28“ T at a ğ SEBİLURREŞAD Cilt JI, Sayı 28 - îurkıyede “Geri,, iıgın “Batıl Tarıkaîşıiık,, in - Müdafaası Ahmet Eminemi Kaldı? “Vatan,, gazetesi başvazarı Alevilerin umumt vekili midir?. Lâik ve ileri bir zıhnıyet ne Âlevtliği, ne Alevilik adı altın- daki gizli tarikatlırin geri usullerini, mürteciane taâlimini din ve mezhep çevçevesinde mütalâa edemez — Yazan: M. RAİF OGAN inde-reform, mezhepte kendi akliyle içti- hat, ıbadetlerde değişiklik gibi ultra sapık mev- zular k merak sardıran Ahmet Emin Yab- man; geçenlerde İslâm tarihine, İslâm usulü din ve mezhebine müteallik hiçbir kavrayışı olma- dığı sözlerinden anlaşılan bir genç profesör, ya- - hut misyonerle konuşmasını vesile yaparak, ona cevaplar verdi ve kendi öz aklı ile İslâmda 15- lahmı gerekli bulduğu noktalar üzerinde uzun bir yazı yazdı. «Akıl»dan çok bahsetmesine Yağmen, akliyat ile uzlaştırılmasına asla imkân “ bulunamıyan mütalâalarının yalnız İslâmiyetle değil, mutlak olarak herharnıgi bir «din» mefhu- mu ile dahi bagdasamıyacwmı bundan evvel çıkan bir yazımızla onun dikkatine sunmak İs- .- temiştik. . Bu kere de Diyanet İşleri Reıshgı yayın- ları arasında çıkan ve Arapça «Keşfü Esrar-al Bütmiyye ve Ahbar-al-Karamita» isimli'tarihin neşrini ve buna başkanın gizli mezhepler ve tarikatlerin-tarihi seyri hakkında tamamiyle il- mi görüşle bir önsöz ekleyişini ele aldı. Ahmet Emin, bu yazısında bu kitabın neşrini; Trüki- yede varlıkları tasavvur ve sayilarının 4 mil- .. yonu buldugu vehmolunan «Alevi» lerin vatan- daşlık ve hürriyet haklarına tecavüz sayıyor, mutadı olduğu üzere lâiklik, mezhep ve vicdan -hürriyeti, eşit vatandaşlık. vesaire misillü hepi- mizce muazzez ve cazip sayılan yüksek tabir- lerin arkasına sığınarak -kendisince- insani, di- ni, milli, ahlâki oldugu iddiasiyle birtakım hü- kümlere variyor! Türk Ansıklopedısı mecmuasının 96 'ncı nüshasın- da münderiç bulunan hu makalesxm Tasvir refiki- miz aynen-nakletmiştir. Bugün Başbakan olan Üs- tadın dini sahadaki düşürncı Iermı gosteren bu kıy- metli yazısını Sebilürreşâd okuyucularına da ftak- “dim etmeyi münasip gördük.) Nedense Ahmet Emin öteden beri azlıklar rın, hattâ pek azlıkların hakları üzerinde çok semahatkârdır. Alevilik: diye yok yere çıkar- dığı meselede dahi Alevtlerin sayısı lehme ay- nı suretle cömertlik gosteımektedır Ben, kendimi en az' Ahmet Hmin kadar hür düştinceli sanmak, şahm ve cemaat hakla- rma viayette ise asla ondan geri kalmadığıma inanmış bulunmak abkımmdan, onun mütalâ- alarının tarih ve ilim, hak ve hakikatle uzla- şamadığımın delillerini ve misallerini k'endısıne arz eylemek istiyorum, Ne yazık ki, uzun yazı- sına kısa cevap vermek kabil olamadı. Bazı ve- sikaların zikri lâzımgeldi. Okuyucularımın beni mazur tutmalarını dıl erim. İ szp haîckmda Bu; bir propaganda kitahı degîİdn' Mev- _4 suk-ve muteber bir tarihtir. Neşrinden dolayı - hiçbir fert ve cemaat hakkmdc hakaret kasdı : ileri sürülemez.. Şöyle - ki. . «Keşfi Förar-al. Batıvuyye ve Ahbar-al- — Karamıta» Arapça bir ana kaynaktır. Mütellifi Beşinci asır ulemasındandır. Bâtintlerin içine girmiş ve onların yalnız İslâm dinine değil, in- sanlığa olan zararlarını da bizzat görüp incele- dikten sonra sırlarını açığa vurmuştur. Kitap; Misir Devlet Kütüphanesinde bulunan ve dün- Oya Üüzerinde tek olan nüshanın fotografı alm- -mak yolu ile 1939 da Kahirede basılmıştır. B. İlmi ve tarihidir, kıymeti büyüktür, ondan sonra çıkan kıtapîaıa mehaz ol.muştur Birkaç misal vereyım -i, Londra Unıveısıtesı Saık Tarihi Pro- fesörü Doktor Bernard Lewis «Usul-ül-İsmai- lıy_ıe» adlı etüidünün mebazleri arasındadır. Kahire Birinci Faruk- Üniversitesi İs- İ