“Gilt 1, Sayı: 58 . medikçe olmaz. Aksi takdirde günahlarına : Zortak olursunuz» “buyurdu. . ” - » Kim olursa olsun gerek - Allâhın hakkına gerek cemâatın hakkına tecavüz edenlere karşı göz yummak-ve yumuşak davranmak- caiz de- gildir. : ' " yan umumi reyin henüz tekevvür_ıvçtıriemiş ol- - duğundandır. Çok defa fertler. din, devlet ve âmme hukukuna açıktan açığa tecavüz ediyor- “rılmadığını görüyoruz. L Si hem'güzel , Sarsmış ve bir şeyi' ayril zamanda — hem ki bir cemaata göre hem çirkin Bgöstermiştir güzel olan bir şey olmuştur. M ; . Ferdin- ve cemaatın mesuliyetini takdir et mek ve iyi bir” umumi rey: meydana -getirmek zancak dâvet ve irşat ile olur. — Ne zaman her ferd hukukunu, vazifesirii 'adam akıllı idrâk e- derse sarsılmayan tek bir. rey meydana gelir .. de eğriler doğrulur ve bozuEK' haller de 'düzelir. “Kalblerin derinliğine hak ve iyilik tohumlarını ekeri fenalık esasları 'nı, âfat köklerini koparan, Büzel öğütle ve -hik- : metle dâvet, ilk önce yapılması lâzım gelen " şeydir. : 5 ce kalbe yerleşmesidir. Kur'anıkerim bu.- cihe- Biştirmedikçe, seciyelerini bozmadıkçş Allah " lardaki refahı bozmaz.» z “İknaa dayanân içtimai irşat. islâmın cemi- bundan dolayı Resüli Ekrem Kur'anı ve hadisi yurdu. Taki kalhler hakkı öğrensin ve ruştü ; zü;—unda kendisini mâzur göstermeğe- meydan SEBİLÜRREŞAD, " tebu gunah işlemelerinin ve haddi tecavüz etme- " Meclisleri onunla aydınlattı da İçtimaf âfetlerimizin en büyüğü işe yarı- - nin lar da cumhur tarafından bunlara karşı ses çıka- diğer cemaata göre çirkin * kadar nufuz eden Islâh-işlerihğe her birinin anahtarı ilk ön- “*e işaret ederek «bir millet kalblerindekini de-. * onlara karşı olan muamelesini değiştirmez, on- “yeti ıslah için kullandığı en kuvvetli silâhtır; * " kalblşre ve akıllara ulaşsın diye kulaklara du-” bilsin de gerek kendi 'hesabına gerek Allah hu- - kalmasın. Bunun 'için dâvet Zzamahnı teşri ve il- zain zamanından. mukaddem. oldu. Peygamber Efendimiz 13 serie davete devam etti ve nihayet dâvet mühammediye kavmin - kalblerine girdi. — onun muazzam olaylarınlan: bâhse koyuldular. - 46 , Teşri ile tedavi etmek: - Medinet münevverede dâvet yapılıp umu- . Mİ'rey'meydana gelince lt_eşri' ve ilzam devri başladı. -— . e aa & A " — Böylece Jislâm dini o vakit Arap cemiyeti-. âfetlerini evvelâ dâvetle, sonra da kanun | vaz etmekle tedavi etti. Bugün dahi “onu ce- miyette tedavi etmek isteyenlerin aynı yolü lidir ki iyi bir. zaman hazırlansın. Cemaat-ef-. 'radı Kendisine verilen evamir vertalimatı ka- bule hazır]anıiıış bulunsun. & ei ; İslâmda şarabın haram edilmesi meselesi - ilk önce dâvetle, ikinci: defa * tedrici teşri ile vukua geldi. Görülüyor ki islâmın maksatları- na erişmekte tuttuğu yol adıni adım ilerlemek- ten ibarettir. C aS ., Umumiyetle ıslâh döne doölaşa ihtana varır: " İslâm, dâvet ve irşadı. içtimal 'ıslâh için bir — çare olarak kullanmış ve bu dâvetin' maksat- | larını korumak için kanun vaz'ına lüzum gör: Taüştür. Bütün hayatı —iman ve âmeli salihe - * doğru çevirmiştir. Ferdin “ve cemiyetin hukuk ve vazifelerini bu ihsan esağınâ' göre 'çizmiş- tir. İslâm cemiyetinde meydana gelen her hak ve her vazife ancak ferd viaya cemiyete ı'.hsan_-v dan ibaret olan tek bir sebepten -neşet etmiş- tir. Her âmel ki hayırdan uzaklaştırır veya : şer * te yaklaştiırırsa o âmel gerek- işleyenin, gerek bâşkasının zararına olsun, haramdır. : " Buhdan dölayıd_u— ki islâm bütün hayat sa- halarını kavrayarak maksadını 'yerine getir- mek için her Birine mes'uliyet koymuştut. Dün yada insanları mesut yaşâtmak ve ahrette da- .ha yüksek bir hayata kavuşturmak için Allahin insanlar için istediği mesut hayat işte budur. * - yetten hali birakmamıştır. Hükümet reisini tab'asından, vükelâ, vüzerayı da idareleri altın- da olanlardan mes'ul tutmuştur. Ailevre'isi_ai_le—