disinden ve komşusundan, hülâsa işlâm camia- sındakı her ferd bütün cemiyetin guzel hal ü- * Zere' bulunmasından . mes uldur Zira ferd de yukarıda dediğimiz gibi bu camianın 'selâhina' - Çalışmakla ve hakkı. tavsiye ve ıyıhge yardım- Ja mükelleftir. : Ferd butun “bunlarla yalmz bır maksat - çm emir, olunmuştur ki o da islâmın imandan onra ıkıncı temeli olan ihsandir. Şerre ve cemi yete gelecek | âfetlere karşı mukavemet etmek “ igin islâmı terbıyeden daha faydalı bir-şey yok- ” tur. O terbiye,.-| bu mes'uliyeti. yukarıdan aşağı aşagıdan yukarı -yürütür ve yine odur ki islâ- : mın binasını, ını tahkim ve onu halelden muhafa— 'za eder. : Hazreti Muhammedm davetı muslumanlar ' araşında. tekaîul ve tezamünü desteklemek için muhtelif - çarelere baş vuürmuş, “hattâ 'nesep ve hısımlık derecesine varan bir. uhuvvetın Ensar ile muhacirini kardeş yayımıştir. Davetı Muham.medıye sayesmde bırbırme bagh bir. cemaat yetişti ki bütün milletin sül- tart olanlaı'dan sadır olur, onlaun fikitleri kâ- O0 nunolur ve sozlerıde hak- ile batılı ayırır. Bu “7. cemiyet efradmin-hukukunu tekeffül eder. ef rat da cemiyetin yolunda hayatıni feda ederek ,imanı” 'tamamlanan ve cemâate gonul bağlıya- “rak dini tekemmül'eden canlı ve mes'ul bir kud- retret 'olur. -«Allah yolunda gehit-edilenleri sa- “kın” olmuşlerdır sanma. Belki onlar dirilirler. Rableri nezdinde rızklanıyarlar» (169 X3). İslâm cemaatlarınm bazısında " müslüman- ati taklıt ile mu.hafaza edilen emsalsız bir te- “zarimlin ve tekâfül gördüm ki içtimaf - islahçı her-hanigi bir cemıyet ıçnı bundan daha- iyisini duşurıemez Şımalı Af—rıka.da.kı Teva.nk kabilesinde v.ştı ___________________.__._-———-————-—- mat. tekâfülün. bir. örnegi: AA — — " Şimali Afrikada (dışarıdan gelen) kabile- lerini bu mesut tekâfül hayatını yaşadıklarını gordum Onlar kendileri için, cemiyet içiti ya- şıyorlar. Fin bü; yuk oguneceklerı ve şeref bula- '“eakları iş cemiyete yaptıkları hizmetlerdir. Bu 'haİletine dikkatimi çeken ilk hâdise şudur : ı(Şehırhîerden bir adam Fransa'dan hicret e- dıp Fransa'da Türklerin arasında' yetleşti, on- işlâra- komşu >oldü ve onlarık “yardımı - ile indi. - Sonra -çalışıp kazanmagı ve bunları ıyıhklerıne karşı ıyıhk yapmayı duşunerek yo- geçini smden, kadm kocasmm evmden, ferdde ken- |. rağmen hiç bir şey kazanamadı Nihayet yanı- : '__olsun islâm terbiyesiyle terbıyelenmış 'olan müslü-:” peygamberin istediği iyi cemiyete 'daha yakuı-"' la çıktı ve aılesını bu 1slâm cemaatmın yanm— : da bıraktı. Talii yâr olmadıgmdan cahşmasma mıza geldi ve yerine donmek için, bizden yar- - dım istedi. Memleketme “varabilecök kadar yar (dımda bulunduk. Bir sene sonra tekrar bu a-.> damla karşılaştık Ailesinin yanın dan geldıgı-' K ni zannetmiştim. O: : — Hayır, ancak şımdıden sönra donebıle— cegı.m, dedi. "Bu hasıl oldu? diye sordum e — Son : defa gorustugumuzde elime gecır— x diğim mal ile alış veriş ettim” Artık Tavarık cemıyetını ziyaret edecek kadar * param ' var, B dedi. A — Çolugunu çocugunu mu ziyaret” edecek sin; yoksa Tavarik cemaatını mi? Dedim, — İlk önce Tavariki ziyaret edecegı.m, n çünkü onlar ben yokken-ailene baktılar. Ben - de başlarında babası olmıyanların maişetlerini - tekeffül edeceğim, Allahın bana verdiği nime- ' ; ti çocuklarımla onlarm çocuklaxı arasında payv B "Jaştıracağım, dedi. : Sizi in cemiyetinizde senin komsularınla asadıgm gıbı bir hayat s' lar mı? Dıye- y' sordum. ; — Evet, hepı.mızde hayır ve şerde müşte- - rekız En fazla kim yaı'dım ederse fazılet Onun * dur. Bızden birimiz memilekete eli boş dönmek. :: den, âailemizden ziyade aılemız gibi bizi 'bek]ı—_fî, yen komşularımızdan utaniriz, -cevabıbı verdi. ; Bu iştimai ruh, bu Tevarik < “kabileleri ve: çöl halkından, benzerlerinin hüususiyetine. olma -- diği gıbı asabıyet kavmıyeleımden de müteve- : ' lit değildir bellti bu kavim, yenı yahattan uzak. * - bir muhitde bulundukları için, islâmi” ruh ken- n disini. orada daha ağçık gostermıştır " Bu tuhu, Arap olsün Acem olsun, beyaz - siyah olsun, Şşarklı olsun, garplı olsun; ; man koylerınde ve obalarında gördüm. Bunla- ın goğunda. müslüman cemaatlarının hayırhf r işlerde yardımlaşarak ve bırbıı'lermı kollaya—_;) -rak yaşadıklarmı gördüm. Yukarıda zıkrettıgımız koyluler, garp me-'“-_, 'lerı için yasayan ve nefsani arz , ki şuları' şöyle dursün, kendi culelerı.ne 1yılık et- meğe bile tercih eden' mılyonlarca insanlardan dırlar.”