kirler ona ((mecnun» “demişler, - -eder've onuü takip eden Hâkka süresini de tef- sire muvaffak olmayı Cenabı Haktan niyaz ey- SOİlE İ; Sayı: 23 * . SEBlLURREşAD L de sıralıyacagım Lanetz dîllerme dolayanlam cevap - A # a Yazan M. RAİFOGAN eçen yazımda mevzubahıs Aarihi şahsıyet- T lümat verıldıkten sonra, bu hâdiseler, şdhıslar ve meseleler üzerinde İslâm ((Mug iyre bin ye ve-Amr bin Âs gibi dört Islam dahısmden biridir. Şahsı kusurlarmdan sımd.ı bahse, 1- ,mek istemiyorum. Bu husustaki goruslerden : sonüunda söz açacağım. aIbnı Esir» onun h (kında şöyle yazar: - «Yemâme cengmde, Şam fethınde bulun— du. Yermük'te vardı. Kadsiye/ Nibavent, He- medan vesair cenklerde bulundu ve gayret “ göstördi. Osmanın katlinden sonra fitneye ka- Trışmadı.. Hakemeyn vakasırı gördü. İHazreti Hasanın lıılafetı Muavıyye trkmden sonra, alımlerımn görüşlerini Şube» de bunların dille- - tine doladıkları zatlardandir. O dahi, Muavi- : zündeki her millet için, 5 — | kalkındıran, “.her ikbale ve her taalıye kavustura.n bir öğüt- nacak o kadar kı yırmıncı asrın bütün ilim er ve Mun - $ asır sonraki muha]ıflerı orut' böyle tebeil edi- 'yorlar Bu da ona Karşı gosteıılen muhalefetm on dört asır içinde geçirmiş oldugu degısıklı- İ gı belirtmeğe kâfi gelir. ur’an, bütün âlemler için, yani yer, yü- ılerleten. Her' dertten - kurtaran, tür. Bu öğüde sarılanlar muvatfak olmuşlar ve dunyanm en Şşerefli ve en hayırlı milleti ola- - “örak temayuz etmışlerdı Ve ona sanlacak olanı- ar, daıma aynı başarıları kazanmaga namzet—' İ vtırler . Kalem- süresinin- verdıgı buyuk dersler ve: ; .behrttıgı hakikatler;, bu merkezded u sürei şerifeyi. boylece tefsue “muvaf - fak oldugumuzcla.n dolayı Allaha hâmdü şenâ leriz, Omer Rzza Dog”m,ı.l akat ön dort. yaşatan, 'canlandıran, v Muavıymn oglu Abdullah bin Amr bin Âs (*) . Küfe valiliğine tâyin olununca, Mugıyre — Muaviye, Amr bin Âsa Mısırı ve Mağ- ribi, oğluna da Küfeyi vermekle kendmı arsla- | - nin alt ve üst çeneleri arasına bıraktı! Demiştir. Abdullah bir Amr bin Âsın az: linden sonra Küfe valisi oldu ve 50 yılında ölünciye kadar orada kaldı. Mugiyre bin Şu'be; İrana harb açıldığı zarman İslâm ordusu tarafından şahinşahı mu- azzamım sıpehsaldrı âzamı Rüstemin nezdine sefaretle gonderılen ve oha boy'un eğmiyen İslâm murahhasıdır. Yırtık gömlek, yalın ayak ehnde kargısı ' ile serdarın çadırına gîrince, RüSt_en'_un elmas- lar ve altınlarla bezenmiş tahtına çıkarak ya- nıma, oturuverıyor, yere lndırılmce ca.nı sıkı- - hiyor, metane bir kavı bılmıy oruna. Bızler, bırbırım kulu kölesi değiliz, hep eşit hür insanlarız. Ben sizleri de öyle sandırmn. Ne bıleyım ki siz 1clermızden Bazılarını kendilerinize Rab yap- mışsinız! Ben bu üuraya kendiliğimden gelmiş değilim. Sız çağırdırız. Ama, anladım ki, siz daha şimdiden maglup ol.mussunuzdur Zıra, ' bu gidişlebir memleket yürüm R istem — Sizler; yaşamak için yıyecek bulmaktan âciz bir kavimdiniz. Kıtlığa uğra- dıkça bize gelırdmız Biz de size hurma ve “arpa verirdik! . İranın yuksek şairi Firdevsi ölmez eseri Sahname sınde bunu şu beyıtlerle “ne. güzel “anlatır:” . :<Çolde deve sütü içen, kertenkele " yıyen Arap-' n Keyan şahmsahla.rmm ü “ tartına -göz: dıkıyorlar Hey dunya tu! Sana lar iş başına geçiyorlar da, Yyar zıklar olsu.n'» üstem devam ede; : — Demek, şimdi yıne aç kaldınız Şu hal- dıyor sizler gibi sefahete da].mıs : * de Emirinize giyecek, sizlere ve hayvanları- , <nıza - yiyetek verelim de, buralardan' gidiniz. Sizleri öldürmek istemiyoruz! ugiyre —- Döğru söylersin, Bızler ev- velce tıpkı senin söylediğin durumda idik, Lâ- -kin, Allah, Taala Hazretleri bıze Resuh Ek- (*)' Bu zat dahi kıbar —D sahabedendu'