ran rutinler, bir satıra bir sinyal yer- leştirmekte ve daha sonra bu sinya- lin hangi sütunda ortaya çıktığına ba- karak basılan tuşu belirlemektedirler. Eğer hiçbir sinyal ile karşılaşılmazsa bu satırda bir tuşa basılmamış de- mektir ve sinyal bir sonraki satıra ak- tarılır. Bu yöntem neden bazı tuşların di- Berlerine nazaran üstünlüğü olduğu sorusuna cevap vermektedir. Arka arkaya iki tuşa birden basarsanız, hep aynı luşun ekranda gösterildiğini gö- rebilirsiniz. Bilgisayarın iç yapısının bir özelli- Bi olarak sinyalleri veren ve enfor- masyonları okuyan parçaların sayısı sınırlı olduğu için, yukarıda anlatılan satır sütun matrisi Joystick ve diğer veri aletleri ile aynı yolu kullanmak- tadır. Bu nedenle genellikle Control Port Registeri'ne bir değer POKE edilirse, klavye işlevini kaybeder, çünkü elde edilen matris sinyalleri doğru bir şekilde yorumlanamamak- tadır. Belleğin bazı registerleri devamlı değişmektedir. Buralara her seferin- Commodore'la açık. Klavyeye ilk kez dokunacaklar için... Teleteknik “ELEKTRONİK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. de sinyallerin konumları yazılmakta- dır. Bilgisayar için sinyalin nereden geldiği hiçbir önem taşımaz, sadece bulunduğu satır ve sütun kontrol edi- lir. bu bilgileri örneğin Port |'e takı- li bir Joystick hareket ettiğinde, ek- randa anlamsız harflerin neden oluş- tuğunu açıklamaya yeter sanırım. Son olarak Joystick'in ardından Paddle'dan kısaca söz etmeden geçe- meyeceğim, zira burada da User Port'ta edindiğimiz programlama bil- gilerini kullanacağız. Her şey aslın- da tamamen aynı: Bellekte Paddle için ayrılmış olan DDR'nin bazı Bit'- lerine O değerini vererek Control Port'u giriş haline getireceğiz. Bun- dan sonra Port Registeri'ni okuduğu- muzda, o Bitlerde elde edeceğimiz O değerleri o hattan giriş yapıldığını gösterecektir. Fakat Paddle'da bu an- latılanlar sadece ateş tuşu için geçer- lidir. Resim 4'te C-64'ün iki Control Port'u için gerekli register adresleri- ni bulabilirsiniz. Burada Paddle'lar bilgisayara takılı iken bağlantı kab- lolarının pozisyonuna göre sağ ve sol diye adlandırılmıştır. Normalde de anaokulu ve ilko kolay kullanımlı, zeka bileyici programlar sunar. sağdaki POTX”e, soldaki ise POTY'- ye bağlıdır. Paddle da bilgisayarın içinde Joystick ile aynı veri yollarını kullandığı için klavye ile aynı anda kullanılamaz. Şimdilik bu kadar bilgi yeterlidir sanırım, Gelecek sayıdaki yazıda bu- gün kısaca değindiğimiz Control Port'larını daha kapsamlı bir şekil- de ele alacağız. Ayrıca bir Light Pen'- in nasıl yapıldığını ve nasıl işlediğini de bu yazıda bulabileceksiniz. Bu ay- lık hoşçakalın... Yazının programları döküm LA e öğrenim ; o Teleteknik, okul öncesi ve okula yeni buşluzan için, ekindedir. C1 27128 Eprom 102 7ACSI16 103 4044 1CA4 4044 | Cı, C2 1uF | D1-D4 1N4148 R1 10K 37. sayımız, 55. sayfa Resim 3üde ya- yımlanması gereken parça numaralari- nı özür dileyerek yayınlıyoruz. | A ER, Commodore ul düzeyinde, Çocuğunuz, kardeşiniz bilgisayar kullanmaya bu eğitici programlarla başlasın. Teleteknik/Cammodore okul öncesi, okula yeni başlayanlar ... ve ilkokul öğrencileri için hazır eğitim programları : Okul öncesi ve okula yeni başlayan için : Foce Moker Know your çhild's İ0 İlkokul öğrencileri için : İlkokul 1.2.3. Sınıf Matematik İlkokul İlkokul Bilçağ 4.5. Sınıf Matematik 4.5. Sınıf Genel Yetenek Test 5. Sınıf Matematik Anadolu Liseleri'ne hazırlananlar için : Anadolu Liselerine Hazırlık