Şeri emirlerin, nehylerin zâhir manalarımın ehemmvyetı yoktür, iş gizli manalarmdadır, de mekten işe başlayarak helâlleri Haram; -haram-. ları helâl kılmağa varan mesleklerdış Kadında, malda, mülkte iştiraktır, Kızıl komünistliktir. ÇEli ba, yraklıları ve ortahallileri vardır. İslâmla- Tn mamurelermı haran haysıyetlerım berbat