SEBILURREŞAD : ciıt“1 Sayır 28 - x ” Temini gonderdı Bızler de Allahın emreyle— RE K dıgı yolda yürül - tüflarını ihsan eylech Siz ise Allahın size ver- “diği nimetleriri kadrini bilmediniz. Biz düs * zeldik, siz bozuldunuz. Reşuli Ekrem hbizleri - ” 1slah eyledi. Ya İslâm:-olup bizimle aynı hak- da - bize inayet ve lü- lara nail ölür, yahut vergiyi kabul edıp tâbi- 1yehmıze gırersınız yahut da sızmle harb ey- Rustenı onu korkutmak için yuksekten ata.r, uHepmızı öldüreceğiz. Istedıgınızı yap- miyacağızı deyince” g — Ne zararı var! Olenlerımız sehıt ola- ra.k âhirette nlmete nail olur, kalanlarımız da - 'size galebe ç Cevâbın ir, Mugiyre böyle bır adam- dır. Büyük 1şlerde ıstıhdam olunur, reyinden istifade edilirdi. Tarih bu çeşit.İnsanlara «si- yasi, cesur, rey sahibi ve büyük adam» der. Biz ne dersek diyelim, ilmimn ve tarihin onun ve emsalinin haklarındaki görüşlerini değiş- “tıremeyız Sadece edep dısma çıkmış oluruz B nlara 1laveten ben, 1k1 zattan daha_ . bahsedecegım, ki Islamlarm İslâm olmadan vvelki hareket tarzları ne derece kötü ölur- - / sa ölsun, İslâm- olmakla bütün bu hareketle- rin gidişine- bakılarak haklarmda saygısızlık bakımındatı '_ ” gösterilmenin İslâm ahlâkı bakır 'gunsuzlugunu iyice açıklaya ardanbiri «Halid bin Vehd» dıgerı Ka’b bın ZüHheyr» dir. Bırmcısı Islam tarıhı—" -nin en değerli tabıyecısı “Allahın müşrikler aleeyhine sıyrılmış kilicidır. Diğeri de bugu_n ; de teberrük olunan ve okunmasından * şifa © beklenilen meşhu_r «Kaside-i Bürtden» nın Nâ- zumı üstün şairdir. Halid bin Vehd İslâma gı.rmeden once, «Ühüd» cenginde İslâm ordusunun hezimeti- ne sebep olan tabıyecıdır Islama gırdıkten Hİ .Sonra İse büyük hir İslâm fâi Halid bin Vehd Huzeyfe harbmde Islam' İ ordusu kumandanı idi. Esirleri öldürttü. Bu : -bir çirkin işti.-Ensar ve Muhacirin beğenme- diler ve ona uymadılar Hatta « Abdurrahma.n_ bin Avf» â: — Babanın intikammı aldım Deyince,o; — Hiç de öyle degıl Sen ken-_A di amcanın intikamtını almak için İslâm- dev— rmde, cahlhyet âdetini ihya ettin. e çıkışti. Haber Resuli Ekrem Efen— dimize ulasınca Fahrı Kama — Yu Rab ben Halıdın 1sledıgı ısten be- - rıyım t - Buyurdular. Huzeyfe kabilesini razı, 've” memnun ötmek, zayıatlarmı telâfi eylemek ah . üzere emir. buyurdular, ama « Allahın, dusmanlarma sıyrılmış kıltcra Hahde de lâ- £ —met eylemediler. 4 Halid bin Velid, dmden donenlerı yalan— o “ ci peygğamberi ortadan kaldır Bi fethinde çaliışan kumandandır. Rıdde-haı'bin— 2 onu kı-.> sas ettirmek isteyince, Hahfe Hazretı Ebu- deki hatası malümdür. Hazreti Ömer, elr anlışlıkla bir iş olmus, dedı Hlıd iç. tıhadmda yanıldı Kısaş Jâzımgelmez (*): — Öyleysa, hiç olmazsa azlediniz. Ebubekır — Önu'da yapmam. Ben; ÂAlla- * . hin' müşrikler alevhme sıyırdıgı kılıcı kmma : 'sokamam.. - v Halid kumandanlıkta kaldı. Ö'mer halıfe' olunca onu Suriye ordusu kumandanlıgmdan' azleyledı, «Ebu UÜbeyden yi emir yaptı. Halid. . kumand anhktan maıyete gectı fakat gayretı— : rmedi. : fütur getili ' Halid emırlıkten maıyete gecmesıyle şe- 'Caat-ve himmetini eksiltmiyen feragatkâr ve “cesur bir tabıyecı ve kumandandır Dosegln— : de olurken şöyle diyor: â Rabbi; meydanlarında'şehit olmamı neden İrade takdir buyurmadın da, develer gıbı dosegım- : de olmege bır: etmeyısme bakmıy da, ona lânet mi gm Kab u.nbı.r *(*) İşte bu da bir içtihattır. İ bunca gazalarda bulun- | - duüm. Vucudumda ok, kargı ve kilıç.. yarası açılmadık bir karış yer kalmadı. Benim harb aktın N < ygamberm, ve ha]ıfesınm onun 1ctihat " ha talarını muahazı alım | i okuyalım? Bu vekâleti hbize” kim verdi ve bu kudreti kend.ımlzde bulduran .kuvvetm kaynagı neresıdır'? > .. : esrağ * © Şaire ü aırdı : Mekkenin fethine kadar Islamıyctı kabul ey- : lemediği gibi Mekke almdıgı sırada -dahi savu- şıp gizlenmişti. Kardeşi ondan ayrılarak Medı-. , “ne'ye gelip İslâm olmuştu. Ka’b kaıdeşınm İse lâmı kabulünden çok uzuldu kardeşine hıtaben : bir. kaside yazarak çok canı:sıkıldığını belirt- ; *ti, aynı zamanda Resulallah Efendımızı de; 'pek- terbiyesizce - hıcveyledı Resulı Ekrem, - - hieviyeyi duyunca, Ashaba ” :