mu]deleı veriyor, butun Me kkenın Ve Kabe -| “ şehrinde zuhur etmiş ve bu “şehir hallan szBlLURREşAD ““Oilt 1; Sayıi 2ğ 7 nin müslümanlara gececegmı bildiriyordu. Ha- kikat bü merkezde” olduğundan ve Muşrıkîe- oyin savleti mutlaka ku'ılacagma göre Peygam— bere düşen ney 48 inci âyetin haşmda beyan olunduğu gı— . bi “Allahın hükmünü sabrederek"- beklemekti. :Hazreti Peygamber;, sabredecekti. rıklerm bütün ezâ ve cefalarına mukavemet '“aderek Tisaleti ifaya devam edecek, onlara as- â yüz vermiyecek; onlarla âslâ uzlaşmayacak, yapı mlar, o-daima Allahin emırîerını ilân ede- cekti. Sabretmek, bu demektu Mücadeleye devam etmek, her çareye “haş vurarak, ruühiün - bütün güç kaynakl'armı faaliyete geçirerek sa- .vaşmak; yılmı adan, yorulmadan, üzülmeden, metaneti zerre kadar — kaybetmeden, itidalini Caslâ bozmadan, hattâ öfkelenmeden mukave— met etmek ve, karşı koymak demektir. Onun için Hazreti Peygambere daha son- raki âyette ilâhi bir- öğüt veııhyor Ve ı(H t sahibi gibi olmua...v deniliyor Yâni Mus - Tonların bühtanlarına mukavemet edecek ha-” ““kikati daima bildirecek ve onlar ne yaparîarsa Hüt sahibi kimdi? Ha?retı Yunusdu Haz-. ,retı Yüunüs, bir bahk veya bir balina tarafından yutulmus olduğu için ona Hüt, yâni balık sa- hibi denir. Hazreti Yunus, Asurilerin Ninuva şâd ile meşgul © lmuştu, Ninuva' halkı irşatla- rma kulak asmadıkları için öfkelenmiş, onla— ta lânet okumuş, hiddet ve ga_z_ab içinde Ninu- vadan ayrı]mıstı Halbu ki Alaha güvenerek vazifesini ifaya devam etmesi, bütün şartların aleyhinde olmasına rağmen, yılmadan ve kız- madan savaşması gerekleşiyordu. Hazreti Yu- ı1dir-' -nus yola çıkmış ve sahilden bir gemiye bmrmş,- bir fırtınanm kopması ve gemiyi tehdid etme- aranlıklar ıcmde Allaha yonelerek yal- varmış «Senden başka mabud 'yok. Yücesin Bursuzluk ona aî'folumnus, de- . ve münezzehsini, Bense zalimlerdenim.» demiş-- ti. Allah da onun duasmı kabul etmiğ, onu kur- tarmış ve balık onu *karaya bırakmıştı. O da kalkıp Ninuvaya gitmiş ve Ninuva halkı ona “inanarak pişman olmuslar, Allah da tovbelerı— ni kabul etmişti. Anlaşılıyor ki Hazıetı Yunus, Kavminin hidayete karşı gelmesi yüzünden hiddetlenmiş, sabredeceğine kalkıp -gitmiş ve başına gelen ge işti. e cak . pılacak herşey yapıldıktan, Gerçı Peyga.mber Efendımız de; vâkit ge- lecek, hicret edecekti. Fakat hicret — &et- mek sırasını tayin etmek, ona ait değildi. Sı-, ” 1 kendisine bildirilecekti. : hıcret edecekti. : Burada Yunusdan bahsolünmaâsı, 'Hazreti *” Peygamberm bir gün hicret edecegı.ne 1şaret : vardır. Fakat bu hicret, vazifeyi . ifadan ümi kesmâk mahiyetinde olmayacaktı. Bilâkis va- zifeyi ifa yolunda ihtiyar olunacak yeni bir fe- -:7 dakarhktı ve bu fedaltârlık boşa gitmiyecek- : i, Belki ifa olunan vazifebin zaferini sağlaya- -- ve islâmiyetin hbütün dünyaya yayılması- na bu başlangıç teşkil edecekti. Nitekim Haz- reti Yunusdan bahseden Âyetten sonra Kur'a- nın Hakikt mahiyetini. anlatcın ayetler bü, ha-fk kikâte işaret' ehmektedir. — Hlhasıl, Kur'anı Kerım Hazretı Peygam - * bere öğüt veriyor, ve-Hazreti Yunus gibi sabır- İ “sizlik göstermemeyi tavsiye ediyor. Çünkü : - e sabrım sonu selâmettir. Gerçi dna da, H Oddva o zaman :- azreti... Yunus gibi bir yolculuk mııkaddeıdı Fakat bu - yolculuk, onun yölcüluğu gam kasavet : . yolculuğu, karanlık ve sıkıntı 1çınde geçen yol- culuk olmayacaktı Bu yolcuhık Mekkede ya- ©: Mekkenin yola <- gelmesınden ümit kesildikten sonra Allahın em- : rile ılacak. ve mukadderatm yerıne gelme- : sini saglayacakt lculugun îhtiyar olunacagı sıı—ayı D -sabr ederek yâni çalışarak çabalayafak, bekle- ” mek icap ediyordu. Çünkü ancak © zaman, bu yolculuğun bir kıyınetı olur ve onun en hayır- . L1 neticeleri vermesi, “beklenirdi. . ç Gercı Müşrikler, Kur'an âyetlerini ısıwk- çe, Peygamberi gozlerıle vıyecekmıs gibi ö keleniyor ve Kırslarından, hasetlerinden agız- İarına geleni söylüyor, onun cin çarpmasına -. uğramış bir divane olduğunu iddia ederek her- ” kesi ona uymaktan alıkoymağa uğraşıyorlardı. ” Fakat onlar, ne isterlerse desinler, çünkü söz- - lerinin hepsi saçmadır. Kur'an ise şuur ve id- râk sahibi-olan bütün insanlara hitap eden ve - hepsine şan ve şeref verecek öğütlerle dolu O- : lan bir ilâhi kitaptır. Bu kitabı getiren Pey - gambere karşı «mecnunn diyenler, helâk olup - gidecekler, bu kitap ise yaşayacak ve asırları, * hesilleri aşarak, bütün dünyaya yayılacak, bütün dünyaya rehber olacak, bütün insanlığa" | şan ve seref kazandıracak, Peygamberin kendi-. “si de sürenin başında bildirildiği gibi, ardı ke-: silmez, sonu gelmez ecırler -mükâfatlar kaza-: