Gllt 1 Sayı' 23 Tarıhin acılklı sahıfelerı Hazreti Oüseynin Kerbelada en katı yu reklen titretici bit facia idi. Fakat bu facia, si- l $ bir-facia idi. Hazreti Hüseyin'in. hareketı, sıyası bır hareket, hedefleri siyasi hedeflerdi. elime ile hülâsa et'mek icap ederse ” “met teşisini ıstıhdaf ediyordu. Hazreti Hüseyin u maksata varmak için müessşes ve müşekkel bir hükümetle mücadele edecegmden muvaffak -Bu boyle olmakla beraber hazreti Huseyı— nin encamıma ağlamamak mümkün değildir; Çünkü hazreti Huseym hazreti Ali ve hazreti . Fatmanın oğlu ve Resuli Ekremin torunu idi. Bu B “hareketi yapani ve hükümetle uğraşan. başkası -olsaydı, onün hareketiyle ve encamiyle bu ka- dar alâka gösterilmezdi. Vaka a ehemmiyet, vakanın neticesine fecaat veren onunla alâka- dar olan sahsıyetın hazreti Huseym olmasıdır. - Ibn-uz-Zubeyr de Yezit ile uOTasmış, ona rakip Zolmuş; ve bir çok mühim hâdisatta kah.raman - .olmuş, fakat onün bareketi aynı derecede alâ- ka dayandırmamış, onun hazreti Hüseyin'in en- camına-benzeyen Âkıbeti derin bir teessür ha- * sil ef:memıstn Fakat hazreti Huseyrun Resuli eme: karabeti, onun hareketine başka bir. mahıyet onun eneammdakı fecaate kat kat başka, armatörlerin hazırladığı * gemılere de müşaade &tmedi. Bu' vaziyet karşısında kim umıt ederdi ki İzmir vapuru çıkagelecek? - — Amma diyeceksiniz ki:- Ingılzler sömürge- ci bır millettir. Tebaalarını âvutmak için boyle muşükane muameleler yaparlar. Peki ama, Onlara sömürge halkuım tevec-“ cuhu lâzım da bize kendi , dindaşlarımızın, kend.ı mılletımızm sevgısı, tesanudu lâzım de- ğil . miz basıı'etle hareket ederek bu dini Umıt denm ki evliyayı umut agabeylerı- imeyi her sene muntazaman ifa ettirmeğe hımmet e- “derler de halk da iç üzüntüsünden kurtulmuş olur, : Alı Ulvi ssleünneşAn -reti Hüseynin evlât ve K erbe!a F acmsi kuvvet VE tesır vermıştı ) Müslümanların. hepsı hala onun hazm ve feci “âkibetine göz yaşı dâkerler. Fakat bu göz yaslaıı, onun siyasi hareketteki müuvaffakiyet "sizliğinin neticesine degıl nübüvvet hanedanina 'mensup bir zatın feci bir âkibete uUğramasına mebni dokuluyoı Bu. hâdiseyi. sıyası garezlere — &let edenlerin maksatları bamı başkadır. Onla- rın hedefleri, dini hisleri costuran 'bu hâdise- den başka'hir şekilde istifade etmektir. Bunla- rı bilâhare izah edeceğiz. Bizim burada maksa- dımız asıl hadıseyı ve onu takıp eden vakayı - şrrem günü vuküu bu-” lan Kerbelâ hâdisesi hazreti Hüseynin katlile tariht bir facia mahiyeti aldıktan sonra . bin Sa'd hazreti Hüseyin ile arkadaslarmm kellelerini Küfeye gönderdi. İbni Ziyad hazre- ti Hüseyinin kellesi karşisında durarak elinde- ki bastonla ağzını kaııştırdı Bazı şiiler İbni Ziyad tarafından vuku bulan bu hakaretâ- miz hareketın Yezit tarafından yapıldığını söy 1er1erse de bu iddia sabit değlidi . ti Hüseynin kellesi Kufede dolaştırıl- dıktan sonra arkadaş]aıının kelleleriyle ve haz- liyle bir. likte Şama gondeulmıstı Bunları Şama götüren Zühr bin Kays, Yezit tarafından kabul olunmuş, Yezit ona ne haber getirdiğini sorduğu zaman Zubhr vakayı tasvir ederken hasımları imha ettikle- . cesetlerını s.kbabalaıla kartallara br- dım, onu muhakkak a&“edeı_—qim. Allah Hüseyi - ne rahmet etsin» demişti. (İbni Esir; ©. 4, s, . 38.). : : Yezit daha sonra hazteti Huseymn başı- na tekrar bakmış ve şu sözleri söylemişti: «Ka- sem ederim ki'bu işle kendim meşgul olsaydım * “seni kat'iyen oldurmeıdım» (İbni Esir, c. 4, S3T). it daha sonra etraftakilere şu sözleri Yez söyledi: «Bu hâdisenin neden u uğunu biliyor musunuz? Hüseyin düşündü ve dedi ki benim babam Ali onun babasından daha hayır