_- _36“5'.""'_ ge . f B SEBILURREŞAD Cıl _1 Sayı 23 Tamiz Hazretı muhammedm ebedı rısaîefı Yazan --Abdurrahman Azam Paşa. / Arab Birliği Sekreteri Çevıren. H. Hüsnü Erdem . Dıyanet Riyaseti Azasından Tekatfüi . Fert ile cemıyet a.rasmda ümumun mas- lahatlarına dair bu: karşılıklı Mmesüliyet içti- - Mmai âfetlere ıslah çareleri kendilerinden ölice bu çare bu- lunmadıkca istenen neticeyi vermezler. * - . -İnsanın yer yüzündeki halifeliği dunya— nin , mesalihini idare “hususundaki vasiliği, _anöak bü 'içtimai tekâmülden meydana gelir. : Ictımaı âfetlere mukavemet etimek isti- yenlerın ilkönce ferdin cemiyete; cemıyetın ferde katşı olan vâzifeleri hakkında- kalblerini uyandırmak ve' yukarıda zıkredılen mesuhyet tin manalarmı kat'i surette yerleştırmek lâ- mukavemetin temelidir. Bütün | h, valıdem Fatma onun vahdesmden daha ha- Vyı.rh, ceddim Resulallah onun ceddinden daha hayırlı ve'ben kendim ondan daha hayırhyım, bu işi (hılafetı) derühte etmeğe ondan daha liyakatliyim, daha. haklıym.» Babasının - ba- bamdan hayırlı olmasına gelince onlatın ikisi * karsılaşmıslar, ikisi de Huzuri Barıye gıtmısler— : dir. Valıdesmm validemden . hayırlı olduğuna kak ki Resulâllahın kızı Fat- dımden hayırh olduğunda şüphe yoktur. “Âllah ve ahrete-iman eden bir kimse yoktur ki Re- sullallahı bit kimse ile muadil tutsun veya onu onunla mukayese etsin. nürken şunu unuttu: «Kulillükümme Malikel- mülki tü'til mülke men tesa.u ve te'n.cml mülke mimmen tesau» ) Yani «De ki malmulmulk olan Allah diledi- -ğine mülkü verir, dıledıdmden mülkü nez'eder» (Ibnı Esir, c. 4 s. 38) : : it ad $ Tz zevcesi Hind bmtı Abdullah bin. Âmir haber aîmıs, hemen gırnuş, ona: — Yâ- Emırelmu minin! Bu kafa Hüseyiri r.bin Ali ve Fatma binti Resulâllahın başı mi? derniş. ' Yezit şu cevabı vermişti: — Evet, Resuli Ekremin hafidine yas tut ve ağla. İbni Ziyad âcele ederek onu öldürt- müş. Allah da onun vücudunu kaldırsın. (İbni Esir, ç. 4, s,37). Ömer Rıza Dogml ahaindan hayırlıdır. Ceddinin ced- - Hüseyin böyle dusu-' zımdır ki ferd, cemıyetm evlâdı oldugunu bıl— sin ve ona - iyilik yapmayi düşünsün. » /Kezalik cemiyette ferdin annesi olduğunu ve ona: karsı rıayetkar o].mayı kalbmden cıkarmasm EFKARI UMUMIYENIN 'V[URAKAB ESİ: Yukarıda zikredilen iki mesulıyetten ve bu mesuhyetle kalbuı dolmasığdan,: yeni tâ- birle, reyiâm meyda! na gelir. Bu reyiâm basi- rete ve hedefte bırlıge dayandıgı 'takdirde mih- . . Ktin varlığını muha:faıa eden uyanık bekçidir. Yine bü reyiâm hâkimleri de; efradı da yola ge- tiren korkutucu sültadır. Ferd kendisine döku- nan fenahklaıdan dolayı galeyana gelip hare- - ket ettiği gibi millet de kudisine” dokunan fa- nalıktan dolayı umumi - rey “ile galeyaxıa gel- | rek bu fenalığı defe kalkışır. Reyiâm, içtimai âfetleri önlmek için en keskin silâhtır. Kanuün ların yapa.madıgı tesirleri yapar. “Yine bü reyi-. Am, kanunlari tenfiz, edebi kaidelere ve cemi- yetin yer]estırdıgı iyi adetlere hürmet hakkm- da dikkatli ve uyanık bir gözdür. - Maruf zle emir, münkirden nehyz famzzyesz lâm, ferdleri muhalefetten, cemiyeti de taşkınhklardan alıkoymak “için bu Teyiâğmmı meydana getirmeğe ehemmiyet verdi. Mâruf ile ermri, münkerden nehyi islâmı maksatlarm en - buyuklermden, içtimaj hayatın temellermden kıîdı Kur'nıkerim soyle diyor: <<Kadm ve erkek V bütün müminler, birbirlerinim dostu ve yardım / çısıdırlar. Onlar, iyiliği emı.r, kotulugu nehyi ederler.» (VIXS) dİçinizden insanları hayra öagırı, iyi]iğ'ı emir, kötülükten meı-ıeder bir: cemaat bulun- sun! İşte felâh, bulanlar - onlardır.» (104X3) Peygamber efendimizin hâdisi şenflermde .. de şöyle: vârid olmuştur: “«Beni İsrail oğulları gunaha düştüklerinde alimleri 'onları -nehy et-- “ti. Fakat burilar gunah işlemekten vaz geçme- diler. Bunun üzerine âlimlerde onlarla düşüp kalktı]ar, birlikte yiyip içtiler de Allah T Taâlâ onların kalblerini birbirine benzetti, Davud ve İsa bini Meryem hsamyle onlara lanet ettı, İş-