1 Nisan 1989 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 53

1 Nisan 1989 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 53
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

RESİM 4; PADDLE ATEŞ TUŞU İÇİN GEREKLİ REGİSTERLER. Bağlantı Pin Bit /| Bilgi yön Port reğisteri | registeri Sağ) >JOX3.:504.| 8 | 56923 | 5ed2l Sol JTOY 2 Ö hatla 56323 56321 Bağlantı |Pin Bit Bilgi yön Port registeri | registeri Dadi . JÖOT 4 3 56322 56320 Sol JoT2 2 56322 5632' Bağlantı Pin Bitw Bilgi ğön Port - registeri | registeri L | 1 B AR S AA L I VGT 1Be | SOY1R sol| Joy2 8| 4 W 37139 | 37137 geçerli olduğunu unutmayın. Diğer taraftan Basic'te yazılmış olan program gerçek bir alarm siste- mi için çok basit kalmaktadır. Örne- ğin temas bir saniye sürerse sadece bir saniye alarm verilecektir ve bu birçok durumda yetersiz kalır. Şifreli Kilit: Alarm sisteminin ardından yeni bir program örneğine geçebiliriz. “Şifreli Kilit” adlı programı yazın ve RUN edin. İlkinde olduğu gibi PB0O çıkış, geri kalan hatlar da giriş olarak kul- lanılmaktadır. Yine tüm işlemler sı- rasında en ufak bir hatanın bile bil- gisayarınıza önemli hasarlar verdire- bileceğini düşünerek hareket edin. Şimdi gelelim programın nasıl iş- lediğine. PB2'den PR7'ye kadar olan veri hatlarına altı basamaklı bir şifre girmelisiniz. Eğer bu şifreyi doğru gi- rerseniz, PBO high konumunu alır, 54 yani dışarıya 4 5V gerilim verir, Bu gerilimi kullanarak isterseniz bir ka- pıyı açtırılabilir veya gizli bir cihazın çalışması sağlanabilir. Bu kumanda işlemlerinin nasıl gerçekleşeceğini da- ha ileride göreceğiz. PB1 hattı üzerin- den şifre girişi baştan başlatılır (her- hangi bir hatada veya bir kez kilit açıldıktan sonra). Girişler sırasında her temasta ekrandan bir uyarı sin- yali duyulur. 250. ve 260. satırlarda bilgisayara iki değişken belirtilir. Bunların ne an- lama geldiğini kısaca belirtmek isti- yorum. CL, girilecek olan şifrenin uzunluğunu yani kaç basamaklı oldu- ğunu içermektedir. CI$ değişkeninde ise şifrenin kendisi saklıdır. Bu iki de- Bişkeni istediğiniz gibi değiştirebilir- siniz. Programda bunlar özellikle akılda kolay kalacak şekilde seçilmiş- tr. C2$'da giriş hatlarına GND'yi değ- direrek yazdığınız şifre oluşturulur. Bu veri giriş sisteminin en önemli avantajı, bilgisayarın tamamen ayrı bir yerde örneğin başka bir odada olabilmesidir. Yani bu kilit tamamen klavyeden bağımsız olarak çalışmak- tadır. Böylelikle bilgisayara dışarıdan bir müdahale yapılamadığı için, şif- renin program dökümünden elde edilmesi imkânsız hale gelir. Program REM komutları ile yete- ri kadar açıklık kazanmıştır. Bu nok- tada sadece PB1'e bir sinyal verildi- ginde programın RUN ile baştan ça- lıştığını söylemek yeterlidir sanırım. Bu programda da her şey en basit hali ile ele alınmıştır. Diğer bir deyişle Basic bilgisine güvenen herkes bunu rahatça daha da geliştirebilir. Üser Port'ta neler olduğunu gör- dükten sonra bir adım geriye döne- ceğiz. Yazının ilk bölümlerinde ce- vapsız kalan bazı soruları şimdi ce- vaplamak istiyorum. İlk olarak bilgisayarın Joystick ile veri girişini göreceğiz. Sanırım şu ana kadar Joystick ve Üser Port prog- ramlanması arasında bir benzerlik ol- duğunu farketmişsinizdir. İkisinde de öncelikle bazı registerler açılmalı ve elde edilen O ve 1 rakkamları doğru bir şekilde değerlendirilmelidir. Jaystick Portu'nda da Bilgi Yön Registeri'nde olduğu gibi giriş ve çı- kışlar programlanmalıdır. Bildiğiniz gibi Yön Registeri'nin Bit'lerini siler- sek tüm hatlar giriş haline gelir. Bu- rada eğer tüm Bit'lere 1 değerini ya- zarsak ne olur diye bir soru aklınıza takılabilir. Cevap yine aynıdır: Joys- tick Port'un tüm hatları çıkış konu- muna gelir. Bu Port hakkında daha detaylı bilgiyi ilerki satırlarda bula- bilirsiniz. Resim 3 buradaki gerekli tüm registerlerin adreslerini göster- mektedir. Birçok kişinin merak ettiği diğer bir nokta ise klavye, Joystick, light pen (Çışıklı kalem) ve paddle'ın neden daima birbirlerini engellediğidir. Bu- nun nedeni yukarıda sayılan cihazla- rın hepsinin aynı veri yollarını kullan- masıdır. Böyle bir durumda her se- ferinde kullanılacak veri cihazı bilgi- sayara belirtilmelidir. Burada aklınıza ikinci bir soru ta- kılabilir: Neden klavye Joystick Port- larının veri yollarını kullanmaktadır? Klavye aslında satır ve sütunlarda oluşan bir matris aracılığı ile bilgisa- yara bağlanmıştır. Her bir kesişim noktasında bir tuş bulunmaktadır ve bu tuş basılı olduğu zaman kesişim noktasının iki ucunu birleştirmekte- dir. İşletim sistemindeki klavyeyi so-

Bu sayıdan diğer sayfalar: