d2 * SEBİLÜRREŞAD Cilt H, Sayı 28 gelen bir ilmi. hareketi; terakki, teceddüt, inkı- lâp, lâiklik, vicdan hürriyeti gibi yürekten bağ- l kaldığımız mefhumlâra sığınarak kötülemeğe kimsenin, hele Ahmed Eminin, hiç hakkı yok- tur. Geriyi ve geriliği, batılı ve hurafeyi teşvik “ve himaye; bizzat geriliktir, irticam ve mezhebi taassubu tahrik ederek kendine taraftar bulmak istemenin ta kendisidir. Derviş Vahdetiler; böy- le gerilikleri öğmekten mönfaat bekler ama, hür düşüneeli sanılan insanlardan suduru, haklarım- da esbahı musnddıdernen olur. Ve irtica'nm en tehlikelisi de budur. ayın Ahmet Emin Yalmanın daıma ileri sürdüğü . (akıl) a uygunsuz Zgelen başka iddia ları da vardır, bu kadarından geri kalanlarının neler olabileceğini kestirmek kolay olacağından her birine cevap vermekle karileri yormağa ih- tiyaç yoktur. dRRaR HATAY POSTASI KİMLERİ MÜDAFAA EDİYOR? Diyanet İşlerinin yayınlar yaptığının 24 üncü eser çıktıktan sonra farkına varabilen İsmet Hulüsi İmset isimli yazar, İ7 ocak ta- rihli «Son Posta» gazetesinde adı geçen tari- he dokunuyor. «Hatay — Postasıp da bir şeyler yazmış! Bunlara cevap vermek faydasız kül- . fettir. Çünkü: çıkan eseri; bir mezhep propa- ganda kitabı sanıyorlar! Halbukı bu eser bir tarihtir. Tarihin eskiden yazılmış bulunması- nın onun ilmi değerini azaltacagım ben sımdı bu zatlardan öğrendim. (? Oyle olunca; Ibnı Esı Keslr, İbni Verdi, Grıgoıyu< filân gibi mü- . &lliflerin eserleri de kıymetsiz kitaplardır. Ne garbin Löbön, Goldziher, Le- amsali âlim — ve tarihçileri hep bu dugersız kaynaldara baş vüruyorlar da dünya üzerinde gazete bulunduğundan, ne de İmset soyadını taşıyan bir ünlü yazarın mevcudiyetinden ha— bersız kahyorlar' Ne cah]l ve gafil âlimler M M. Raif Ogan | Bahnîlîk, komünizim gibi, gaı iptir ki, bos:guncu' yıkıcı, müthiş bir. siyasi teşkiılattır Hatay Müftüsü tarafından tercüme ve Diyanet Riyaseti tarafından neşrolunan «Bâ- timilerin ve Kârmatilerin İçyüzün-adlı eserin * — yayınlanmasını vicdan hürriyetine aykırı gö- ren Vatan başmuharriri Ahmet Fmin Yal- İbni Haldun, İbni * , ne Hatay Pöstası adında hir man, bâtınilere dair biraz ilmi ve tarihi tet- kikatta bulunmuş- olsaydı, bâtınflerin din perdesı altında - Komünizm : âr, bozguncu, yıkıcı, gızh sıyası bir teşkilât olduğunu anlar, bun- ların mahiyetlerini, içyüzlerini gösteren eser- leri neşretmenin çok faydalı bir şey olduğunu. takdir ederdi, Profesör.M, Şemseddin Günal- tayın «Hurafattan hakikaten adlı eseri haştan başa bâtıni teşkilâtının tahribat ve cinayetle- — rini izah etmektedir. Eserin matbu hüshaları kalmadığı için belki bulamazlar. Kendilerine . kolaylık olmak üzere bugünlük bu eserden birkaç parça nazarı mütalâalarına arz edelim: İslâm -fütuhatı, Emeviler zamanında çok genişlemiş, İran, Mısır, Suriye ve Şimali Af- rikadaki hükümetler kat'i darbelerle devril- mişti. Eski akidelerin ateqın perestişkârların- dan birçokları ancak siyasi maksatlarını te- min için zâhiren Islamıyete girmişlerdi. Ha- kikat halde İslâmiyeti takrip etmek, eski an- -anelerini, 'evvelki şevketlerini iade etmekti. di bbasi devleti, şevket ve satvetini kaybet— meğe başlayınca, bulanık suda balık avlamak fırsatını gözliyenler, bu halden 1st1fade et- mek çarelerini aramağa koyuldular. arasında hiçbir dine inanmıyan mu]hıtler bu- lunduğu gibi, bhaştan aşağı zerduşt ruhiyle kaynaşmış İranlılar, Mani mezhebine mu'te- kit yarı Hırlstıyan .yarı Mecusi kozmopoht— : ler de vardı. Bu sırada bâtıniler zuhuı eyledi. Bu fır- kanın müessisleri yalnız ismen Müslüman idi- ler. -Esâs akideleri Mecusilik an'anelerine bağlı bulunuyordu. Şark diyarında yerleşmiş Mecusilerden bir tayfa Meymun oğlu Abdul- lahın riyasetinde bir meclis akdederek soyle bir karar verdiler: z «Müslümanlar memleketlerimizi zaptet- tiler, hükümetimizi yok ettiler. Artık Müslü- . manlara harb ile galebe etmek mümkün de- ğildir. Fakat hile ve hud'a ile İslâmlar arası- N na tefrika ve nifak sokmak kabildir. Bunun îçîn İslâm dinini yabancı tevillerle çığırından "- çıkarmak, Müslümanların cahil kısmını muh- telif suretlerle aldatarak onlara Müslümanlık namı altında Mecusiliği telkin etmek en çıkâr biryoldur; Bu suretle hem intikam alınmış. — hem Parsı dininin âyin ve an'aneleri'iade edıl— :miş olur» (Mevakif şerhi). Cm fikirli, desisekâr ve cok muhterı< bir — unların *